Hogyan duozz együtt egy jungle mainnel

Hogyan duozz együtt egy jungle mainnel

Megannyi taktika van a DuoQ előnyeinek minél jobb kihasználására, ebben a cikkben átvesszük, hogy egy jungle main mellé a másik 4 pozíciónál mi mindenre érdemes odafigyelni.

A League of Legends alapvetően egy csapatjáték, nagyon sokan viszont abszolút azon az állásponton vannak, hogyha nem éred el a kitűzött célodat egyedül, akkor meg sem érdemled, hogy oda kerülj, a DuoQ nyújtotta lehetőségre pedig szabályosan csalásként tekintenek. Pedig a duozás egy nagyon hasznos dolog, és bizony időnként mindenkinek szüksége van egy kis segítségre.

Felrázzuk a dzsungel metát, Elise nerfet, Nidalee buffot kap

Aioween | 17/08/30 09:36Jelenleg sajnos kevés igazán erős AP hős van Elise-t leszámítva. Gragas félig-meddig ebbe a kategóriába tartozik, de a Runic Echo után, mindig tankra épít. Réges régen, egy messzi galaxisban élt egy dzsungeles, aki 1 v 9-ezni is tudott akár. Bizony, ő volt Nidalee, aki megfelelő snowball mellett, akár egymaga elvitte a meccset a hátán.

Csakhogy egy személyes példával éljek, egyik barátommal külön-külön küszködve haladtunk fölfele a ranglétrán, aztán egy hirtelen jött ötlet által mentünk egy-két duo meccset. A vége az lett, hogy odapakoltunk egy közel 70%-os győzelmi arányt a szervernek, és törtünk fölfelé, mint Ornn magmaoszlopa. Miért? Mert legalább egymásra számíthattunk. Ha van legalább egy ember, akire tudsz építeni, máris sokkal könnyebb az egész, és rengeteg felesleges LP vesztéstől óvhatjátok meg magatokat.

A dzsungeles feladatával remélhetőleg minden rankedező játékos tisztában van, ám a mérkőzések során ez sokszor mégsem tűnik így, szóval kiemelnék egy fontos dolgot. A dzsungeles nem azért van, hogy megnyerje az ösvényedet, a dzsungeles csupán segítséget nyújt ebben, de a legnagyobb csatát te vívod, és a lehető legrosszabb dolog, ha elkezded szidni azért, mert nem gankelt. Van még két másik lane, amire figyelnie kell. Bevallom őszintén, a felső ösvény nekem sokszor kimarad a korai időszakban, sokkal inkább a két carry ösvényre fektetem a hangsúlyt, sok meccsen pedig egyszerűen nincs is lehetőségem felmenni a térkép tetejére, mert folyamatosan buli van a pálya középső és alsó szakaszán. 

Az ilyen viselkedéssel megáshatod a meccsed sírját, rontja a morált, és mindenkinek elvonod a figyelmét a történésekről, sokkal inkább a chatre figyelnek, mint a játékra.

Másik hasznos trükk a duozáshoz magához, hogy lehetőleg élőben kommunikáljatok egymással a partnereddel. Skype, Discord, TeamSpeak, megannyi erre alkalmas program van már, csak ki kell választani egyet közülük. Aranyat érő másodperceket veszíthettek, hogyha csak a LoL panelén társalogtok, plusz a társaitokat is zavarhatja, ha sokat írtok. Ezenfelül érdemes rövid kifejezéseket kitalálnotok bizonyos helyzetekre. Nálunk, ha a duo társam épp úgy látja, hogy nekünk kedvező helyzet készülődik annyit mond, hogy "Figyelj!". Ebből én már tudom, hogy továbbra is csináljam ugyan azt, mint eddig, többnyire ártatlannak tűnő farmolást, ám ahogy akcióba lendül én is fordulok, és ezzel az egy szóval másodperceket spórolhatunk magunknak, amik jelenthetnek akár plusz egy-két alaptámadást, vagy képesség használatot is. Duozás során az élő kommunikáció aranyat ér, hisz információt adhatunk át egymásnak, az információ pedig hatalom.

Első, általános tippjeink egy része, amik az összes ösvényen nagyon jól alkalmazhatóak, szintén az információ átadásról szólnak. 

Amennyiben kihúztál egy Idézői Képességet az ellenfeledből, ezt jelezd mindenképp a duo társadnak, hisz az a célpont így már sebezhető. Most már jó ideje lehet pingelni a képességekre is a játékban, használjátok előszeretettel. 

Ha úgy érzed, hogy apránként elveszíted az uralmat az ösvényed fölött, akkor ne bocsátkozz elhamarkodott harcokba, mert könnyen lehet, hogy te húzod a rövidebbet, az ellenfelednek pedig akkor már egy gyilkossága is lesz. Inkább húzódj vissza, maradj le egy kicsit, minthogy egy kétségbeesett harccal, bízva abban, hogy ezzel visszabillentheted az erőviszonyokat, tovább növeled az előnyét. Vagy szólj a társadnak, hogy baj van, és várd őt meg, hogy ketten láthassátok el a baját, vagy pedig ha van rá lehetőséged segíts más ösvényeket. 

A wardolás minden játékos feladata, nem csak a supporté. Mivel egy embernek egyszerre 3 láthatatlan őrszeme, és 1 ellenőrző őrszeme lehet lent, ez összesen 20 wardot jelent 5 ember esetében a meccsek első időszakában. Persze ennyit nem valószínű, hogy sikerül letenni egy időben, továbbá late game-re változhatnak az arányok, ha az adc átvált kék trinketre, illetve a dzsungeles is pirosra. Ám ettől még gyönyörűen be lehet világítani a térkép minden egyes fontos pontját. Amikor tök fekete az egész pálya, mert abszolút 0 rálátásunk van, sokszor a supportot és a dzsungelest okolják. Hiba! Ezzel is csak további lékeket ütnek az amúgy is süllyedő hajóba.

Most pedig térjünk rá az ösvények sajátos szempontjaira, amikre jó ha figyelsz, hogy eredményes legyen a meccsetek.

Jungle/Top

A felső ösvényen a Teleporttal való ügyeskedés nagyon nagy előnyöket hozhat a ti oldalatokra. A meccs korai szakaszában jól bevált trükk, hogy egy rajtaütés keretein belül hazakülditek az ellenfél felső ösvényesét. Hogy szürke képernyővel, vagy csak kevés életerővel az igazából mindegy, természetesen a szürke képernyő jobb, de a lényeg az, hogy használja el a Teleportját visszafele. Az esetek többségében ez meg fog történni, és ez az a pillanat, amikor a duo társadnak ismét akcióba kell lendülnie. Egy újabb rajtaütéssel, ha megint haza tudjátok küldeni, akkor már nagyon sok miniont, és XP-t veszít, innentől pedig dominálhatsz felette.

A saját Teleportodat felhasználhatod értelmesebb dolgokra is, mint az ösvényre való visszatérés. Ha látod, hogy a térkép egy másik pontján valami bulira készül a csapatod, akkor mérd fel gyorsan a helyzetet. Gondold át, hogyha elhagyod az lane-t nem veszítesz-e túl sok mindent azért cserébe, amit megszereztek. Egy gyilkosságért nem éri meg elhagyni az ösvényed, miközben megvan az esély arra, hogy az ellenfeled visszahozza magát farmban, és még a tornyodat is ledönti. Viszont, ha ti is tudtok hozni belőle egy tornyot, meg akár egy fontos sárkányt is, akkor már jó üzlet lehet. 

Itt pedig bekapcsolódik az objektívek elhozatalában való részvétel is. Nagyon sok topos ingnite-al játszik olyan hősökkel, akiknek nincsen közlekedésre alkalmas képességük, pedig a duo társad, aki valószínűleg ott lesz a party sűrűjében, időben tudja neked jelezni, ha arra lenne szükség, hogy csatlakozz a brigádhoz. Egy jó teleport plusz tornyokat, vagy buffokat is jelenthet.

Néhány jó összhanggal rendelkező hős a Jungle/Top helyzetre.

- Elise (J) és Renekton (T)
Jarvan IV (J/T) és Maokai (J/T)
Jarvan IV (J) és Camille (T)
Zac (J) és Yasuo (T)
-Gragas (J/T) és Nautilus (J/T)
Lee Sin (J) és Riven vagy Yasuo (T)
Nocturne (J) és Shen (T)

Jungle/Mid

Ez egy nagyon közkedvelt kombináció, mégpedig azért, mert ha a középső ösvényt megnyeritek, az nagyon nagy előny a map control tekintetében. Innen bármerre hamar el lehet indulni, pontosan ezért vitelezhetőek ki nagyon jó dupla rajtaütések, amikor a dzsungelessel együtt elmész topra, vagy botra. Ha épp nem tudsz mit tenni a saját ösvényeden, a minionjaid túl mélyen járnak, nyugodtan körbe járhatod a pályát a duo társaddal, kihasználva a kettős rajtaütésben elérhető kommunikációs előnyötöket. 

Néhány jó összhanggal rendelkező hős a Jungle/Mid helyzetre.

  • Jarvan IV, Amumu, vagy Rengar (J) és Orianna (M)
    Jarvan IV (J) és Syndra (M)
    Zac, Gragas, vagy Lee Sin (J) és Yasuo (M)
    Pantheon vagy Galio (J) és Twisted Fate (M)
    Ivern(J) és ZileanKarma, vagy Lulu(M)
    Kha'Zix (J) és LeBlanc (M)

Jungle/Adc

Ez egy elég speciális kombónak mondható, ugyanis elég rizikós és körülményes. Az adc-k early game-ben egy-két kivétellel elég gyenkék, idő kell nekik, amíg beindulnak, továbbá ezzel az alsó ösvény sikerének egy részét egy random emberre is rábízzátok, a support személyében. Lehet valaki akármennyire jó adc, ha a támogatója egy krumpli, akkor nagyon megnehezíti az ember dolgát. Mégis egy működőképes elképzelés lehet, ha a dzsungeles hajlandó kifejezetten olyan hősökkel játszani, akik növelni tudják az adc hatékonyságát. Itt nem feltétlen az a legjobb megoldás, ha behoztok két sebzés orientált hőst, late game során többet ér, hogyha a dzsungelben egy tankos, sok cc-vel rendelkező hős mozog, aki szépen tudja simítani az adc előtt az utat. 

Az ösvény sajátossága, hogy különlegesen nagy hangsúly van a farmon. Mindenhol fontos, de adc-ként minél hamarabb be kell szerezned a szükséges tárgyakat, ehhez pedig aranyra van szükséged, szóval a farm mindenek előtt. Természetesen, ha adódik egy jó lehetőség gyilkosság szerzésre, mindenképp érdemes megragadni, ám a prioritás a minionokon legyen.

Amire még érdemes nagyon odafigyelni az a passzív-agresszív játék váltogatása. Ha a duo társad a felső ösvényen tartózkodik, biztonsági játékra kell törekedni, nehogy meglepetés érjen. Ha viszont a dzsungelesed az alsó oldal közelében mozog, rálátásotok is van, akkor nyugodtan fel lehet venni egy kicsit erőszakosabb játékstílust is.

Néhány jó összhanggal rendelkező hős a Jungle/Adc helyzetre. 

  • Nunu (J) és Sivir, Caitlyn vagy Jinx (AD)
    Sejuani (J) és Ashe (AD)
    Ivern (J) és Kog'Maw vagy Twitch (AD)
    Graves (J) és Tristana (AD)
    Amumu (J) és Miss Fortune (AD)
    Kayle (J) és Vayne (AD)
    Hecarim (J) és Sivir (AD)

Jungle/Support

Valószínűleg ez a legkevésbé használt összeállítás, hiszen egyikőtök se kimondott carry, mindketten egyfajta támogató szerepet töltötök be. Erre a helyzetre sok roamolással és erős hógolyó effektussal érdemes készülni, ezzel biztosíthatjátok az ösvényjátékosaitok számára azt az előnyt, amivel aztán lehozhatják a meccset.

Ebben a kompozícióban nagyon fontos, hogy minél előbb megszerezzétek a csapatotoknak az extra goldot jelentő első tornyot. Mivel elméletileg sokat mászkáltok fel-alá a térképen, így könnyen megtalálhatjátok azt a helyzetet, amiből érkezhet egy jó turett rombolás is. 

A harcok során nagyon fontos, hogy igyekezzetek megvédeni a sebzés orientált társaitokat. Ha mindketten tankok vagytok, egyértelmű, hogy a sebzést nektek kell felfognotok. Ha viszont a duo társad is carry-t játszik a dzsungelben, akkor nem árt, ha megosztod a figyelmed.

Néhány jó összhanggal rendelkező hős a Jungle/Support helyzetre.

- Vi (J) és Nautilus (S)
Galio (J) és Alistar (S)
Zac (J) és Thresh vagy Alistar (S)
Gragas (J) és Nautilus vagy Alistar (S)
Ivern(J) és JannaKarma, vagy Lulu(S)
Maokai (J) és Soraka (S)

Összefoglalva, a dzsungeles pozíció a legbefolyásosabb szerepkör a Szurdokban. Ha egy jungle main a duo társad, akkor nagyon nagy hatalmatok lehet a mérkőzés felett. Figyeljetek oda a fent említett szempontokra, és próbáljátok ki az ajánlott hőskombókat is. Hamarosan, egy másik cikk során átvesszük pár mondatban, hogy melyik miért lehet erős, miben is rejlik az a nagyszerű összhangjuk, amiért ajánlásra kerültek.

Addig is írjátok meg nekünk, hogy a Solo, vagy a Duo élet az, amit jobban kedveltek? Duo során milyen felosztásban játszotok? Én magam a bot lane duot preferálom a legjobban.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!



Közvetítések