Az „AI Classroom” elnevezésű kezdeményezés egy pilot projekt, amely 50 iskolában indult el hat európai országban – az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban, Bulgáriában, Finnországban és Svédországban – és hamarosan elindul Írországban és Lengyelországban is.
Az Acer és az Intel közös fejlesztésében megvalósuló projekt lehetővé teszi a tanárok számára, hogy mesterséges intelligencia alapú eszközöket használjanak az óratervezéshez, tartalomkészítéshez és az oktatás személyre szabásához a diákok eltérő tanulási igényei alapján.
Az oktatásra tervezett eszközök, mint például az Acer TravelMate AI és az Acer Chromebook Plus, hozzáférést biztosítanak MI-alapú eszközökhöz a Microsoft Copilot és a Google Gemini integrációján keresztül. Ezek az eszközök kulcsfontosságúak:
- Személyre szabott tanulási támogatás nyújtásában
- Az oktatásmenedzsment rendszerek optimalizálásában, adminisztratív feladatok támogatásában
- Tantervtervezésben és interaktív órák létrehozásában
- A diákok tesztjeinek trendjeinek elemzésében és célzott oktatási beavatkozások tervezésében a hibák és gyakori tévedések alapján
Mindez egy erős ökoszisztémának köszönhető: oktatási tapasztalattal rendelkező minősített viszonteladói hálózat, partnerségek a Microsofttal és a Google-lel, valamint folyamatos fókusz az iskolák változó igényeire.
„Elsődleges célunk, hogy a tanárokat olyan tartalmakkal és eszközökkel ruházzuk fel, amelyek segítenek a diákokat a jövő készségeire felkészíteni” – mondja Cristina Pez, az Acer EMEA B2B és Oktatási kereskedelmi igazgatója.
„Az iskolák digitalizációjának támogatása elsősorban a tanári szerep megerősítését jelenti – ami közvetlen hatással van a tanulás minőségére. Az AI Classroom projekt révén az Acer for Education úttörő szerepet vállal az MI bevezetésében az iskolákba – nemcsak a tanárok, hanem az egész intézmény számára, az oktatást támogató háttérfolyamatok és adminisztráció fejlesztésével.”
Az AI Classroom projekt az Intel „Skills for Innovation” (SFI) programjával párosul – egy tanároknak szóló képzési programmal, amelyet az Európai Bizottság teljes mértékben összehangoltnak ismert el az EU DigComp keretrendszerével.
Az Acer hozzájárult az ún. Starter Pack-ek fejlesztéséhez és kialakításához – ezek moduláris óratervek, korcsoportok szerint kategorizálva (10–19 évesek számára).
Az AI Classroom és a Skills for Innovation két különálló, de egymást kiegészítő kezdeményezés. Az Intel SFI biztosítja a pedagógiai keretrendszert (tevékenységek, tanulási utak, tanárképzés), míg az Acer AI Classroom konkrét technológiai eszközöket kínál (MI-alapú PC-k, oktatási platformok, alkalmazások).
A Skills for Innovation program már több mint 150 országban aktív, több mint 300 000 tanárt érint, és eddig 1 734 Starter Pack került kiosztásra.
Az Intel 2024-es év végi jelentése szerint:
- A tanárok 85%-a szerint a program növelte a technológia használatával kapcsolatos magabiztosságukat
- A diákok 92%-a jelezte, hogy az ajánlott tevékenységeknek köszönhetően jobban bevonódtak a tanulásba
„Az Intel Skills for Innovation (SFI) program elsődleges célja, hogy a készségfejlesztő tevékenységeket integrálja az oktatásba, különös hangsúlyt fektetve a valós életbeli alkalmazásokra” – hangsúlyozza Luigi Pessina, az Intel globális oktatási programokért és stratégiáért felelős igazgatója.
„Az SFI tartalmak célja, hogy segítsenek a diákoknak olyan készségek és gondolkodásmód kialakításában, amelyekkel sikeresen tudnak boldogulni a jövőben és felkészülten léphetnek be a munkaerőpiacra.”
Az SFI program tartalmaz:
- Több mint 80 óra online szakmai továbbképzést tanárok számára
- Több mint 120 Starter Pack-et – ingyenes, azonnal használható oktatási segédanyagokat, amelyek segítik a tanárokat olyan eszközök hatékony használatában, mint a CAD, Canva és MI
- Eszközöket az adatelemzés és a számítástechnikai gondolkodás fejlesztésére, elősegítve a modern munkaerőpiac igényeihez igazodó oktatást
Az Acer által fejlesztett Starter Pack-tartalmazza:
- Durability by Design – STEM modul, amely CAD-et és digitális tervezést vezet be egy Acer laptop segítségével
- Screen Sense – a digitális jóllétre és a képernyőhasználat felelősségteljes kezelésére fókuszál, Canva és design thinking módszerek alkalmazásával
- Optimise, Design and Minimise – fenntarthatóságra és csomagolástervezésre épülő tevékenység, amely logikai gondolkodást és problémamegoldást ösztönöz
Ezek a modulok megmutatják, hogyan fordítható le a technológia kézzelfogható oktatási élményekké, megerősítve a tanár szerepét mint az innováció előmozdítóját.
„A cél kettős: támogatni a tanárok szakmai fejlődését, és a diákok iskolai élményét vonzóbbá és a modern munkaerőpiac elvárásaihoz igazítottá tenni” – magyarázza Roberto Rosaschino, az Acer EMEA oktatási üzletágának vezetője.
Valóban, a mesterséges intelligencia térnyerése új munkaerőpiaci igényeket formál. A Világgazdasági Fórum előrejelzése szerint 2030-ra világszerte 170 millió új állás jön létre, amelyek kritikus gondolkodást, kreativitást és fejlett digitális készségeket igényelnek. Ebben a kontextusban a Skills for Innovation és az AI Classroom ideális eszközök a „jövő munkavállalóinak” képzésére és oktatására.