Ardent Censer, Iron Solari és egyéb nyalánkságok közül válogathatunk kedvünkre támogatóként mostanság, de volt idő, amikor 30 perc után mindössze egy Sightstone-nal rendelkeztünk.
A napokban ismét elkapott a VB hype és ilyenkor hajlamos vagyok régebbi videókat is elővenni. Kifejezetten a VB bevezetőket néztem, de aztán elragadott a gondolat, hogy belenézzek a 3. szezonban játszott világbajnokság döntőjébe, ahol az SKT és a RYL játszott egymással szemben.
Nem változott sokat a Worlds meta, jó ez nekünk?
Bár maga a meta elvileg változatos, az elmúlt hetekhez, –vagy inkább hónapokhoz– képest pár kivétellel nem nagyon változott sok minden. Az elmúlt pár év VB metája elég nagy káosz volt, ezt kár szépíteni. A nagy változtatások közepette a csapatok azt se tudták hirtelen merre kapkodjanak, hogy valahogy beépítsék az újításokat a játékukba.
Mint az azóta ismeretes, az SKT viszonylag simán nyerte ezt a találkozót 3-0-ra, illetve ha minden igaz, ebben a szezonban jött be az azóta is legsikeresebb LoL-os zene is, a Silver Scrapes. De nem is ez a lényeg, hanem, ahogy néztem a meccseket, feltűnt több nagyobb különbség is: nyilvánvalóan az elmúlt négy év alatt rengeteget változott a játék, de talán a legszembetűnőbb az a támogatók szegényes eszköztára volt. Aki szeretne esetleg egy jót nosztalgiázni és szemtanúja lenni az SKT legelső VB győzelmének, az tegye meg bátran, megéri.
Tehát visszatérve a támogatókra, ahhoz, hogy megértsük mégis mi történik a képernyőn, pár dolgot le kell szögezni. A ma ismeretes támogató tárgyak közül a legtöbb még nem is létezett (pár kivétel azért akadt, mint például a Locket of the Iron Solari, igaz másfajta működéssel, de ezeket nagyon ritka esetben láthattuk rajtuk). Teljesen más volt a támogatók szerepköre is. Mivel a Trinketeket csak később vezették be, és még lehetett Wardokat vásárolni, a fő forrása a rálátásnak ténylegesen a support volt, illetve másodlagosan a dzsungeles. A carry karaktereknek –mint a mides, vagy az ADC, illetve több esetben a topos– egyszerűen nem engedhette meg magának azt a luxust, hogy őrszemeket vegyen; hiszen ezeknek darabja 75 aranyba került, a Pink Wardok, amik mindent láttak; pedig 100 aranyba. Ha ezt megtették volna, azzal később érik el a fontos tárgyakat. Nem voltak kezdő support tárgyak, mint most az Ancient Coin, vagy a Relic Shield, a legtöbb támogató három őrszemmel és annyi mana illetve HP potival szerelkezett fel, amennyivel csak tudott.
Ekkor még divat volt a passzív aranyat generáló rúnák használata, hiszen ezt leszámítva ténylegesen csak a passzív aranybevételből éltek, illetve esetlegesen a támogatásokból, amik jóval kevesebbet értek mint manapság. Az pedig, hogy egy támogatónak átlagos esetben egy kifejlesztett Sightstone-ja és egy alap cipője volt, nem túlzás. Nehéz lenne megtippelni, hogy mennyi őrszemet vehettek meccsenként, amíg megszerezték a Sightstone-t, de mivel addig is kellettek a wardok, folyamatosan maguk ellen dolgoztak a vásárlásokkal. Az viszont biztos, hogy nem sok aranyból gazdálkodtak. Ha mindez nem lenne elég, a harmadik szezonban az alap Sightstone (kék) változata a mostani 800 helyett 950 aranyba került. A fejlesztett Ruby Sighstone 1550-be, jelenleg ez 1600, de nem adott 10 CDR-t a tárgyakra, viszont 5 töltet volt benne a mostani 4 helyett. Nem mintha a CDR-nek sok értelme lett volna, mivel aktív tárgyakkal csak nagyon hosszú meccseken találkoztak a támogatók, és akkor sem mindig. Persze voltak olyan őstehetségek, mint Aphromoo, akik már ekkor is érezték, hogy pontosan mi is a teendő az alsó ösvényen.
A VB-ből kiindulva, nagyjából 20 perc kellett a Ruby Sightstone-hoz, de normál meccseken ez simán lehetett 25 is, attól függően, hogy ki mennyit költött wardokra. Így már kicsit érthetőbb, hogy miért is alakult ki akkoriban az az ellenszenv a játékosokban a support pozíció iránt, mivel ténylegesen egy két lábon járó wardautomataként üzemelt, védelemre, vagy más egyéb statokra szinte semmilyen lehetőségünk nem volt. A legszebb az egészben, hogy a supportok a Ruby Sightstone és az alapcipő megvételével nagyjából be is fejezték a buildjüket, mivel a meccs további részében ismét csak potikat és wardokat vettek, simát és pinket, illetve az Oracle's Elixirt. Ez azért volt fontos, mert Sweeper sem volt akkoriban és a pink wardok is láthatatlanok voltak, igaz lejártak 3 perc után. Ezek a Pink Wardok ugyanúgy látták a sima wardokat, de azok a pinket nem. Tehát az Oracle's Elixir lényegében egy 5 percig tartó folyamatos Sweepert adott nekünk, amivel láttunk mindenféle wardot, és ki is tudtuk őket szedni. Eleinte halálunkkor megszűnt ez a hatás, de a VB idejére ezt eltörölték, illetve a VB után nem sokkal a teljes tárgyat kiszedték a játékból a preseason során.
Ha egy képpel szeretném szemléltetni egy harmadik szezonbeli támogató vásárlási lehetőségeit, valahogy így nézne ki (illetve képzeljétek még oda a Sightstone-t).
Összességében tehát; hálásak lehetünk a Riotnak, hiszen rengeteget tett hozzá ahhoz, hogy ne legyen annyira unalmas és egyhangú a támogatás. Manapság sokkal több lehetőségünk van supportként, tény; hogy ugyanúgy nem árt wardolni, de rengeteg aktív tárgy áll rendelkezésünkre (tudunk cipőt fejleszteni és roamolni, valamint végre van lehetőségünk látványos megmozdulásokat is csinálni, kezdeményezni, a csapatunkat védeni, és volt idő, amikor még ADC-ket is fel tudtuk robbantani a mage support meta alatt). Szóval, ha továbbra is panaszkodni akarnátok, ha esetleg támogatót kapnátok legközelebb rankeden: ne tegyétek! Lehetne sokkal rosszabb is.