Mert hogy mi is a Rocket League? Egy nagy focimeccs, ahol focisták helyett rakéta meghajtású autók vannak, a labda kétszer nagyobb, mint az autó maga és az egészet gólra játsszák. Egyszerű, mint az 1x1.
A játék fejlesztője, a Psyonix úgy gondolja, hogy a Rocket League lehet az az esport ágazat, ami kitörhet, ami egy átlagos nézőt a képernyők elé ültet még akkor is, ha az a néző soha nem játszott a játékkal. De miért is?
Egyszerű, mint a faék, kívülről
Külső szemlélőként miről is szól a Rocket League? Egy nagy focimeccs, ahol a focisták helyett rakéta meghajtású autók vannak, a labda kétszer nagyobb, mint az autó és az egészet gólra játsszák, ennyire egyszerű. Bárki leülhet a képernyő elé és öt perc után érti, miről szól a játék. Ez nem StarCraft vagy DotA, ahol ismerni kell a hősöket, a tárgyakat, a pályát, a képességeket, a stratégiákat stb., hogy élvezhető legyen egy közvetítés. A laikusok számára egy DotA vagy egy LoL meccs első nézésre óriási katyvasz. Az RL nem erről szól, itt csak bontasz egy sört meg egy kis popcornt és már lehet is nézni, nem kell játéktudás hozzá.
Persze belülről ennél azért sokkal bonyolultabb.
Kb. 1-2 hónapja kezdtem el nyomni a Rocket League-t hobbi szinten, de mivel alapvetően erős bennem a versenyszellem, gyorsan szerettem volna megtanulni jól játszani. Viszont az, ami kívülről pofonegyszerűnek tűnik, belülről nagyon komoly tudást igényel. Még a mai napig nem tudtam megszokni a két kameranézet közötti váltogatást (hiszen hol az autó szemszögéből, hol a labda szemszögéből kell követni az eseményeket), a levegőben való irányítás pedig egy külön műfaj, számomra, aki csak a w = előre alapokon nőttem fel, hiába püfölöm a gombot a levegőben, ha azzal nem előre megyek, csak szaltózok. Ezért is döbbentem le, mikor belenéztem a profi meccsekbe, hiszen nemrég fejeződött be az első "Rocket League vb", azaz a Rocket League Championship Series (RLCS), ahol 75.000 dollár talált gazdára.
A bajnokságon európai és amerikai csapatok indultak és a selejtezők már áprilisban megkezdődtek. Összesen több mint 20.000 játékos vett részt a versenyben. Először sima kieséses körök voltak, majd utána egy hosszabb liga kör következett és a végén a nyolc legjobb csapat utazhatott Hollywoodba a döntőkre. Amerikát a Kings of Urban, az iBUYPOWER Cosmic (iBP), az Exodus és a Genesis képviselte, míg Európát a Northern Gaming, a Flipsid3 Tactics, a Mock-It eSports és a The Flying Dutchmen. A döntők dupla kieséses rendszerben mentek, azaz mindenki kikaphatott egyszer, de csakis egyszer. A papírforma pedig már az első napon borult, amikor az amerikai favorit Kings Of Urban 3-1 arányban kikapott a The Flying Dutchman csapatától és ezzel a vigaszágra kerültek. A másik izgalmas párosítás a Flipsid3 és az iBP összecsapása volt, ahol egy nagyon szoros viadalban az iBP jutott tovább és kezdte meg menetelését a döntőig.
Hihetetlen volt látni a meccseket, hiszen a játékosok emberfeletti reflexekkel és mechanikai képességekkel rendelkeznek. A labda sokszor le sem esett, miközben a pálya egyik feléről a másikra ment és közben átlagosan négyszer változtatott irányt. A játék nem a földön zajlott, az egész inkább légi csata volt, nem focimeccs.
Ahogy folytatódtak a párviadalok, rá kellett jönni, hogy a meccseket nem a technikai tudás dönti el, az egész sokkal inkább a mentális kitartásról szólt, ha valaki hibázott egyet, akkor azt a másik csapat kíméletlenül büntette. Ez történt a vigaszágon, amikor a Kings of Urban nem bírta a nyomást és csúnyán kikapott a Flipsid3-tól.
Az összecsapások során az idegek pattanásig feszültek, közben pedig új hős született, akit csak úgy hívnak: „Rakéta Jézus”. Amit 0ver_zer0, az iBP játékosa csinált, az egyszerűen embertelen volt. Védett, gólt lőtt, gól passzt adott, olyan volt, mintha egyszerre három autóban ülne, egyszerűen fogta és lehozta a meccseket. A srác pedig csak csere volt, csak azért játszott, mert az egyik játékos személyes okokból nem tudott játszani. A csapat alapból is teljesen rendben volt, Lachinio, a védekező kolosszus egyszerűen áthatolhatatlan volt és Kronovi is mindig ott volt, ahol szükség volt rá. De 0ver_zer0 játéka a két csapattársra is árnyékot vetett.
A döntőben az iBP a Filpsid3 csapatával találkozott, ahol Kuxir97 próbálta megmutatni, hogy jobb a megváltónál. Kuxir olyan helyekről is tudott gólt lőni, ahonnan elvileg nem lehet, több időt töltött a levegőben, mint egy Boeing és olyan nitrós-hátraszaltós védéseket mutatott be, hogy öröm volt nézni. Az egyik legjobb meccset az európai Flying Dutchman csapatával vívták a negyeddöntőben, ahol a Flipsid3 szinte örömfocit játszott. Azért a Dutchmannek sincs oka szégyenkezésre, alapvetően nem voltak esélyesek, mégis a negyedik helyen zártak.
Az iBP veretlenül érkezett a döntőbe, a játékukban egyszerűen nem volt hiba, gond nélkül vertek meg minden csapatot. A Flipsid3 is hasonló sorozatot csinált, csak ők mindezt a vigaszágon tették, így végül a rendezvény nyitómeccse lett egyben a nagydöntő párharca is. Az első meccset simán behúzta a Flipsid3, de az iBP nem pánikolt és a következőn már egyenlítettek is. 0ver_zer0 sokszor vállalt nagy kockázatot, de az a legtöbbször be is jött. A harmadik meccset megint Kuxir csapat a vitte, de ezután az iBP bedeszkázta a saját kapuját, majd simán megnyerte a következő három meccset és így beállította a 4-2-es eredményt, ezzel pedig ők lettek az első RLCS bajnokok.
Bár a játékot fejlesztő Psyonixnak nincs akkora marketing büdzséje, mint mondjuk a Blizzardnak (emlékszünk az Overwatch hype trainre?), se nem olyan népszerű (még) a játék, mint mondjuk a LoL vagy a CS:GO, mégis, az egyszerűsége és a szépsége miatt könnyen meg tudja fogni az embereket. Gyors, pörgős, látványos és nem kell játéktudás ahhoz, hogy nézni lehessen a közvetítést - ez kell azon laikusok számára, akik még egyáltalán nem találkoztak az esport világával. Már pedig, ha az esportot a mainstream média részévé akarja tenni a piac, szüksége lesz több ilyen játékra, vagy a már meglévők népszerűsítésére. Az egyik ilyen lehet a Rocket League.