Korábban már írtunk a fontos ösvény wardokról, ezúttal pedig a Baron a téma. Sok mindenre kell itt is figyelni, többek közt a megfelelő wardolásra a harcok előtt, de ez nem minden!
Ki nem látott, sőt tapasztalt már olyat, hogy tök jól álltok a meccsen, úgy tűnik ez már egy biztos győzelem. Aztán, hogy még biztosabbra menjetek, a befejezés helyett még rámentek egy Baronra, ami katasztrofálisan sikerül és akár a meccset is rögtön elbukjátok belőle. Tudjátok miről és beszélek, és az egykori Team Dignitas is tudja miről beszélek, talán ők voltak az egyik legismertebb csapat e téren.
Hogyan és mikor használjuk hatékonyan az őrszemeket a pályán?
"Azért halsz annyiszor, mert nem wardolsz!" hangzik el a mondás. Tehát wardolni kell, de mikor és hova? Az alap wardokon kívül sokan nem tudják, hogy hova kell tenni őket. Az Idézők szurdoka egy elég nagy hely, hiszen akár majd 13 perc is kell ahhoz, hogy Hexflash-sel végigmenj rajta, éppen ezért rengeteg zuga van, ahonnan veszély leselkedhet ránk.
A fentebbi cikkben azt ecseteltük, hogy az ösvényfázis során, az egyes ösvényeken mikor és hol fontosak az egyes wardok. Most tovább lépünk és azt nézzük meg milyen előkészületek kellenek, vagyis kellenének egy majdnem biztos Baron elhozatala előtt, mert az nem elég, hogy besétálunk egy control warddal, aztán hadd szóljon. Kezdjük is a legfontosabb dolgokkal, vagyis az alapokkal, hogy miért is annyira fontos célpont a Baron.
A pontos neve az erősítésnek Hand of Baron, vagyis a Baron keze, mely 210 másodpercig tart, vagyis 3,5 percig. Segítségével hamarabb térhetünk haza, 8 helyett 4 mp alatt, ráadásul hazatérés után a max HP-nk 50%-át azonnal visszakapjuk, ugyanennyit manából és 8 másodpercre mozgási sebesség bónuszt kapunk, ha elhagyjuk a kezdőnket. A statok terén jelenleg 24 és 48 közötti bónusz AD-t és 40-80 bónusz AP-t kapunk erre az időre. A minionok is ütősebbek lesznek, akik ráadásul a közeli hősök átlagsebességének 90%-val repesztenek végig a pályán, ez jóval gyorsabb, mint egy sima minion, ennek a maximuma 500. A lassításokkal szemben is ellenállóbbak, és 75%-kal kevesebb sebzést kapnak AoE képességekből és DoT-okból. A sebzésük is nagyobb, és most már a hősökkel szemben is 50%-os sebzésvédelmük van. A Baron először 20 percnél jelenik meg.
Mint látható, egy elég fontos célpontról van szó, de mikor is érdemes ezt elhozni egyáltalán. Az egyik kulcsa a Baronnak a biztonság, vagyis érdemes olyankor elhozni, amikor viszonylag kisebb a rizikója annak, hogy az ellenfél csapata ellopja azt. Nézzük, mik ezek az esetek.
Ha bármelyik oldalon az alsó inhibitor el lett pusztítva, némi várakozás után egész jó esélyünk lehet Baronozni. Valakinek reagálnia kell rá, mert szélsó ösvényről sokkal gyorsabban lehet Nexus tornyokat dönteni, ráadásul ez a legtávolabbi pontja a térképnek a Baronhoz viszonyítva. Jó eséllyel a topost küldik, főleg ha van teleportja, hiszen így tud csatlakozni. Amennyiben nincs, akkor az nekünk nagyon jó, mert két helyzet alakulhat ki. Vagy nem tud feljönni a Baronhoz, ilyenkor érdemes gyorsan elvinni, amíg emberelőnyünk van, vagy ott van ötödikként, ilyenkor az időhúzással lehet kényszeríteni az ellenfelet valamilyen reakcióra. Vagy feladják a Baront és tornyokat védenek, vagy szép lassan elbuknak egy Nexus tornyot. Emiatt a Baron szempontjából mindig az alsó inhibitor a legértékesebb a játékban.
Akkor is jó esélyünk lehet rá, ha valakit megpillantunk a térképen, mondjuk az ADC-t az alsó ösvényen minionhullámokat kitolva. Neki jó eséllyel nem lesz teleportja, bár a mai metában Unsealed Spellbookkal már bármi lehetséges. Ha ez a szám nem is egy, hanem rögtön kettő, mondjuk a support is vele van, akkor egyértelmű emberelőnyünk lesz a Baronnál, amit érdemes kihasználni, de sietni kell, mert ha időben odaérnek, mielőtt még befejeznénk a Baront, akkor az előny már náluk lesz. Ez a Baron sebzésének is köszönhető, mivel mi jó eséllyel kevésbé leszünk egészséges állapotban.
Ha túl vagyunk egy nagy harcon, amiből jobban jöttünk ki. Az ász természetesen a legjobb, ilyenkor azért érdemes felmérni a terepet, hogy be tudjuk-e fejezni a meccset Baron nélkül is. A legideálisabb eset, ha elsősorban a dzsungeles meghalt, hiszen akkor nincs Smite, emellett másodlagos még az AP és AD carry halála, majd azt követi a topos és végül a support. Ha csak a support halott, nem biztos, hogy megéri azt a rizikót, hogy bevállaljuk, ellenben a harc folytatását, vagy egy új kialakítását már igen, ez esetben felléphet a korábbi helyzet, hogy akár nagyobb emberelőnyünk is kialakul.
Ami még nagyon fontos, hogy mindig mérjük fel a kompozíciónkat, mire is képes pontosan. Ez különösen fontos, ha gyorsan kell elvinni a Baront. Egyes hősök jobbak ebben, rendszerint a magas DPS-sel rendelkezők, mint egy Ryze, vagy Azir, esetleg Tristana, Caitlyn, vagy akár Kalista. Akadnak olyan hősök is, akik egyszerre nagy sebzéseket tudnak kiosztani, mint mondjuk egy Fizz, vagy LeBlanc, de a Baron elhozatalánál nem ők lesznek a leghasznosabbak.
Szintén fontos nyomon követni az olyan hősöket, akik úgymond különleges módon tudnak interakcióba lépni a szörnyekkel. Ilyenekre gondolok, mint Cho'Gath aki tényleges sebzéssel tud azonnal élni az ultijával, vagy Kalista a rengeteg dárdájával, amit kitép, esetleg Nunu, aki szintén nagyot tud harapni a szörnyekből.
A legfontosabb rész még hátra van, a következő oldalon a wardolással foglalkozunk!
És végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb, a rálátás biztosítása. Talán a legnagyobb kulcsa az egész Baronnak, hiszen az információ hatalom, főleg ha egy sok oldalról megközelíthető értékes célpontról van szó, mint a Baron Nashor. Az alábbi képpel szeretném ezt leginkább szemléltetni, ami nagyjából magáért beszél, de azért kitérek pár dologra.
Ha Baronról beszélünk, jó eséllyel mindkét csapat a saját térfeléről érkezik rá egy optimális esetben, így nem mindig elég a közvetlen közelét wardolni. Kék oldalról például ezért fontos a 2-es ward, főleg ha nincs T2-es torony, hiszen onnan is érkezhetnek és jó eséllyel a Red Buff valamelyik oldala mellett mennek el, itt jön képbe a 3-as, 5-ös ward. Szintén ezek azok az útvonalak, amiket a ward takarítóval végig kell járni, ezt jelzi a kék szaggatott volna. Kiemelném még az egyes ward helyzetet, ezzel a nagyobb ugrásokkal rendelkező hősöket is figyelemmel tudjuk tartani, ha a bokorból érkeznének, de helyzettől függően ez akár egy piros oldali ward is lehet.
Piros oldalon kicsit más a helyzet, hiszen más a térkép felépítése is. A 13-as ward sokszor kimarad, pedig ha a topot betoltuk, fontos lehet, főleg a robbanó növény miatt, amivel többen is érkezhetnek a falon túlról. A 14, 15, 16 és 17-es wardok mind a kék oldali csapat érkezését hivatottak figyelni és szintén ezek mentén kell wardokat takarítanunk. A Baron közvetlen közelében már nem nagyon vannak oldalfüggő wardok. A 10-es control ward talán a legfontosabb, ilyeneket egyébként akár többet is elhelyezhetünk a Baron odújában, hogy ezzel is megtagadjuk a rálátást a sima wardokkal, a control wardokat pedig ki kell szedni. A 9-es szintén fontos, ezzel az északról érkező rotációkat tudjuk szemmel tartani, és ami a legfontosabb, a Baronhoz közvetlen elhelyezett control ward nem látja. A bokor ward a legalapabb talán, sokszor szeretnek itt campelni, érdemes erre is inkább felkészülni. Ha közben folyik a küzdelem a midért is, hogy ki tudja jobban kitolni, akkor a 12-es is fontos lehet, hogy lássuk pontosa ki merre mozog a közelben, illetve ki érkezik a Baronra.
A rálátás tehát nagyon fontos, anélkül nem is biztos, hogy megéri elkezdeni, mert túl sok meglepetésbe ütközhetünk és számtalan módja keletkezik annak, hogy elveszítsük ezt az erősítést. Inkább menjünk biztosra és ne sajnáljuk a 75 aranyakat a control wardokra sem, később meghálálja magát.
TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!