Az USTOP (azóta újra VAD-V) jelenleg pihenteti az aktív klántevékenységet és határozatlan ideig hobbi formációként működik.
A klánok konferenciáján a USTOP is megjelent, akik azóta újra VAD (VAD-V) néven folytatják a játékot és jelenleg pihentetik az aktív klántevékenységet és határozatlan ideig hobbiformációként működik. A klán indul az év végi kampányon, de csak a régi tagoknak segít a jutalomtank megszerzésében. A UMOVE pedig V4D-ként folytatja tovább, jelenleg mint egyetlen aktív tagja a VAD kláncsaládnak.
Ez történt a Klánok Konferenciáján
Első alkalommal került megszervezésre World of Tanks témakörben Klánkonferencia, amely meghívásos alapon, múlttal és teljesítménnyel rendelkező klánok vezetőit invitálta közös megbeszélésre.
[VAD-V] Virtual Armoured Division - Veterans
Sziasztok!
JokerHUN vagyok, a VAD-V vezetőség tagja. A World of Tanks-t mint csapatjátékot a HAC-L ismertette meg velem, majd egy sikeres kis kampány után elszerződtem a VADakhoz és azóta segítek a klán működésében a nagyfőnöknek Hooshee-nak, a státuszom a vezetőségben Hooshee szavaival élve a Szürke eminenciás. Ahogy a nevem és a WN8-am is mutatja inkább az én részem a jó hangulat megteremtése a kötetlenebb csapatjátékokban mintsem a kiemelkedő játéktudás, 8-as SH visszatérő poénja: csak azért vagy itt hogy dumáljál, 0 sebzéssel.
Szia! A worldoftanks.eu oldalon bárki utána nézhet, hogy mikor alakultatok, kik a tagok, milyen felvételi követelményeket támasztotok a jelentkezők felé vagy épp annak, hogy mi jellemzi a klánotokat, így az első kérdésem az lenne, hogy mire vagytok a legbüszkébben? Mi számodra a legnagyobb eredmény, amit elértetek?
Erre a kérdésre úgy érzem a klán parancsnokának kell válaszolnia, így most Hooshee szavait tolmácsolom:
A legnagyobb eredményünk, amire talán a legbüszkébbek vagyunk, hogy sikerült 100 emberből 100-nak tankot adni az utolsó kampányon.
Ezt nagyon kevés klán mondhatja el magáról nemzetközi szinten is, magyar szinten pedig senki.
Legendás a klánon belül, és a híres Frontline News-ban is szerepelt, amikor egymás után két nap vertük el a FAME-t Sand Riveren.
De talán a legbüszkébb a stabil szintvonalra kulturális, játéktudás valamint szervezettség terén amit nyújtani tudtunk az évek során (mind vezetőségi mind játékosi oldalról), nagyképűség nélkül mondhatom, hogy a legszervezettebben lebonyolított kampányok nálunk voltak.
Milyen élmény volt személyesen is találkozni a legnagyobb klánok képviselőivel a kecskeméti Realgamers eseményen?
Teljesen profi munka volt, mind a szervező, mind a meghívottak részéről. Abszolút csak jó élménnyel távoztam a konferenciáról, volt szerencsém a haza út egy részén a VIHAR-os kolerákkal együtt utazni és még a friss élményt kiértékelni. Végig egy állásponton voltunk abban, hogy mint minden ilyen esemény első alkalmán még az elvárások különböztek az egyes résztvevőknél, de ez teljes mértékben betudható annak hogy még nem volt ezelőtt ilyen típusú találkozó.
Elképzelhetőnek tartod, hogy ez elindít valamiféle komolyabb együttműködést a magyar klánok között?
A WEBOS éppen megmérettetett a szintén meghívott HUA ellen, az esemény záróakkordjaként többek között megemlítettem azt is, ha csak annyi előny származik a dologból hogy a konferencia után együttműködnek és nem egymás ellen már megérte a találkozó.
Viccet félretéve ha magyar klánok közötti együttmüködésről van szó, akkor én mindig a VAD OBI kooperációt szoktam megemlíteni. Mert valóban példaértékű a dolog.
Első tier8-as kampánya volt a VAD-nak amikor sok magyar klánnal együttműködve(HAC-L, HHR kláncsalád és még páran, valamint a csapatleader az OBI) Törökországot tartottuk végig.
Az a kampány volt talán az utolsó olyan hosszabb időtartamú szövetség ami több magyar klánt foglalt magába egyszerre.
A kampány után sokszor változtak az erőviszonyok a VAD és az OBI között, de a két klánparancsnok barátsága és ezáltal a két klán szövetsége töretlen volt.
A lényeg, hogy a személyes/baráti kapcsolat elengedhetetlen, ha nem egyenesen szükséges feltétele két klán szövetségének és az ilyen találkozók nagyon jó táptalajt adnak ehhez.
Én például a VIHAR-os kollégákkal nagyon jót beszélgettem és a későbbi együttműködésre abszolút nyitott volt mindkét fél, Angyalkirály az MBZ-től pedig játékban keresett fel a rendezvényt követően, ezúton is elnézését kérem, hogy az inaktivitásom megszakította a beszélgetésünket.
Az utóbbi idők Global Map-ja viszont olyan változáson ment keresztül ahol a magyar klánok szintkülönbsége sokkal jobban kiütközik. Jelenleg nem sok magyar klánnak van esélye együttműködni Global Map-on vagy csak azon részen, ahol nem éri meg.
CW, Skirmishes vagy Stronghold? Melyik mozgat meg benneteket leginkább?
A VAD kláncsalád mindig is CW orientált klán volt, ez volt a fő csapásirány, a taktikusokat is mindig úgy kerestük, hogy tier10 érdekeltségűek legyenek.
A régi tier8-as ESL rendszerrel szerencsések voltunk, mert mindig volt minimum egy, de általában kettő ESL csapatunk akik tier8 SH-ban gyakoroltak, farmoltak reggeltől estig, az “SH rabszolga” megnevezés is tőlünk ered. Emiatt soha nem kellett hozzá vezetőségi belefolyás, megmaradt mindig is annak ami, a baráti csapatos szórakozás. A Stronghold pedig kitűnő gyakorlás a CW csaták szüneteiben..
Mennyire veszitek komolyan a közös játékot? Van egy előre megbeszélt taktikátok, egy karizmazmatikus vezető, aki levezényli a csatát vagy mindenki megy a saját feje után?
Nagyon régen megépült erre a bevált módszerünk, minden CW meccsnek megvan a leader-e és minden egyes szakasznak a pályán van egy mikro-ja.
A leader gondolja ki a taktikát, ő állítja össze a csapatot, vezeti a meccset. A mikro feladata a leader szeme lenni a pálya azon részein amelytől távol esik a leader pozíciója. A mikro vezeti a fókuszt a szakaszán belül, ő ad tanácsot a leader-nek a szakaszát érintő esetleges megléphető támadásról vagy szűkségszerű visszavonulásról, de nem bírálhatja felül a leader-t.
Természetesen rövid hasznos infó bárkitől jöhet, nincs rádiócsend a meccs alatt..
Elképzelhető egy sikeres CW vagy SH csapat 8-as szinten a jelenlegi OP prémium tankok nélkül, mint amilyen a Defender, a Patriot vagy a Skorpion G?
Természetesen, egyértelmű hogy a játéktudás a második döntő tényező. Azért a második mert az első a megkérdőjelezhetetlen -25/+25% RNG, amit felülír szinte minden logikát. Ezek után jön a tankpool, persze jó ha minden tankod megvan ami csak elérhető, de jó taktikával és jó csapattal bármit el lehet érni.
Az SH-ban azért szemmel látható a probléma, mivel az SH matchmakere már hasonló szintű ellenfelet ad. Vége azoknak a szép időknek, amikor 10-ből 6 gyengébb 3 egyenlő szintű ellenfelet kaptunk meg utolsónak a FAME-t.
Régebben egy összeszokott csapat FUN-nal, minden taktikát nélkülözve tudott szép nyerési aránnyal tier8-as SH-ni, farmolgatni. A gond a jelenlegi rendszerrel, hogy együtt a kettő változtatás(matchmaker és a PaytoWin tankok) megöli a szórakozás, a kikapcsolódás részét a tier8 SH-nak.
A CW nemcsak arról szól, hogy nyersz vagy vesztesz egy másik klán ellen, hanem a diplomáciai is komoly szerepet kap a területekért folyó küzdelemben, hiszen egy jó szövetséges hatalmas segítség lehet a szorult helyzetekben. Mekkora hangsúlyt fektettek a diplomáciára?
Nem kell bemutatnom senkinek Vargap96-ot a mindenkori diplomatánkat. Megfelelő személy a megfelelő pozícióban, így tudnám jellemezni.
Mindenhol ott van ahol kell, mindenkit ismer akit kell, megfelelő mértékben domináns a tárgyalások alkalmával és tökéletesen meg tudja határozni hogy mi az amiben egyedül dönthet és mi az ami vezetőségi jóváhagyást igényel. Diplomata tevékenysége alatt nem volt még összekülönbözésünk külpolitikai témában.
A fennállásunk során szinte mindig volt szövetségesünk a térképen és itt most az igazi szövetségesre gondolok, aki tolót ad, akivel koordináljátok a támadásaitokat, együtt éltek a Global Map-on. Nem úgy mint a mostani a szövetségek, ami kvázi azt jelenti hogy nem ütik egymást. Hosszútávú diplomáciai együttműködésünk volt a WHYME-vel, később az OM-el valamint a 9TD-vel de mindig a teljesítményünkkel vívtuk ki a tiszteletüket nem az üres ígéretekkel...
Ha már diplomácia és szövetségesek, akkor tudnál mesélni arról, hogy mennyivel másabb egy magyar szövetségessel együttműködni, mint egy külföldi klánnal?
Semenyire sem… Azt mondjuk folyton, hogy a magyar magyarnak ellensége, de ez nem igaz.. Annyiban különbözik a mi hozzáállásunk ebben a témában, hogy általában a Global Map-on nem mi nyitunk a szomszédaink felé, zömmel megvárjuk hogy ők kezdeményezzenek. Viszont ha magyar klán kerül a szomszédságunkba akkor azonnal felkeressük őket hogy elősegítsünk valamilyen együttműködést. Ám kiemelten zokon vesszük, ha előzetes diplomáciai egyeztetés nélkül a landingunkon meglátunk egy magyar klánt.
A harcokon és a diplomácián túl biztosan folyamatosan gondoskodni kell az utánpótlásról is, amiért a toborzótiszt felel. Nálatok hogy működik a toborzás? Mit gondolsz a más klánból való toborzásról?
Több hasznos táblázat mellett rendelkezünk egy olyannal is amelyben azon nevek listája szerepel akik épp valamelyik klánban vannak, de szívesen látnánk a sorainkban. A táblázat azonnal küld egy e-mail figyelmeztetést amint valamelyik név a táblázatból éppen kilép a régi klánjából.
Így nem kell a toborzótiszteknek órákat keresgélni a játékosok között, a táblázat megteszi helyettük.
Bár őszintén szólva, szerencsés helyzetben voltunk mindig, soha nem volt gond a toborzással, javarészt maguktól jöttek az emberek sőt sokszor még várólista is volt, persze Vargap96 és Mike237 toborzóink érdeme hogy a játékos állományunk bár néha cserélődött, a szint sohasem csökkent csak emelkedett...
Némiképp az előző témakörhöz kapcsolódik a következő kérdésem, hiszen arra lennék kíváncsi, hogy mennyivel másabb manapság toborozni, mint régebben? Változott a játékosok aktivitása vagy hozzáállása a játékhoz?
Jelenleg annyi ember hagyja abba a játékot nap mint nap, majdhogynem küzdeni kell a játékosokért. De javarészt most is az új tagjaink önként keresnek fel minket. Aki jól érzi magát egy klánban azt hiába agitálják úgysem megy sehova, aki meg nem, az úgyis elmegy.
A legnagyobb gond jelenleg a játékosállomány hozzáállása a témában. Nagy részének az a fő szempont amikor klánt választ, hogy melyik klán ad majd neki több kredit bónuszt vagy más “fizetést”, nem pedig azt, hogy együtt közös munkával milyen hírnevet szerezhetünk az adott klánnévnek/logónak és ha valahol többet ígérnek azonnal továbbáll. Erről a Wargaming tehet leginkább hiszen a csapatjáték helyett a solo play-t részesíti előnyben az utóbbi időben.
Amelyik klán pedig nem tudja vagy nem akarja az egyéni érdeket a klánérdek elé helyezni az a játékosokért folytatott versenyben lemarad. Mi is ezen és ehhez kapcsolódó okok miatt pihentetjük egy időre az aktív klántevékenységet.
Mit gondolsz a World of Tanks e-sportról? Ti is indultok e-sport versenyeken?
Jómagam sohasem próbáltam a World of Tanks ezen részét, ám mindig figyelemmel követem a nagyobb e-sport eseményeket. A játék egy teljesen más szintjéről beszélünk. Az e-sport egy hivatás, izgalmas, látványos, profi szintű sportnak tekintem és örömmel konstatálom hogy egyre elfogadottabb.
Ahogyan említettem, mindig is volt minimum egy, de általában két e-sport csapatunk. Viszont minden e-sport csapatunk játékosai elsősorban klántagok voltak és csak másodsorban e-sportolók, kampány alatt pedig mindig fel is függesztették az elhalasztható e-sport tevékenységeiket.
Van a WoT-nak létjogosultsága az elektronikus sportok színpadán olyan riválisok mellett, mint a LoL, a Dota 2 vagy épp a CS:GO?
Egyre ködösebb a jövője véleményem szerint. Az ok az alacsonyabb szintű versenyeknél a szponzoráció hiánya a Wargaming-től, valamint hogy a nagyobb események is olyan szörnyű szervezéssel bonyolítják le, hogy az elképesztő.
Viszont a fő gond, hogy a felsorolt játékokkal ellentétben a World of Tanks mint játék nem sajátítható el csak hosszabb idő alatt. Amíg a LoL-ban vagy a Dota 2-ben egyazon “level”-en történik a játék megtanulása és az e-sport, addig a World of Tanks-ban hosszú időn át kell több típusú tankot kifejlesztened, hogy egyáltalán megtanulhass velük játszani. Ekkora intervallumban sokkal nagyobb a szelektálódás, kevesebb a potenciális e-sportoló, kevesebb a szponzor, így a rendezvények is kisebbek mint a többi típusú e-sport játékoknál.
Látszólag hatalmas pénzek mozognak a Wargaming.net League-ben és legutóbb az I. Morphelo Bajnokságon is közel 1 millió forint értékű nyereményt vihettek haza a nevezett csapatok, de ennek ellenére a CW még mindig több embert mozgat meg. Szerinted mi lehet ennek az oka?
(Ezzel a kérdéssel összezavartál engem)
Nos, tudtommal Morphelo emlékére szervezett bajnokság a Wargaming.net-től függetlenül zajlott le, minden tiszteletem a szervezők felé, hogy önerőből egy ilyen méltó megemlékezést szerveztek Morphelonak, valamit a szponzoroknak is akik beszálltak, ha jól tudom a nyereményalap összege egyedülálló volt egész Európában.
A kérdésedre válaszolva, pont az az oka, hogy a Wargaming nem támogatja a kisebb színvonalú e-sport megmérettetéseket. Látszólag semmilyen lépést nem tesz annak érdekében, hogy a World of Tanks következő e-sport generációját kinevelje. Látszólag semmilyen lépést nem tesz annak érdekében, hogy egyáltalán a játékosok újabb generációját kinevelje.
Utóiratként:
A klánparancsnok felhívást intéz annak érdekében hogy a VAD klánnév újra visszatérhessen jogos tulajdonosához, mint fáradt vándor megpihenhessen a tűznél, barátai körében.
Kérjük az illetőt, ha ezt olvassa akkor vegye fel Hooshee-val a kapcsolatot játékban, TS3-on, vagy aki ismeri jelezze az illetőnek, hogy keressünk őt. Nincs semmilyen ellenérzés bennünk, csak szeretnénk visszakapni a nevet.
TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!