139 karakter, 139 egyedi névvel. Egy-kettő kissé hajaz más világokra, de a legtöbb az tényleg egyedülálló. Miként találják ki őket és milyen neveket dobtak már el? Ezekre válaszolt a Riot.
Kled, Xayah, Illaoi, Kayn. Mára már ezek mind ismert nevek, amiket megszokhattunk, olvashattunk, vagy hallhattunk a kommentátorok szájából számtalan alkalommal. De vajon honnan származnak, miként találják ki őket?
Készülőben: Csatagép Illaoi -látványterv és részletek
Huzsi | 17/12/27 09:36 Egy közösségi szavazás alapján a játékosok választhatták ki Illaoi következő hőskinézetét. Így került a tervezőasztalra: Csatagép Illaoi. A pontos neve még ugyan megbeszélés alatt van, mielőtt azonban a végső stádiumba érne a hőskinézet fejlesztése, néhány témával kapcsolatos részletről kell még döntéseket hozniuk.
A neveket általában azok az emberek találják ki, akik a narratívákat is írják a játékon belül. Ez az a folyamat, ami már az első napon elindul, rengeteg kutatást igényel, ötletelést és persze visszautasítást. Ez egyrészt az íróktól jön, máskor a hősön dolgozó csapattól, vagy épp a lokalizáló gárdáktól, akik tudják, hogy egy adott név egy adott nyelven milyen csengéssel rendelkezhet. Az biztos, hogy a végére csak egy maradhat.
Történetvázlatok és szörnyű névötletek
A nevezés folyamata már akkor elindul, mikor a hős történetét, koncepcióját és művészeti megjelenítését elkezdik tervezni. Először nem feltétlenül a neven akarnak gondolkozni, hiszen előbb a hőst kell megalkotni, de ahogy az alkotás elkezdődik, az ember akarva, akaratlanul és elkezd neveken agyalni, hiszen valaminek el kell nevezni a karaktert. A történetvázlatok határozzák meg egy karakter mivoltát, hogy honnan jött, ki ő, és mik a céljai. Ezeket leginkább rövid novellákként kell elképzelni, amiben a karakter hátterét térképezik fel.
"Megpróbálunk különféle neveket beilleszteni a történetekbe, csak hogy lássuk, milyen hatást vált ki. Jól hangzik? Működik egyáltalán? Vagy csak egyszerűen furcsa?"
Ezek megosztása elég érdekessé válik a kollégák között, hiszen hogyan osztunk meg valamit, aminek nincsen neve? Az ideiglenes nevek adását mindig próbálják kerülni, mert egy idő után állandóvá válik és az nem mindig jó.
"Az ideiglenes nevek sokszor megragadnak. Az emberek kötődni kezdenek hozzájuk, és lehetetlenné válik, hogy elengedjék."
Íme néhány technika, amivel megpróbálják az írók elkerülni ezt a jelenséget:
- olyan ideiglenes nevet adnak a hősnek, amit senki sem tud kiejteni: WAAAARGHbobo például azték nevekkel látja el karaktereit a történetek során, de nagyjából senki sem tudja kiejteni őket. "Olyanokat használok, mint mondjuk Xllih, és az emberek odajönnek megkérdezni, hogy hogyan is mondod ezt? Én meg csak annyit mondok, hogy pontosan."
- FauxSchizzle szörnyű ideiglenes nevet ad nekik: "Megpróbálok olyan nevet kitalálni, ami annyira nevetséges, hogy senki sem fogja azt választani. Ha jól csinálom, akkor mindenki úgy reagál rá, hogy muszáj lesz más nevet választani. Például Aurelion Sol neve Heaven's Coil volt." Ez magyarul annyit tesz, hogy a mennyország tekercse.
- azt a nevet használják, amit a játékfejlesztő csapat. Ez nagyon kényelmes, de könnyen megragadhat az emberek fejében. "Nagyon sokat befolyásolja a hős személyiségét és sokszor a karakter címe lesz. Taliyah-ra sokáig csak Stoneweaverként utaltak, mára pedig ez lett a címe a neve mellett.
A célok meghatározása
Mielőtt nekiállunk neveket kitalálni, a narratív írók leülnek és meghatározzák a célokat. Van néhány szabály, ami minden névre érvényes, mint hogy könnyen kiejthető legyen (Illaoi kivétel volt). De az általános nyomvonalak mellett van általában 3-5 meghatározott cél az adott hősnél, fontossági sorrend szerint.
Példaként Camille-nál a meghatározott öt cél ez volt:
- arisztokratikus érzést kelt
- úgy nézzen ki, mint egy igazi piltoveri hölgyemény
- vonzó legyen a hangzása, de nem szép
- kifejezetten nőies legyen
- lehessen rövidíteni becenévre, ha túl hosszú lenne
Ezek a célok segítik az írókat abban, hogy megállapítsák az adott név megfelelőségét. "Néha bedobunk neveket az alkotó csapatnak és mindenkinek egyből tetszik egy embert leszámítva. "Az húgom pasijának ez volt a neve és tök szemét volt, úgy hívták, hogy Xeraaggherimer! Nincs az az Isten. Válasszatok egy másik nevet!" Ezért jó ha ezeket a célokat előre meghatározzuk, sokkal könnyebb megállapítani, hogy egy adott név passzol-e a karakterhez." -CoolRadius.
Más szempontokat is vizsgálnak a névadásnál egy-egy adott hősnél
- mi az adott név legrövidebb változata és az még mindig reflektálja-e a karakter céljait?
- könnyű kiejteni a legtöbb régióban, ahol lokalizálunk? A legjobb módszer erre, elképzelni az ottani kommentátorokat, hogy miként mondják ki.
- úgy ejtjük, ahogy írjuk? Ha nem, akkor folytonos gondot jelenthet. Éppen ezért az újabb hősök mindig kimondják a saját nevüket a pályán
- érdekesen hangzik, jó kimondani?
- van-e olyan hős, akinek a neve hasonlóan hangzik? Ezt mindenképp kerülni szeretnénk, hiszen minden hősnek egyedinek kell lennie.
A névkitalálás
Amint a célok megvannak, a narratív írok felírják a lehetséges neveket. Az a hőstől függ, hogy éppen hány név kerül fel a listára, illetve, hogy ki az író, de általában 100-200 név merül fel. Néha az eredeti lista akár 500 név is lehet, de ez már variációkkal együtt számolandó.
Sok helyen néznek körül, amikor nevekről van szó, legyen az babanevek, de a listára kerül nevek végül nem innen kerülnek ki. Olyan nevet kell találni neki, ami hangzatos és persze elüt minden eddigitől, ezért egy olyan hétköznapi név, mint a Becky, biztosan nem fog bekerülni a játékba, legalábbis mostanság. Régen azért más volt a helyzet, ezért lehet például Caitlyn, vagy Viktor a játékban.
Illaoi esetében a cél az volt, hogy exotikus nevet kapjon, ami általában nem kritérium, de mivel ő egy távoli szigetről származott, így passzolt össze. Több nyelvet is megvizsgáltak a szigetvilágok közül, hogy ott miként adtak nevet az újszülötteknek. Mik a jellemző betűk, mik azok, amiket nem használnak, onnantól pedig már csak le kellett gyalulni azt a sok nevet, hogy végül egy maradjon. Az ő esetében egész sokáig jutottak az Illuora, Illuka, Ioelu, Yaotl és Yutu nevek.
Nem árt utánaolvasni a dolgoknak, hogy kicsit jobban átérezzük azt az adott karaktert és hátterét. Ornn esetében nagyon sokat olvastak a vulkánokról és persze az északi mitológiáról. A legtöbb régiónak megvannak a jellemzői, a targon nevek például a görög és római nyelvre hajaznak. A Void lények nevében szinte mindig van aposztróf, míg a yordle nevek általában egyszerűek.
Minden névkitalálási folyamat előtt megnézik, hogy mely betűk azok, amikkel ritkán kezdenek nevet és ezt megpróbálják kitölteni. A cél, hogy egy találó nevet ötöljenek ki, ami egy olyan betűvel kezdődik, amit nem gyakran használtak addig. Ezek a korlátozások szerintük igenis beindítják a kreatív gondolkozást, mert nem csak a nagy semmiből kell előrántani egy nevet, hanem van pár szabály, ami segíthet. Néha azonban nem sikerült pont azzal a betűvel indítani, ami hiányzik, de ez azért is van, mert az egyes betűk különféle súllyal bírnak
I betűs hősből például azért nincs sok, mert egy elég exotikusan hangzó kezdőbetű, és nem igazán passzol a yordle nevekhez.
A K betű nagyon ütős és agresszív tud lenni, ezért lett Kayn-nek ez a neve és nem Cayn. Ezért is van sok K betűs hős.
Az R nagyon találó például Rakannak. Magabiztos és hízelgő, mint egy igazi rocksztár. Egyszerűen passzol hozzá ez a betű.
Vannak olyan betűk is, amiket minden esetben kerülni próbálnak, mint a Q, aminek már a kiejtése is problémás, hiszen egyes helyeken máshogy fogják mondani. Az R és az L is néha okozhat gondot, mert egyes régiók megszenvedhetnek vele.
Mi történik ezután?
Miután megvan a top 10 név, akkor körbeküldik az illetékeseknek, hogy megnézzék és elmondják a véleményüket. Mindenki kifejti, hogy mi miért tetszik, és ha nagyjából egyetértés van a top 10-ben, akkor azt tovább lehet küldeni a különféle régiós csapatoknak. Ők is megnézik és elmondják, hogy mi jó vagy mi miért nem jó egy adott régióban, míg végül kiemelkedik egy adott név, ami passzol és kiejthető is a legtöbb helyen. Ilyenkor lehet igent, talán, vagy semmiképpen sem jelzőt.
Ezzel a módszerrel szűrik ki a neveket szép lassan míg végül megtalálják azt az egyet, ami végül hős viselt neve lesz. Sok mindent figyelembe kell venni. Hasonlít-e valamire más nyelveken, nem offenzív-e, nem hangzik úgy mint a káromkodás, vagy nem teszi valami jelentés nevetségessé az egészet. Xayah először például csak Xaya volt, ami az azerbajdzsáni régióban herét jelentett, mondanom sem kell, hogy a név így nem maradhatott, utána is néztek és tényleg így volt. Azóta minden nevet átfuttatnak több google keresésen, az adott helyzetet pedig frappánsan egy H betű hozzáadásával orvosolták.
Ezen a linken láthatjátok, hogy miként alakult Jhin elnevezése, míg ezen Ornn neveit láthatjátok. Szintén, ha érdekel, hogy egyes hősök hogyan kapták a nevüket, görgessetek ennek a linknek a végére, és ott máris olvashatják a célokat és a kidobott neveket Camille, Taliyah, Xayah, Kayn, Rhaast, Ornn, Kled, Skaarl és Zoe esetében.