Az Idézők Iskolája 6. részében átvesszük a különbséget az ösvényen elfoglalt hely, és a csapatban betöltött szerep között.
Az írás Ryan Tang Gamurson közzétett cikke alapján készült.
A múlt heti Idézők Iskolájában átvettük a csapatösszeállítások alapjait, átnéztük a különböző lehetséges alternatívákat, és megvizsgáltuk azok előnyeit és hátrányait. Most hasonló, mégis picit háttérbe szoruló kérdést fogunk feszegetni, még pedig azt, hogy
mi a különbség az ösvényen elfoglalt hely, és a csapatban betöltött szerep között.
Igaz már évek óta fent van a League of Legends a gépemen, így megkoptak emlékeim, de ha jól emlékszem, akkor már a játék tutorialjában bemutatják nekünk a készítők az ösvényeket (laneket), és talán még a metáról is szó esik. Van egy fenti, egy középső, ként alsó ösvényen játszó játékos, a csapat utolsó tagja pedig az erdőben barangol, és próbál lehetőséget kialakítani társai számára.
Még abban is relatíve nagy az egyetértés, hogy melyik pozícióban kinek mi a feladata. A középső játékos általában az, aki hátán viszi a csapatot a lövésszel egyetemben, a támogató nevéhez méltóan segít, ahol tud. A jungle-ből érkező játékos szintén az ösvényeket segíti, a fenti társ pedig általában a tank.
Azonban a valóság ennél jóval összetettebb. Egyrészt nagy általánosságban ugyan helyt áll a fenti állítás, de rengeteg példát tud a kedves olvasó mondani arra, mikor a fenti ösvény húzza a csapatot (Smeb, Ssumday, vagy éppen Vizicsacsi) nem éppen tankos hősökkel. Ezért most nézzünk meg egy másik felfogást, mely inkább az erőforrások elosztására, és a csapatban betöltött szerepre összpontosít.
Szerepek a League of Legendsben
A League of Legendsben korlátozottak az erőforrások, melyek elosztása határozza meg, hogy kinek mi lesz a szerepe a csapatban. Az erdőben, és az ösvényeken meghatározott számú minion található, ezekből tud gazdálkodni a csapat összessége. Másodsorban adott időben csak egy helyen lehetünk egyszerre, tehát választanunk kell számos opció közül. Farmolunk valamelyik ösvényen, vagy az erdőben, úton vagyunk épp segíteni a pálya másik vége felé, vásárlunk a boltban, stb. Harmadrészt egy csapat általában meghatározott játékstílussal rendelkezik, mely a játékuk általános képét határozza meg (az UoL esetében erre szokták mondani, hogy káosz, és folyamatos csatározás a pálya véletlenszerű pontjain).
A játékstílust leginkább a csapat játékosainak csapatban betöltött szerepe határozza meg. Ilyen szerep a playmaker, aki a teamfightok indításáért felel, vagy a carry, aki a sebzést biztosítja a csapatnak. Bengi az SKT-ben például védekező feladatokat lát el (mikor épp nem csere). Az ő felelőssége Faker (és a többi ösvény) védelme, valamint a megfelelő vision biztosítása a térkép különböző részein. Az jungler-ek célja általában amúgy is ezek szoktak lenni, kevés olyan alkalom van, mikor ők viszik hátukon a csapatot. Ilyenre talán csak a 3. szezonban Meteos volt a példa, de KaKao is hasonló stílust képviselt korábban. Vizicsacsi leginkább kezdeményezni, vagy pedig peelelni szokott csapatának tankos hőseivel. Persze mindig lesznek alkalmak, mikor a metának, vagy adott csapatösszeállításnak köszönhetően valaki más szerepet tölt be, de összességében könnyebb egy szerepet elsajátítani, és abban a tökéletességre törekedni, mint több szerepkörben átlagosat nyújtani.
Csapatépítéskor tehát fontos prioritás, hogy a szerepek rendesen le legyenek fedve. Öt támadó, vagy védekező felfogású játékost egy csapatba helyezve nehezen érhetünk el eredményeket. Nem lesz olyan, aki harcokat kezdeményezzen, vagy nem lesz szinergia a csapaton belül, és ez hosszú távon problémákhoz vezethet. Ilyen problémás példáért nem is kell messzire mennünk: a mostani (2016-os) Fnatic legnagyobb gondja, hogy három carryt nem bír el a csapat, Febiven, Rekkles és Spirit egyszerűen túl sok egy összeállításba. Yellowstar irányítása, és játékszervező képessége mellé Kikis került be, mint védekezőbb (és kisebb aranyigényű) játékos, de valahogy nincs meg az összhang a csapaton belül.
Nézzünk pár példát a fenti koncepcióra
A kis elméleti felvezetés után nem árt olyan csapatokat bemutatni az elmúlt évekből, akik egyrészt sikeresek voltak, másrészt megtalálták az egyensúlyt az erőforrások helyes elosztásában, harmadrészt minden szükséges szerepet lefedtek.
SK Telekom (2015)
MaRin: közepes arany, kevés gank Bengitől, főleg kezdeményezte a harcokat, és peelelt a carry játékosoknak
Bengi: kevés arany, főleg középső ösvény védelme és gankelése, általában ő volt a másodlagos kezdeményező
Faker: sok arany, a csapat támogatását élvezte az esetek jelentős részében, a csapatot a hátán vitte
Bang: sok arany, közepes mennyiségű gank Bengitől, Wolf folyamatosan védte, ő volt a másik potenciális veszélyforrás
Wolf: kevés arany, közepes mennyiségű roam az ösvények között, inkább Banget védte, leginkább peelelt a társaknak, ritkán kezdeményező
Az SK Telecom az OGN díjátadóján (Kép forrása: OGN)
Samsung Galaxy White (2014)
Looper: kevés farm, kevés gank DanDytől, sok teleportjáték a csapat kisegítésére, peel (tankos hősökkel játszott)
DanDy: átlag feletti farm, folyamatos gankelés (főleg lentre), kezdeményező játékos
dade: magas farm, viszonylag magányos játék középen, kezdeményező (playmaker) játékos
imp: magas farm, a legtöbb ganket ő kapta DanDytől, a csapat első számú carryje
Mata: kevés farm, a legtöbb gank DanDytől, első számú kezdeményező játékos, peel imp-nek
A világbajnok Samsung Galaxy White (Forrás: OGN)
Persze ezek a szerepek sem mindig folyamatosan így vannak leosztva csapaton belül. Tavaly egy időben az SKT-ban Bang volt az egyedüli carry, mikor Lucian-je köré építettek kompozíciót. Ekkor Faker Luluval játszott főleg, és Bang életben tartásáért felelt. A Samsung esetében is voltak változások természetesen. Itt imp játszott gyakran Twitch-csel és kergette őrületbe az ellenfelet. Ilyenkor a playmaker szerepből valaki átment támogató szerepkörbe, és a lövészét védte, segítette jobb lehetőségek kialakításához.
A fenti példákból tehát jól látszik, hogy a csapaton belüli szerepleosztás igen is fontos, hosszú távon sikerhez vezethet. Ha valamelyik szerepben nincs megfelelő számú ember (védekező játékos, vagy épp playmaker), akkor az a legjobb egyéni képességekkel megáldott csapatot is vereséghez vezetheti.
Ti figyeltek csapatépítéskor arra, hogy minden szerepkör le legyen kötve?