Mi az a VAC? Milyen csalások vannak? Honnan ismerheted fel a csalót? Ha ezek a kérdések már megfogalmazódtak benned, akkor íme a válaszok!
A reggel megjelent cikkünk kapcsán - mely egy kitiltási esetről szólt (alább elolvashatjátok) - több megkeresést is kaptunk, a témában jártasabbak felajánlották segítségüket, hogy kicsit mélyebben belelássunk a Valve Anti-Cheatjének működésébe, a csalások világába. A következőkben arra teszünk kísérletet segítségükkel, hogy jobban megérthessük veletek együtt a reggeli cikkben leírt esetet és úgy általában mindent, ami a csalók rémálma.
Bárcsak mindig ilyen lennél, VAC! 10 másodperccel a report után repült is a szeróról
A srác ráadásul a saját csapattársát jelentette, respect!
A legnépszerűbb csalási formák
Mind közül a legelterjedtebb a wallhack. Ennek több fajtája is van (radar, chams, esp stb), de mindegyiknek az a lényege, hogy előbb megszerezd az ellenfél pozícióját, mint ahogy valójában megláthatnád. A második legnépszerűbb az aim, ennek két fajtája van: a legit és a rage. A legit aim csak egy kis "sugárban/hatótávolságban" ránt az ellenfélre.
A rage változat az, amikor a játékos meg sem próbálja leplezni, hogy aimozik és bármilyen helyzetben, egyből ellövi az ellenfelet, ez talán nem is igényel bővebb bemutatást. A trigger, mint eszköz is nagyon elterjedt: ez úgy működik, hogy amikor a játékos fején van a célkereszt, akkor magától elkezd lőni a fegyver. Ezzel nagy előnyre tehet szert a használója, mivel jelentősen javítja a reakcióidőt. A bunnyhop (bhop) is egy elterjedt csalás, sokan biztosan ismeritek is már. Aki esetleg mégsem ismerné, annak a fenti (angol nyelvű) videó segíthet megérteni a működését. Ez leginkább akkor veszélyes, ha valaki scriptet használ hozzá, hiszen a folyamatos és tökéletes bhoppal olyan pozíciókba kerülhet valaki nagyon gyorsan, ahol tisztességtelen előnyt szerezhet magának (korai nyitófrag). Rengeteg csalási forma van még ezeken kívül is, de talán ezek a legnépszerűbbek.
Mi az a VAC?
A Valve Anti-Cheat - röviden VAC -, egy memória és aláírás alapú anticheat. Ha a rendszer egy, a VAC által korábban már elmentett aláírású csalást észlel futni a memóriádban, akkor automatikusan kitilt. Általában valós időben monitoroz, bár néha vannak késleltetések is a felismerés és a tiltás között (akár napok is). A VAC ban általában csalásért jár, de páran kaptak már például CCleaner futtatásáért is (ezekről nem tudni, hogy mennyire igaz vagy sem, de vannak beszámolók hasonló esetekről).
Mi az Overwatch?
Az Overwatch rendszernek az a lényege, hogy egy bizonyos mennyiségű jelentés (11 alkalom, de ez nincs megerősítve a Valve által) után bekerül a "gyanúsított" az Overwatchba. Ezen belül a játékosok, akik rendelkeznek hozzáféréssel ehhez a funkcióhoz (150 versengő győzelem és legalább Arany Nova 1 rang a feltétel), megnézik az egyik legutóbbi meccsét (sokak szerint azt, ahol a legtöbb reportot kapta, de ez nem feltétlenül igaz minden esetben és nincs is megerősítve). A demo végén eldönthetik, hogy a játékos aimozott, wallhackelt, trollkodott vagy egyéb csalást alkalmazott-e. Ha egyértelmű döntés születik, akkor a játékost eltiltják. Ha a legtöbben a trollkodásra nyomtak, akkor a játékos 6 hét eltiltást kap (van amikor 5 és van amikor 7, de általában 6 hét). Egyébként az OW egy nagyon könnyen kijátszható rendszer magasabb szinteken, viszont mégis hatásosabb a VAC-nál, hiszen emberek ítélkezhetnek a látottak alapján és nagyon minimális az esélye, hogy mindannyian tévednének. Ráadásul könnyen felfedezhetnek olyan csalót is, akit a VAC még nem tudna.
Mi az, hogy untrusted egy account?
Az untrusted azt jelenti, hogy megbízhatatlan. Senki se tudja pontosan, hogy mik triggerelik az untrusted rendszert, de az biztos, hogy a VAC-os telefonszám használatáért, rosszul kódolt cheatért/injectorért és olyan funkció használatáért jár, ami nincs benne alapból a játékban és nem "normális" (airstuck, anti aim, teleport és speedhack, trigger delay).
Miben különbözik ez a három?
A különbség a 3 ban fajta között igen kevés, de az eredmény ugyanaz: a játékos nem tud VAC védett szerveren játszani, tehát nem árthat többé más játékosoknak, nem teheti tönkre a játékélményüket mondjuk MM-en vagy a Valve hivatalos szerverein. A legtöbb, nem hivatalos szerver is alkalmazza a VAC védelmét, így az adott felhasználói fiókról igen kevés helyen lehet játszani a továbbiakban.
Hogyan működik a "VAC hullám"?
Úgy tűnik, hogy a "hullám" a Valve legújabb fegyvere a csalók ellen. Pontosan még nem sikerült kideríteni, hogy milyen algoritmus szerint jön és megy (valószínűleg véletlenszerű). Két VAC hullám között a rendszer összeszedi pár nagyobb cheatnek az aláírását és elmenti őket. Amikor megérkezik, mindenkit kitilt, aki ezeket a cheateket használta a legutóbbi hullám óta. Ennek az új rendszernek az lehet az oka, hogy a Valve így sokkal több időt kap arra, hogy felfedezze az új csalásokat, mielőtt kidobná a felhasználókat. Ezzel együtt valószínű, hogy jobban el is terjednek ezek, tehát eleve sokkal több ember repül egy-egy ilyen alkalommal, mintha folyamatában mennének a tiltások, mint régen, amikor már az hírnek számított, hogy 5000 ember szűrét kitették. Ezzel szemben most már a 150 000-et sem lehetetlen elérni egyetlen alkalommal.
Honnan ismerhető fel egy csaló meccs közben?
A folyamatos prefire és a falon átlövés elég feltűnő lehet, ha ilyet látunk, mindig érdemes megnézni a feltételezett csaló profilját. Ha kevés a játszott órák száma, alacsony a Steam profil szintje, kevés barátja van és ezek mellett még gyanúsan is játszik, akkor valószínűleg csal. A magasabb szinteken majdnem lehetetlen szemmel megállapítani, ha valaki csalást használ. Általában csak a demoból látszik, ha valaki legiten csal(t). Ha azt tapasztaljuk egy meccs alatt, hogy túl nagy "szerencséje" van és gyanús a profilja is vagy egy csapattársnak vagy egy ellenfélnek, akkor érdemes rányomni a reportot, mert nagy eséllyel csal.
Mi van a VAC-on túl?
Több nagy szolgáltató, mint az ESEA, az ESL vagy a FACEIT is rendelkezik saját anticheat megoldással. Ezeket mindenki jobbnak tartja, mint a VAC, ennek pedig több oka is lehet. Az egyik nyilván az, hogy kevesebben játszanak rajtuk, vagyis könnyebben szűrhetőek. A másik oldalról pedig az szól mellettük, hogy elméletben nagyobb adatbázissal rendelkeznek, vagyis több csalást szűrnek, mint a VAC. Ezen felül érzékenyebbek is, hiszen az untrusted account tiltást kiváltó okok miatt is könnyen elkaszálhat, illetve sokkal több mindent vesznek figyelembe, pl. a túl gyors reakciókat. Az ESEA ráadásul nem csak a játék fájljai között tud kutakodni, hanem a teljes rendszeredben, vagyis a Steam mappától a lomtáradon át egészen a kutyás képeidig. Ez egyébként is egy fizetős szolgáltatás, ami még inkább elrettentheti a csalókat, tehát elmondható róla, hogy viszonylag biztosan működik és itt találkozunk a legkevesebb csalóval.