Milyen egy jó irányító? A Valve új szabályozása miatt ismét az IGL-eké az egyik legfontosabb szerep!
Az irányítóké talán a legfontosabb szerep a CS:GO-ban! Egy jó IGL aranyat ér, a fnatic rengeteg versenyen igazolta ezt a tényt, pronax segítségével szinte mindent megnyertek, amit csak lehet. Aztán jöttek a coach-ok és felváltották a játékban gyengébben teljesítő mesterelméket, a klasszikus IGL-ek kezdtek teljesen kikopni. Majd a Valve közelmúltbeli szabályozása után, mely kitiltotta a coach-okat a csapatok mögül ismét előtérbe kerültek az irányítók! Lássuk, miért is olyan fontosak a versenyeken, mi a fő szerepkörük a játékban!
Elsőként nem árt tisztázni, nem mindenkiből lesz jó irányító! Alapköröket bárki le tud hívni, és bárki képes utasításokat adni a csapattársaknak. Arra azonban csak a legnagyobb koponyák képesek, hogy az adott felszerelést és fegyverzetet hogyan és mikor használják a leghatékonyabban, hogyan hozza ki minden játékosából a legtöbbet, és mindenki a hozzá leginkább közel álló szerepkörben villoghasson!
De mit is jelent IGL-nek lenni?
Nagyjából ugye a CS:GO-n belüli legfontosabb szerepkör. Ő felel a csapat sikeréért az alapok letételétől a verseny utolsó köréig, hiszen minden kör elején ő mondja be a stratégiát, amit játszani fognak. Ezeket a taktikákat persze ők is tanították be, ennek megfelelően ha kör közben bármilyen változást kell eszközölni, azonnal kell reagálniuk. Ahhoz, hogy a játékosok legjobb tudásukat hozhassák, az IGL rengeteg időt kell, hogy a taktikákba fektessen, nem feltétlenül lángésznek, mint rendkívül eltökéltnek kell lennie. A stratégiát kigondolni és gyakorlásra kész állapotba hozni sok energiát felemészt, emellett a meccsen mégis higgadtnak kell maradnia még nagy nyomás alatt is. Érteniük kell a gazdasági vonal buktatóit a játékon belül, és oda kell figyelni a csapat vásárlásaira, csak úgy, mint az ellenfél anyagi helyzetére! Ha tudod, milyen felszereléssel áll fel az ellenfél, következtethetsz a felállásukra, ez az infó pedig ha bejön, az IGL már félig meg is nyerte a kört.
A siker alapja a tekintély
Ahhoz, hogy jó IGL-lé váljon valaki, fel kell építenie magát, irányítania kell a társait, akik tisztelettel és bizalommal kell, hogy nézzenek rá. Ez talán a legnehezebb minden csapatban! Ezt az állapotot az IGL-ek kétféleképpen szokták elérni, vagy egy nagyon szigorú, diktatórikus fegyelemmel a csapatok belül, vagy éppen az ellenkezőjével, egy laza, általános stílussal. Mindkét stílus működik, amíg senki nem felejti el, mi a szerepe a körön belül, és ha gyorsan tudnak reagálni a megváltozott helyzetekre. A szigorúbb stílus, amilyen például Ex6TenZ irányítói játéka, sokkal szervezettebb hatást kelt és ez önbizalmat adhat a csapatnak. A lazább körök, amit például az SK játszik a legmagasabb szinten, kiszámíthatatlanná és ezáltal nehezen olvashatóvá válik.
Mindkettőnek megvannak persze a maga hátrányai is, hiszen ha a lazább stílust választja valaki, nehezebb kialakítani a precíz figyelmet és a tiszteletet a társakban, teret ad azonban a nyers skillnek, ilyen stílusban játszik többek között a FaZe és a fnatic is. És ha már őket említjük, jöjjenek a hátrányok, minkét csapat ugyanis belefutott már abba, hogy az egyének egója a csapat érdeke fölé nőtt, ami belső konfliktusokhoz és villongásokhoz vezetett, a keménykezű irányító hiánya miatt. Ráadásul ha egy kör rosszul sül el, nem nagyon akad B terv, marad a rögtönzés!
A szigorú parancsok sokkal régebb óta jelen vannak a játékban, ez a klasszikus vonal. Kőbe vésett körök tárháza, ahol persze számos módon alakíthatjuk a végkimenetelt. Ez a taktikai biztonság elősegíti, hogy okosan használva a játékosállományt konkrét pozíciókat és szerepköröket bízzunk rájuk, ahol nem éri őket meglepetés. Ez persze könnyebben olvashatóvá és megjósolhatóvá teszi a csapat köreit, mely talán az egyetlen hátulütő amellett, hogy az IGL ebben a stílusban gyakran messze a többiek alatt teljesít, lásd pronax, gob b vagy éppen Ex6TenZ példáját.
Lelki támaszt is ők nyújtanak
Rengetegszer előfordul, hogy változtatni kell a hozzáálláson és a csapat önbizalmán. Egy-egy szorosan elbukott kör utáni kiégésre rámehet a meccs, ha nem szedi össze magát gyorsan egy csapat, és nem kapaszkodik vissza a meccsbe a bosszantó helyzet után. Ezt jó lenne persze elkerülni, de úgyis lesz olyan eset, amit nem lehet nyugodtan lereagálni, irányítóként azonban tudni kell kezelni őket. Egy jó IGL-nek ugyanis biztosítania kell, hogy a csapat sosem téveszti szem elől a célt, hogy az érzelmek sose menjenek a játék rovására és hogy rendben legyen a csapat magába vetett hite! Egy elveszített pálya után nem lehet megtörni, pozitív fókuszt kell tartani és nem szabad a rossz kezdésen rágódni. A csapaton belüli jó hangulat és pozitív légkör azonnali javulást eredményez szinte minden játékos teljesítményében, tökéletes példa erre JW is. A svéd AWP-s a fnatic-ban már nem érezte jól magát, teljesítménye egyre csak romlott, most a GODSENT-ben pronax és régi társai mellett újra szárnyal, és eszméletlen dolgokat visz végbe!
Nincs alkudozás, az IGL a főnök
A legfontosabb és talán legnehezebb feladat mégis az, hogy el tudj számolni a döntéseiddel. Persze kizárólag csak magadnak, hiszen nincs annál rosszabb, mintha a társaknak elkezded magyarázni, miért azt hívtad amit hívtál, miért az volt a jó döntés de miért sült el esetleg mégis rosszul. Erre nincs idő, se energia, menni kell tovább! A tekintélyt nem kérdőjelezhetik meg a társak, bízniuk kell az irányító felkészültségében és tudásában!
A játékosok képességeinek kiaknázása
Egy jó irányító felismeri a társak erősségeit, és masszívan épít is rájuk. Figyelembe veszi milyen szerepben és a pálya mely pontján érzik otthonosan magukat, jellemzően ilyen szerepeket oszt rájuk. Ez lehet egy lerakó, egy alapkör, vagy fegyver, a lényeg, hogy meglegyen a kémia! Ez idővel magától is kialakul, de az elején, vagy egy-egy új taktikánál azonban folyamatosan előjön ez a tényező is.
Irányítás és kreativitás
A gránátokat betéve kell tudnia minden irányítónak, hiszen a védelmeket és a lerakók elfoglalását talán jobban is befolyásolják ezek, mint a rendelkezésre álló fegyverek. Jó gránáthasználattal és megfelelő irányítással szinte semmi baj nem történhet a körön belül! Ha az IGL eléri, hogy a társak ne zavarodjanak össze, és pontos instrukciókat ad a csapatmozgásra, még a legváratlanabb helyzetekből is jól kijöhet az együttes. A tudás mellett ugyanis a kreativitás is számít, ez teszi ugyanis kiszámíthatatlanná a köröket, ez lehet két hasonló képességekkel rendelkező csapat esetében a mérleg nyelve!
Demózás
Rengetegen faggatják az ellenfél mozgását jól olvasó IGL-eket, mint mondjuk Sean Gares-t az Echo Fox-ból, hogy mi az antistratok titka. Először is, rengeteget kell a demókkal tölteni, mind a saját, mind az ellenfelek meccseit illetően. Saját meccseket a hiányosságok javítására és a nem működő körök miatt, az ellenfél meccseit pedig stílusuk és alapköreik tanulmányozása miatt érdemes. Figyelni kell, ki milyen forgatással dolgozik, milyen trükköket vetnek be a pályákon egy-egy váratlan boost vagy meglepő szög formájában, és külön időt kell szánni a pisztolyos és eco körök feltérképezésére. Minden csapat szereti ezeket előre gyakorolni, így értékes információhoz juthat az ellenfél ha tudja, hol gyűlt össze, milyen felszerelést vett, merre mozog, a másik csapat. Bár mostani listánkban hátra csúszott, valójában ezzel indul minden, az egyik legfontosabb szerep, FACEIT, ESEA vagy CEVO meccsekről is könnyedén elérhető.
Stratégiák készre gyártása
Ha van saját szerver, érdemes felmenni és élőben kipróbálni a dolgokat, ha viszont nincs, akkor sem kell kétségbe esni. Számos program segít ingyen stratégiákat tervezni, például a CSGO Board és a Tacnet ilyenek!
Összefoglalva, egy jó irányítónak higgadtnak kell maradnia nyomás alatt is, eltökéltnek kell lennie szerepe felé, jól kell kiosztani a csapaton belüli szerepeket, tudnia kell motiváni a társakat, tökéletesen ismernie kell a gránátokat, figyelnie kell az ingame kommunikáció meglétére, magabiztosan kell behívnia a köröket és figyelnie kell a metát, alkalmazkodnia kell a változásokhoz akár a saját csapat, akár az ellenfél oldalán! Nem egyszerű feladat, de aki jól csinálja, az aranyat ér minden csapat számára!