Érdekes eszmefuttatás alakult ki egy Riot fórum poszt alatt, pedig az eredeti kérdés nem is a Sightstone-t érintette.
Az alapvető kérdés nem feltétlenül a Sightstone-ról szólt, inkább a támogató tárgyak közti különbségről, -azon belül is arról, hogy a három közül továbbra is a Spellthief's Edge-et érzi a leggyengébbnek egy játékos. Ez még így önmagában nem is lenne annyira fontos (naponta látunk ilyeneket...) viszont Maple Nectar, a Riot egyik alkalmazottja válaszolt, sőt egy elég hosszas beszélgetésbe kezdett több résztvevővel is, amiből kisült pár érdekes ötlet.
A támogatók most igazán el vannak kényeztetve, de ez nem mindig volt így!
Aioween | 17/10/03 16:21Ardent Censer, Iron Solari és egyéb nyalánkságok közül válogathatunk kedvünkre támogatóként mostanság, de volt idő, amikor 30 perc után mindössze egy Sightstone-nal rendelkeztünk. A napokban ismét elkapott a VB hype és ilyenkor hajlamos vagyok régebbi videókat is elővenni.
Eredetileg a poszt témája tehát a támogató tárgyakról szólt volna, hogy miért olyanok, amilyenek; miért van az, hogy az Ancient Coin sokkal erősebbnek tűnik a többihez képest. Érdekes módon, Maple Nectarnak nagyon is összeszedett és logikus válasza volt erre. Először is, a különbség a három tárgy között nem olyan nagy, mint gondolnánk, még akkor sem, ha csak az aranybevételt nézzük. Ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy maga a tárgy önmagában mit ad, egyértelműen a Coin a legkevésbé hatékony, mert csak a plusz arany teszi hasznossá, a Spellthief's Edge mindkét szempontból középen van, míg statok alapján a Relic Shield vonal a legjobb, viszont ez esik vissza a leginkább a lategame-ben aranyszerzés szempontjából.
Leginkább az animációt okolta, hiszen az aranyszerzési metódusa az Ancient Coinnak a leglátványosabb: leesik egy érme, odamegyünk, felszedjük, ráugrik a karakterre, halljuk a pénz csilingelő hangját és megjelenik az arany a fejünk felett. A Relic Shieldnél is lehet ezt látni, bár ott tudjuk, hogy nem olyan gyakori, főleg eleinte, míg a Spellthief's Edge-nél ez a legkevésbé látványos. Egy grafikonnal azt is bemutatta, hogy milyen különbségek vannak aranyban a tárgyak között. Abban nem tévedtünk, hogy az Ancient Coin adja a legtöbb aranyat, de egyben a legkevesebb statot is, ráadásul annyira nem előzi be a többi. Narancs színnel az Ancient Coin látható, kékkel a Spellthief's Edge, zölddel pedig a Relic Shield.
Idén egyébként nagyon sokat javult a támogatók élete a különféle újításoknak köszönhetően, például a support tárgyak terén. Emellett ma elgondolkoztam az egész Ardent Censer jelenségen, és így belegondolva, solo queue-ban lehet, hogy nem volt a legoptimálisabb, de profi környezetben szerintem jót tett a metának. Csapatszintű játékot láthatunk a meccs minden pontján és az ADC-k sem csak mozgó őrszemek, mint ahogy a szezon elején voltak.
Mindezek mellett azonban tisztában vannak azzal, hogy nem éppen ideális a helyzet még most sem. Az aranybefolyáson lehetne még javítani, és itt kezdődnek a problémák, mivel rengeteg megközelítése lehet a dolognak. Mihez nyúljanak hozzá? Erősítsék fel a támogató képességeket inkább, vagy legyenek még hasznosabbak a tárgyak? Esetleg növeljék meg valahogy a kapott aranymennyiséget, dolgozzák át a wardolási rendszert megint, hogy ne csak nekik kelljen ezzel foglalkozni (ezt valamennyire sikerült megoldani a trinketekkel)? Ezek mind-mind lehetséges megoldások, de a megfelelőt megtalálni ezekből, és abból valamit jót kidolgozni egyáltalán nem könnyű, hiszen nagy a hibázási lehetőség. Nem lehet mindenre az a megoldás, hogy tegyék valahogy izgibbé és látványosabbá ezt és azt.
Itt bukott Maple Nectar saját véleménye is, amiről később elmondta, hogy ez csak és kizárólag személyes vélemény, nem feltétlenül tükrözi a Riot hozzáállását. A lényege röviden tömören, hogy jobb szeretne egy olyan játékközeget, ahol, hasonlóan a mostani VB-n látható Ardent Censer metához, nem kell a supportoknak azonnal első tárgyként Sightstone-t venni, mint ahogy azt már megszokhattuk a meccseink alatt. Ha egy support nem rögtön Sightstone-nal kezd, egyből kapja az ívet a csapattársaitól, hogy miért nem tette ezt meg, hiszen supportként az a dolga, hogy wardoljon.
De mi a helyzet a Sightstone-nal? A következő oldalon kiderül.
Azt most engedjük el, hogy mi egy support dolga, minden bizonnyal sokkal több annál, hogy wardoljon, de most nem is ez a lényeg. Miért alakult ki ez a tendencia? Én mindkét oldalt megértem, egyrészt a csapatot, aki nem szeretne rálátás nélkül játszani, mert bár öten vannak összesen és mindenkinek lehet trinket wardja, a jungler valószínűleg inkább sweeperre vált előbb-utóbb, a topos szintén, helyzettől függően, az ADC pedig a kék orbra, így máris kevesebb wardunk van. Ugyanakkor megértem a supportot is, aki unja már, hogy minden meccsen -ha kell, ha nem (mindig kell...)-Sightstone-nal kell kezdenie, különben meghalnak egy bot lane gankbe, vagy esetleg lemaradnak a sárkányról. De mit is ad a Sightstone? Mit tudnak ebből hasznosítani? A wardok fontosak, hiszen ezért vesszük, de ezen kívül más csatában is hasznos statot nem igazán. Nem mondom azt, hogy a 150 HP ne lenne hasznos, de abból kevés hős tud ténylegesen profitálni egy összecsapásban. Ezzel szemben bármilyen más támogató tárgy manát, mana regenerációt, AP-t, vagy valami hasonlót ad.
Ez egyben azt is eredményezi, hogy sokkal kevésbé lesz akciódús az alsó ösvény, hiszen mindkét support inkább azzal van elfoglalva, hogy a közeledő veszélyforrásokra figyeljen és esetleg besegítsen egy-egy gyorsabb cserébe, amivel tud, -legyen az egy CC vagy pajzs, netán gyógyítás. A legnagyobb ellenfelük továbbra sem az ellenfél párosa, hanem a Fog of War, vagyis a térképen nem látható, homályba burkolózó területek, ahonnan bárki érkezhet. Ennyi aktív tárgy mellett a fejlesztett Sighstone a maga 20%-os tárgyakra vonatkozó CDR-jével nagyon hasznos tud lenni, de a megvételére még a legjobb esetben is csak a meccs nagyon késői szakaszában van esélyünk. Előtte muszáj vennünk egy Ardent Censert, vagy Knight's Vow-t, Redemptiont stb. mielőtt igazi értéke lenne a tárgynak, addig pedig csak egy ward automataként üzemel, ami nem sok hasznos statot nyújt és mégis 800 aranyba kerül.
Ha ezt a problémát valahogy át tudnák hidalni és a Sightstone nem lenne kötelező első választás, vagy akár teljesen megszüntetnék a szükségességét és valami mással helyettesítenék, akkor a supportok is már a meccs első felétől aktívabban ki tudnák venni részüket a játékban, és tényleges döntéshozási lehetőségeik lennének azon a kérdésen kívül, hogy "szeretnénk-e látni valamit és nem meghalni, vagy sem", mert sarkítva ugyan, de a mérkőzés első felében nagyjából erről szól az életük.
Ez leírva persze sokkal egyszerűbbnek tűnik, mint a gyakorlatban, elvégre minden változás a játék egészét érinti és nem csak egy-egy aspektusát. Elég, ha csak az egykoron divatnak számító kék területi Smite-os Ezrealra gondolunk, ahol nem a middel akartak foglalkozni, de az előny, amit a dzsungeleseknek adtak volna, átszivárgott máshova. Hasonló volt a helyzet a red Smite megjelenésével, mikor topon láthattuk ugyanezt Shyvana-nál és Hecarimnál. Úgy gondolom, ezekből az esetekből tanult a Riot és ezért tűnhetnek kissé döntésképtelennek, mert előbb alaposabban körbejárnák a témát, mielőtt valamilyen irányba elmozdulnának.
Az idei irány egyébként nem volt rossz, ahogy már írtam, majd minden support jobban tudta végezni a dolgát, mint eddig, -a probléma inkább abból fakadt, hogy ezek nem párhuzamosan valósultak meg, mindig volt egy kiemelkedő kaszt. Év elején ezek a mage supportok voltak, Malzahar, Karma, stb. Aztán az őket és a Spellthief's Edge-et ért nerfek után napvilágot láttak a playmakerek, mint Blitzcrank és Thresh, az Ardent Censer felemelkedésével pedig a pajzsot osztó és gyógyító supportok jelentek meg. Valahogy ezeket kellene egy jó egyvelegbe összegyúrni, és mindezek mellett még a Sightstone kérdését is megoldani. Így máris látható, hogy miért is olyan nehéz ez a helyzet valójában.
Ha Maple Nectarnak lesz valami beleszólása a dolgokba, talán egy napon megérünk egy olyan időszakot, amikor megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne rögtön Sightstone-t vegyünk elsőnek anélkül, hogy az egész csapat a torkunknak esne a wardhiány miatt.