WEBOS:

WEBOS: "Egy kis rövid történet elmesélek arról, hogy miként is van ez némely magyar klánnál"

Legújabb interjúnkban Pataky, a WEBOS parancsnoka osztotta meg velünk gondolatait.

A Klánok Konferenciáján megjelent klánok közül az M-B-Z, a VIHAR, a VAD-V és a HTFA képviselőivel készült interjúink után jöjjön a WEBOS.

Ez történt a Klánok Konferenciáján

Első alkalommal került megszervezésre World of Tanks témakörben Klánkonferencia, amely meghívásos alapon, múlttal és teljesítménnyel rendelkező klánok vezetőit invitálta közös megbeszélésre.

[WEBOS] We are Brotherhood of the Soul

"Testvériségben az erő"

Sziasztok!
Pataky vagyok, a Webos parancsnoka. A klán alapítása óta, egy rövid időszaktól eltekintve –mely alatt nemzetközi tapasztalatokra tettem szert,– én töltöm be ezt a pozíciót, mely megtisztelő a számomra és büszkévé tesz. A kezdetektől igyekszem a klánt egy üde színfoltjává tenni a magyar közösségnek!
A megalapításunknál sem volt cél hogy a legjobbak legyünk, mindössze szerettünk volna létrehozni egy olyan társaságot, ahol a csapat, a társakkal való játék a fontos. Így minden siker amit elértünk, a folyamatos befektetett munka és a fejlődni akarás eredménye.

Szia! A worldoftanks.eu oldalon bárki utána nézhet, hogy mikor alakultatok, kik a tagok, milyen felvételi követelményeket támasztotok a jelentkezők felé vagy épp annak, hogy mi jellemzi a klánotokat, így az első kérdésem az lenne, hogy mire vagytok a legbüszkébben? Mi számodra a legnagyobb eredmény, amit elértetek?

A klán lassan három éves működésével még mindig nem mondható egy nagyon régi társaságnak. De amire szerintem büszkék lehetünk, az hogy mindig sikerül elérni a magunk elé kitűzött célokat. Legyen az akár kampány tankok elhozatala, cw szezonos top helyezés, vagy folytonos hadi játékos gold nyeremény. Mindez persze nem működne, és nem tudna folyamatosan fejlődni a kiforrt "kemény mag" nélkül, akik már csak a hangulat miatt sem hagynák el a klánt.
Ebből kifolyólag a legnagyobb eredményünk a kialakult társaság összekovácsolása, ez által minden sikerünk közös, együtt örülünk, vagy épp bosszankodunk. Klán vezetőként pedig sokkal többet nemigen várhat el az ember.

Milyen élmény volt személyesen is találkozni a legnagyobb klánok képviselőivel a kecskeméti Realgamers eseményen?

Ennél a kérdésnél meg kell, hogy köszönjem a szervezőknek az ötletet és a munkájukat is! Sok alkalommal vetődött már fel gondolat szinten, hogy találkozni kellene más klánok vezetőivel, de csak a Realgamers-es csapat volt képes ezt megszervezni. Első konferencia lévén voltak ugyan zökkenők, késések, stb. De addig is jó hangulatú társalgás keretében csatolhattunk a hangok mellé arcokat is. Pozitív volt látni, hogy a teremben a megjelent klánok képviselői mind egyenlőként kezelték a többieket, és ilyenkor a játékban esetlegesen előforduló ellenszenvnek hűlt helye sem volt.
Összességében csak jót tudok mondani a rendezvényről, mely valóban hosszabbra sikeredett a tervezettnél. Legközelebb –remélem lesz folytatása– talán kevesebb megbeszélendő témával és kicsit szabadabb társalgással a végén, tovább tudjuk fejleszteni a klánok közötti jó viszonyt.

Elképzelhetőnek tartod, hogy ez elindít valamiféle komolyabb együttműködést a magyar klánok között?

Maga a találkozó miatt nem hiszem, hogy sokkal több klán kezdett el cw-t játszani és célirányosan keresni a többi résztvevő klán társaságát, viszont az, hogy mindenki kellemes emlékekkel hagyta maga mögött a termet, ad egyféle pozitív löketet a későbbi tárgyalások során.
Ami a CW-s együttműködést leginkább hátráltatja az maga a global map. T10-ben kevés, talán jó ha 2-3 olyan erős magyar klán akad, akik képesek tartósan birtokolni több területet, ami feltétele a komolyabb szövetkezésnek. A legprofitosabb területek mennek EU top 3-4 klánjához, így a kevésbé jó hozamú, de még T10-es provinciákért olyan klánok versengenek, amelyek szervezettségével, tudásával csak kevés hazai csapat képes felvenni a versenyt. T8ban már annyival másabb a helyezet hogy a térképből befolyó arany mennyiség nem feltétlen kárpótolja a bele fektetett energiát. Kivéve, ha valakik képesek 8-10 területen csücsülni. (Szerencsére ez nekünk össze is jött.) Szóval a T8 így elveszti a motivációs erejét, akik meg mégis belevágnak, olyan EU szinten felső középosztályos klánokkal kell, hogy megmérkőzzenek mint a PDV-A, Five, TDSTS és társai, melyek ellen még olykor a tapasztalt hazafiak is megizzadnak.

CW, Skirmishes vagy Stronghold? Melyik mozgat meg benneteket leginkább?

Első helyre a CW-t sorolnám. Ahogy fentebb is említettem, nem feltétlen a belőle nyerhető arany mennyiség miatt, hanem az azzal járó "hírnév" bír még motiváló erővel. Egy klánt ritkán ítélnek meg az osztagok száma, vagy SH alapján. Persze közrejátszik benne, de sok játékos még mindig a CW térképen nézelődik klánok iránt, és keresi az olyan klánokat ahol erre lehetősége van.
Másik kellemes vonzata, hogy vannak olyan tagjaink akik velünk vesztették el "CW szüzességüket", és az első pár nap elteltével már büszkén nézegették a klán területeit a térképen.
Az osztag a random pályák miatt és a paytowin tankok miatt már csak a farmolásról szól. Ezért is örültünk mikor debütált a Hadijátékok, melyeken azért egy este alatt egy jobb cw heti bevételt meg lehet keresni.

Mennyire veszitek komolyan a közös játékot? Van egy előre megbeszélt taktikátok, egy karizmazmatikus vezető, aki levezényli a csatát, vagy mindenki megy a saját feje után?

Csata típustól függ. Vannak osztagok, melyeken együtt nevet mindenki, és semmi másról nem szól, csak a jó hangulatról. Természetesen a tétre menő mérkőzéseket már tapasztalt FCink vezetik, és ott a fegyelem az megkövetelt dolog.
Igyekszünk minden lehetőséget megadni a tagjaink számára, hogy valami féle szervezett megmozduláson részt tudjanak venni, legyen az CW, osztag, vagy nyomulás.
A klán is úgy alakult hogy ha már valaki klánban szeretne játszani, akkor ne mindig csak a random csatában vitézkedjen. Saját, és a többi vezető társam véleménye is, hogy jobb, élvezetesebb a játék közösen, mint egy tucat ki tudja milyen játékos mellet.

Elképzelhető egy sikeres CW vagy SH csapat 8-as szinten a jelenlegi OP prémium tankok nélkül, mint amilyen a Defender, a Patriot vagy a Skorpion G?

Természetesen elképzelhető, sőt játszottunk is nem egy mérkőzést global mapon prémium tankok nélkül. Nagyobb odafigyeléssel, vagy kellő tapasztalattal egy nem prémium jármű is képes arra amelyre ellenfele, sőt. Szerencsére sok olyannal találkozunk, ahol úgy hiszik, hogy csak mert Defendert hoznak 10et már nyernek is, de nem tudják kihasználni a tankok előnyeit, úgy meg hiába.
Az a sajnálatos helyzet, hogy bekerülnek ezek a túlerősített tankok a játékba, és még kreditet is hoz, így az osztagokba ezzel akarnak jönni, míg mások, akik nem rendelkeznek vele, vagy hozzák a standard tankot, vagy... mondanám hogy a régebbi prémium járműveiket (fcm, cdc, is-6), de ezek mára használhatatlanok.
Örülni nem örülünk a kialakult helyzetnek, de kénytelen vagyunk hozzászokni, alkalmazkodni. Ha visszatérne a régi rendszer, azaz az aranyért vett tankok csak megközelítik a standard tankok tudását, de többet hoznak, az elég lenne. De ugye látjuk, hogy sajnos nem ez az az irány, amerre haladunk. 

A CW nemcsak arról szól, hogy nyersz vagy vesztesz egy másik klán ellen, hanem a diplomáciai is komoly szerepet kap a területekért folyó küzdelemben, hiszen egy jó szövetséges hatalmas segítség lehet a szorult helyzetekben. Mekkora hangsúlyt fektettek a diplomáciára?

A Global map legfontosabb eleme, főleg most, hogy a landingok a térkép szélére kerültek ki, és máshol bejutni csak a lázadó területeken keresztül lehet.
Személy szerint én, a CW térképpel diplomataként ismerkedtem meg. Elsőre megdöbbentő is volt látni, hogy egy ember mennyi mindent tud kontrollálni. Azóta persze még több tapasztalatra tettünk szert. Láttunk jót és rosszat is. A mostani szezonban aki komoly (térképen maradós, több területet tartós) tervekkel vágott neki a global mapnak, annak élni kellet a diplomáciával, -vagy ellene éltek vele, és kezdhették előlröl valahol máshol.
Lehet valaki akár milyen erős klán, ha rossz helyen akar erőt fitogtatni, akkor egy gyengébb klán összefogás képes őket kifárasztani, és ha nem is verve, de saját maga érdekében tovább kell állnia.
Megfelelő diplomácia és illem nélkül nem hiszem, hogy –néhány top klánon kívül– bárki képes lenne a térképen maradni pár napnál hosszabb időre.

Ha már diplomácia és szövetségesek, akkor tudnál mesélni arról, hogy mennyivel másabb egy magyar szövetségessel együttműködni, mint egy külföldi klánnal?

Nagyon fájó pontra tapint ez a kérdés :)
Egy kis rövid történet elmesélek hogy miként is van ez némely magyar klánnál:
Ebben a szezonban történt hogy, örömmel láttunk egy nem túl ismert magyar klánt landing területet foglalni. Következő nap, a klántól elvette a területet egy másik magyar klán. Mikor beszéltem velük, hogy milyen terveik vannak a térképen a rövid válasz csak annyi volt hogy: "még nem tudjuk, egyenlőre csak "X" magyar klánt akartuk zaklatni."
Ennek és a számos hasonló történetnek a hátterét nem tudom, nem is lényeges, de sokszor az ilyen kis manőverek, teszik nehézzé a magyar-magyar együttműködést.
Az ilyen és hasonló események miatt én szívesebben tárgyalok külföldi klánokkal, még ha kockázatosabb is, bár eddig még nem ért nagyobb csalódás miattuk.
Nemzetközi szinten, főleg ha olyan klán mellé kerül az ember, akkor ő közli fekete-fehéren hogy támadni fog, vagy legyünk barátok, ellentétben a magyar, talán a választékosabb nyelv miatt, de képes sumákságokra. De hogy ez tényleg irigység miatt, vagy mert újdonság neki a global mapos jelenlét és még nem alakult ki a diplomáciai érzéke, azt nem tudom.
Viszont minden klánnal szóba állunk, tehát esélyt mindenki kap!

A harcokon és a diplomácián túl biztosan folyamatosan gondoskodni kell az utánpótlásról is, amiért a toborzótiszt felel. Nálatok hogyan működik a toborzás? Mit gondolsz a más klánból való toborzásról?

Nagyon sok játékos ábrándul ki a WoT-ból, vagy magánélet miatt távolodik el. Ideig óráig lehet nélkülözni embereket, de egy klán sem marad életképes inaktívokkal. Toborzóink igyekeznek szabadúszó játékosokra lecsapni –bár többségük okkal van klán nélkül– valamint szerencsére a sikereinknek azért bőven akad olyan is hogy minket keres meg a játékos hogy jöhetne-e a klánba. Ez a szerencsésebbik eset, egyúttal pozitív visszajelzése is annak, hogy amit csinálunk azt jól csináljuk és mások is látják.
A más klánból való toborzás már érdekes téma, nem szeretjük alkalmazni, mert ugye sértőnek találják mások. De saját meglátásom a témáról az, hogy –mivel a mi tagjainkat is keresik ilyen módon olykor– régen a közös chat-en is olvashatta bármelyik klán tagja az üzeneteket, így ha most ráírnak valakire azzal még nem nyílik meg felette az ég. Amennyiben jól érzi magát a játékos a klánjában, akkor nem fogja otthagyni néhány üzenet miatt sem.

Némiképp az előző témakörhöz kapcsolódik a következő kérdésem, hiszen arra lennék kíváncsi, hogy mennyivel másabb manapság toborozni, mint régebben? Változott a játékosok aktivitása vagy hozzáállása a játékhoz?

Másabb nem lett, a módszerek a régiek, csak mára nehezebb a toborzás. Kevesebb az aktív ügyes játékos, és vannak azért nagy nevű magyar klánok akiknél az inaktivitás, kiábrándulás ugyan úgy felüti a fejét. Persze, hogy ők sem újoncokat akarnak betoborozni, így szépen egymás ellen kezdenek dolgozni a klánok. A kezdő tankosok pedig idő mire beletanulnak, már ha nem adják fel időközben.
Ahogy a Vihar interjúban megválaszolták, sok klán akar arra a kevés játékosra lecsapni. Mellette pedig nyakra-főre kreálódnak újabb klánok, amik ugyan azt ígérik mint az előttük megcsinált 2000 másik, ezek aztán 10-20 főnél megállnak, és van aki ebbe "rokkan bele" és hagyja abba, mert nem jönnek a tagok, holott máshol az a 10-20 ember sokat lendíthetne.

Mit gondolsz a World of Tanks e-sportról? Ti is indultok e-sport versenyeken?

Partra vetett hal! Amennyire tudom, évente van 1-2 olyan nemzetközi verseny, ami miatt érdemes lenne rá odafigyelni, de nem ilyen mennyiségben. Pont elfelejtik, mire jön a következő. A klánban pár játékos esl csapattag volt, de mióta a nyeremény meg lett nyírva, már nem játszanak. Érdeklődő pedig még talán lenne is, tekintve hogy a WOT 3v3 és egyéb bajnokságokon mennyi nevező szokott lenni. Csak valahogy elhanyagolva érezzük az egészet.

Van a WoT-nak létjogosultsága az elektronikus sportok színpadán olyan riválisok mellett, mint a LoL, a Dota 2 vagy épp a CS:GO?

Nem könnyű feladat, de képes lenne közéjük sorolni a WoT is. Szervezés, befektetés és motiválás. Ha több játékost tudna felé terelni (mint régen tette azt a ranked csapat csatákkal is), akkor nagy sikereket érhetne el.

Látszólag hatalmas pénzek mozognak a Wargaming.net League-ben és legutóbb az I. Morphelo Bajnokságon is közel 1 millió forint értékű nyereményt vihettek haza a nevezett csapatok, de ennek ellenére a CW még mindig több embert mozgat meg. Szerinted mi lehet ennek az oka?

A Cw továbbra is a klánok ismérve. Ott a teljes klán létszám tudja magát képviseltetni, valamint állandó időben, a legnyugodtabb, esti órákban van. Amennyiben valaki nem ér rá éppen, akkor is még akad másik 10-20 ember aki beugrik CW-n a helyére. Ezzel ellentétben, egy bajnokságon fix létszám van, utazni kell (már ha lan), valamint kisebb a létszám is, jobban oda kell figyelni. CW-n ha 1 ember hibázik van még 14 aki javíthat, csapatnál már csak 2 vagy 6 másik marad, és ott nagyobb hátrány, ha nincs kellően felkészülve a csapat. A gyakorlás pedig rengeteg idő, már ha komolyan veszik.
Ahhoz pedig hogy ne mindig állandó csapatok legyenek a bajnokság dobogóján, csak kemény munkával lehet eljutni.
Ezért marad a cw, ami max napi 1-2x 15 perc, és közben akár otthon a kedvenc italod is kortyolgathatod.

Köszönöm a válaszokat!

Zárszóként szeretném megköszönni, hogy lehetőséget kaptunk a klán bemutatására, valamint a Realgamerses csapatnak, hogy megteremtették az eseményt, mely kapcsán megvalósulhatott az interjú!

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!



World of Tanks - Ismerd meg a WZ-111 5A tankágát

Használd ki a normál járművekre szóló kedvezményeket, a küldetéseket és a különleges ajánlatokat, hogy meghódítsd a kiegyensúlyozott WZ-111 model 5A vezető kínai nehéztank-ágat.