A Wargaming.net League vagy röviden csak WGL 2016/2017-es első szezonja a döntőjéhez közeledik, de mi is pontosan ez a liga, honnan indult és hová tart jelenleg?
A Wargaming.net League a Wargaming saját szervezésű ligája a profi World of Tanks csapatoknak.
A WGL az európai szerveren 2013 tavaszán debütált Pro League néven és az első 12 csapatot az IEM, CeBIT, illetve Go4WoT eredményeik alapján válogatták be, így többek között a Team Dignitas, Virtus.pro és a mousesports is ott volt az európai legjobb 12 között. Az első szezon összesen 22 meccsnapot ölelt fel, ami megközelítően 3 hónapot vett igénybe, melynek végén a legjobb 6 csapat kvalifikálta magát a kétnapos offline döntőre, melynek első alkalommal a Dreamhack adott otthont. Az ezt követő három szezon is hasonló sémára épült, azonban elmaradt a várt nézettség. Ennek két jelentős oka volt. Egyrészt a szezonok meglehetősen feszített tempójúak és elnyújtottak voltak, ráadásul a csaták több, mint fele egyáltalán nem volt közvetítve, másrészt a versenykörnyezet túlságosan is unalmassá tette nézői szemmel a csatákat. Ezért a WGL számos, a helyzet javítására tett kudarcba fulladt kísérlete után végül egy merész, újító lépésre szánta el magát, ami teljesen új alapokra helyezte a profi játékot.
Érdekesség, hogy az első 12 csapatból mára csak a Kazna Kru maradt meg.
Az ötödik szezonra megváltoztatták az addig használt 7/42 formátumot 7/54-re, illetve bevezették a támadás/védés játékmódot a profi meccsekre. Természetesen mindkét módosítás azt a célt szolgálta, hogy megszűnjön a defenzív, helyenként passzív játék a csapatok részéről, de meglepő módon ez elsősorban a formátumváltásnak köszönhető, hiszen míg a játékmód elsősorban csak célt adott a csapatoknak, addig a formátumváltás eszközt adott a kezükbe.
A 7/42 rendszerben a hét játékosnak egy olyan csapatot kellett összeállítania, ahol a legkisebb tank szintje 1, míg a legmagasabbé 8 volt, és a meta általában az 5 darab 8-as szintű és 2 darab 1-es szintű felállásokat jutalmazta. Egy ilyen csapatban, aki az 1-es szintű tankkal jön be általában csak felderítő szerephez jut, hiszen a tank adottságai nem teszik lehetővé, hogy felvegye a versenyt egy 8-as szintűvel szemben, ezért a csapatok ezeket a tankokat "parancsnoki járműként" használták, ezáltal a csaták egy lassú, taktikai elmepárbajjá váltak. Az új 7/54-es formátumban viszont mindenki hasonlóan erős tankokkal játszhat, hiszen a csapatok a 8-as szintű tankok mellé taktikától függően 6-os és 7-es harckocsikkal jöhetnek be, így minden csapattag teljes értékű félként veheti ki a részét a csatából, ami természetesen pozitív változás a játékosoknak és a nézőknek egyaránt.
Ezenfelül a meccsnapok száma 11-re csökkent, aminek köszönhetően minden meccs közvetítésre került, valamint a csapatoknak is több időt hagyott a felkészülésre, ami átgondoltabb és érdekesebb taktikákat eredményezett.
Az ötödik szezontól a Pro League új neve Golden League, ezen felül két új liga is be lett vezetve, így a Silver League a félprofi játékosoknak és a Bronze League, ami elsősorban az amatőr csapatoknak adott lehetőséget a bizonyításra.
A hatodik szezontól az átláthatóság kedvéért a szezonok számozását elölről kezdték, hiszen a különböző World of Tanks szervereken más-más időpontokban indult a Wargaming.net League, ezért például az amerikai és ázsiai szerver lemaradásban, míg az orosz előrébb volt az európaihoz képest. A hatodik szezon hivatalos elnevezése tehát Wargaming.net League Season #1 2015/2016 lett, illetve innentől kezdve hivatalosan is két szezon előzi meg az évente megrendezésre kerülő The Grand Finals bajnokságot, amire minden szerverről három csapat kvalifikálhatja magát a szezonban nyújtott teljesítménye, illetve wild card alapján.
Azzal, hogy az újítások milyen eredményt hoztak és napjainkban hogyan alakul a liga sorsa a következő részben fogunk foglalkozni.