Új, mélységeibe menő League of Legends szakmai cikksorozatunk azoknak szól, akik szeretnék mélyebben megismerni a játékot a stratégiai oldaláról.
Hallottad már, hogy 1-3-1, splitpush, disengage comp, shotcall, siege, skirmish, de nem vagy benne biztos, hogy ezek mit is jelentenek? Az Esport1 új, heti cikksorozata, az Idézők Iskolája többek között ezekre fog részletes választ adni neked azért, hogy tanulhass és fejleszthesd a saját játéktudásod annak érdekében, hogy minél előrébb kerülj azon a bizonyos ranglétrán. Az első részben az általános, játékok belüli kommunikációval és annak fontosságával foglalkozunk.
A League of Lengends előterében, hasonlóan minden MOBA játékhoz, leginkább a játékosok egyéni képességei és az aktuális meta áll. Hogy mi történik a színfalak mögött, abba általában kevesebb betekintést kapunk, így a játékosok közötti kommunikáció sem kap általánosságban nagy hangsúlyt az egyes fórumokon. A csapatok felmennek egy kommunikációs csatornára, játék közben hol több, hol kevesebb információt megosztanak egymással, és itt ki is merül a téma. Edukációs sorozatunk indító része tehát az egymás közti kommunikáció hasznosságáról, és pár alapvető tipp bemutatásáról fog szólni.
A kommunikáció tehát nélkülözhetetlen abban, hogy az általunk kreált hősök halmazából a lehető legjobb eredményt tudjuk kihozni az aktuális mérkőzés alatt. Ehhez összhangban kell lennünk társainkkal, szükségünk van arra, hogy mindenki egy lapon legyen egy-egy szituációban. Két alapvető kérdést fogunk tárgyalni: mit, és hogyan kommunikáljunk.
Mit kommunikáljunk?
A képen összegyűjtöttük azt a négy dolgot, amit a legalapvetőbb esetekben is (pl: soloq, dynamicq) érdemes a csapattársaitok tudtára adni.
Az egyes hősök elérhető summoner spelljei, képességei, szintjük és a rendelkezésre álló tárgyak azok a dolgok, melyek alapvetően befolyásolják a játék menetét.
Vegyünk egy példát: Rumble ellen vagyunk az ösvényen, egy korábbi trade alkalmával ellenfelünk elhasználta Flash képességét. Ha jól tudjuk kontrollálni a lane-t, akkor vagy biztonságosan kell játszania a továbbiakban, vagy junglerünk segítségével hibáját előnyre tudjuk váltani. A teleportok észben tartása legalább ilyen fontos dolog. Amennyiben ellenfelünk fent elhasználta a teleportját, úgy vásárlás után mi segíthetünk lent/ középen egy (summonerek, képességek, powerspikeok ismeretében döntsünk az ösvényről!) jól időzített gankkel, majd büntetlenül (esetleg pár minion vesztéssel) térhetünk vissza újra eredeti pozíciónkba.
Nem csak ellenfeleink elhasznált képességeit/summoner spelljeit érdemes észben tartani, de saját csapattársaink meglévő ultijait is. A Riot jóvoltából ezeket már meccs közben is folyamatosan monitorozhatjuk. Tegyük is! Egy meglévő Amumu ultival folyamatosan a junglet farmolni szinte bűn. Kommunikáljunk a csapattal, kérdezzük meg, hova gankelhetünk, esetleg érdemes-e harcot kezdeményezni a sárkány környékén. Ezek azok a pillanatok a játék során, melyekből előnyt kovácsolhatunk, és amely később a győzelemhez segíthet minket. Itt egy igazi őskövület, de kiváló példa arra, hogy a koreai profi ligában, az LCK-ban hogyan kommunikálnak a csapattagok egymással (angol tudás szükséges).
Hogyan kommunikáljunk?
Átnéztük az előbbiekben, hogy mik azok, amiket érdemes megosztani a csapattársainkkal, most vessünk egy pillantást arra, hogy ezt miként tegyük! Először is célszerű megállapodni egy csapaton belül, hogy mik azok a szavak, melyeket konzisztensen használtok meccseitek során. Nem maguknak a szavaknak lesz itt nagy jelentősége, hanem annak, hogy azok minden játékosnak ugyan azt az egy dolgot jelentsék.
Újabb példa: ha a tornyok ledöntésének kulcsszava a gumimaci, és a shotcaller ezt az utasítást adja, akkor bármilyen csodálatos Thresh hook esetén a többi játékosnak továbbra is a torony az elsődleges cél, nem pedig sorra hősi halált halni a kommunikációs hibából adódó, általunk kreált kelepcében. Mivel a dynamicq és a vegyes nemzetiségű csapatok nyelve az angol, így pár kulcsszó, melyek nagy részét már biztos ismeritek: dive, focus, fight, disengage, contest, stb.
A játék gyorsasága miatt elengedhetetlen a gyors és tömör információátadás. Egy-egy teamfight alatt nincs idő például az alábbi teleregényekre: "Az Orianna ultimmal eltaláltam két embert, mért nem voltatok képes ezek közül Jinxet ütni". Ehelyett lehetett volna ennyit közölni: Focus Jinx. Az általános vélekedés szerint 3 szónál többet nem érdemes alkalmazni, mert az már biztosan felesleges részekkel is tartalmazni fog.
Kérdezzünk! A játék hevében a saját szemszögünkből nem biztos, hogy minden információt jól dolgozunk fel, egyetértenek velünk a többiek. Pont ezért érdekes egy-egy Baron/torony előtt egyeztetni, hogy vállaljuk e a csatát, vagy mindenki inkább menjen vissza farmolni a helyére, és a megfelelő item/level spike esetén, immáron előnyös helyzetből próbálkozzunk újra előnybe kerülni.
Persze azért az esetek többségében, főleg dq-ban magunkra vagyunk utalva, vagy chaten, vagy pingekkel tudunk kommunikálni hatékonyan a csapattársainkkal. Ez utóbbiban sokat fejlődött a League of Legends az elmúlt években, ami jelentősen megkönnyíti az alapokat: vigyázz, jön valaki, segítséget kérek, úton vagyok, vagy a már elhíresült "ss", azaz enemy missing, ezek minden olyan hasznos hangjelzések, amelyekre, ha odafigyelsz és te is aktívan használod, nagyon sok váratlan helyzettől (gank, overpush) óvhatod meg a csapattársaidat, ami hosszú távon győzelemre viheti a csapatodat. A Riot legfrissebb, kommunikációt megkönnyítő fejlesztése a cooldown pingek, melyek révén gombnyomással tudathatod a csapattársaiddal, hogy mennyi idő múlva lesznek bizonyos képességeid újra aktiválhatóak.
A hogyan, és mit kommunikáljunk kérdés az egyik legfontosabb dolog a csapaton belül, amiben egységre kell jutni. Ha ezt gördülékenyen betanulja egy alakulat, onnantól jöhetnek a komolyabb stratégiai finomságok. Nektek van egységes kommunikációs módszeretek a csapaton belül?
A következő részben a shotcallinggal és a csapaton belüli kommunikációs szerepekkel foglalkozunk.