Hogyan legyünk a dzsungel királyai: Az Invade művészete

Hogyan legyünk a dzsungel királyai: Az Invade művészete

Az elmúlt időkben a jungle és hőseik szerepe igencsak felértékelődött. Erről már korábban is több cikket mutattunk be nektek, ma pedig egy újabb irányból szeretnénk megközelíteni a témát, a jó invade művészetének bemutatásával.

A junglerkedés kicsit olyan mint a sakk. A feladatod nemcsak a végső cél, a Nexus bedöntésében rejlik, hanem a csapatod előnyhöz juttatásában, vagy legalábbis szinten tartásában a meccs első percétől, mindezt rengeteg mindgames igénybevételével. Ennek eléréshez az egyik közkedvelt eszköz nem más, mint az invade stratégia.

Mi is az az invade?

A szó hallatán sokaknak az jut eszébe, hogy a Red után berontunk az ellenfélhez és addig keressük a jungle mélyén amíg elő nem kerül. Na ez a hibás felfogás. Bár részét képezi, az invade nem csak a levadászásról és az ellenfél szimpla megöléséről szól. Invade-nek számít a mobok ellopása és amiről sokan megfelejtkeznek, az információszerzés is.

Természetesen ez nem egyoldalú dolog, ugyanis nincs garancia arra, hogy ha bemegyünk mi járunk vele jól. Hogy mindezt megváltoztassuk, tisztában kell lennünk pár dologgal, ugyanis a megfelelő felkészüléssel a helyzetek nagy részét könnyedén az előnyünkre tudjuk majd fordítani.

the jungler lee

Mikor érdemes?

Az invade a gondolkodással kezdődik, azzal hogy meghatározzuk a helyzetünket. Eldöntjük, melyik hőst választjuk és hogy ahhoz megy e az invade stratégia. Mivel jársz jobban? Ha kockáztatsz, vagy ha a biztonságos utat választod? Ha úgy érzed igenis már-már meccsnyerő mozdulat lenne a részedről, lehet valóban megéri befektetni.

A legtöbb hős adja a hozzá illő stratégiát. Tisztában kell lenned, mire alkalmas inkább. Farmolásra vagy harcra az első perctől? Elég nagy power spike-ot biztosít ha sikeres az invade? Segít ha terrorizálod az ellenfeles junglert, vagy amúgy is többet időt tölt majd gankelve mint a saját berekiben?

Akik a legjobban jöhetnek ki egy ilyen helyzetből, azok a korai szakaszban remekelő hősök, például Lee Sin. Ezek a hősök az előnyüket megsokszorozva, igen eredményesen tudnak tovább scale-elni egy ellopott camp-ből vagy a first blood elviteléből. Képességeikből adódóan rögtön előnyből indulnak és siker esetén sokkal nagyobb jutalommal távoznak.

lol lee shaco

Ha egy inkább scale orientált hőssel játszol, már jóval kevésbé éri meg kockára tenni a bőröd, hisz elsődleges célod nem a terror, hanem a power spike mihamarabbi kifarmolása, melynek köszönhetően idővel könnyen túl fogod nőni az ellenfeles junglert.

Persze nem minden függ a hőstől, olykor szituációja adja a lehetőséget. Ha az ellenfél top oldalon van, lopd el a raptorjait. Ha lent van, lehet még nem jutott el a grompig. Látod ahogy Lee befut megnézni a Blue-dat és nem érnéd el, illetve jelenleg erősebb nálad?  Vidd el az övét! Ilyenkor a kockázat csökken és anélkül lehetünk bátrak, hogy várhatóan rosszul jönnénk ki belőle. Ha valamelyik ösvényed éppen egyedül van, próbáld meg őket is bevonni az akcióba. De ha üres campeket találsz sincs baj, már jó eséllyel tudod, merre megy majd legközelebb és ebből esetleg csapattársaid is hasznot húzhatnak, hisz nehezebb gankelni, ha tudják, hogy nagy valószínűséggel ők jönnek. Ha nyitott szemmel jársz, sok ilyen lehetőség fogja kínálni magát, csak élni kell velük.

lol invade

Szabályok

Hős match-up-ok

Nem árt tudni, hogy papíron ki is az erősebb. Mivel te vagy az invade elsődleges tárgya, jó ha tisztában vagy vele, hogy egy Xin Zhao vagy J4 minden bizonnyal el fog fenekelni, ha megtalálja a 2-es szintű Zac-ed - illetve a legtöbb tankos junglert - a farkasainál.

Ha már tudod, te vagy az előnytelenebb helyzetben, jó ötlet lehet a várakozási idő alatt őriztetni azt a buffod, amelyiken nem kezdesz, illetve wardoltatni kulcsfontosságú bokrokat, megakadályozva, hogy te magad is invade áldozatává válj.

Az életerő hasonlóan fontos. Gyengébb hőssel is kerülhetünk ki győztesen. Vegyük például alapul az iménti Xin-Zac példát. Normális esetben, egyenlő életerőn, kizárt, hogy jól járjunk. Azonban ha a megfelelő pillanatban érkezünk, például amikor ellenfelünk alacsony életerőn, egy smite előtt van, máris kellemetlen meglepetést okozhatunk neki. Ehhez az információszerzés a kulcs (bővebben lent). Csak ne felejtsd el előtte ellenőrizni a saját élted sem.

Ösvények helyzete

Hogy mit számít ez nekünk, ha magunk úgysem vagyunk ösvényen? Természetesen a térképen akkor sem vagy egyedül. Benyomulni az ellenfél területére sokkal kevésbé ijesztő, ha van aki fedezze a hátunkat és sokkal veszélyesebb, ha mögülünk is bármikor ránk ronthatnak. Tegyük fel, hogy összefutsz az ellenféllel és kóstolgatni kezditek egymást. Mi történik? Mindenki hívja az erősítést. Nyertes ösvényekkel a hátunkban, legrosszabb helyzetben mindkét játékos reagál és ha nem akarod erőltetni az egyenlő harcot, biztonságosan kihátráltok. De ha végiggondoljuk, még ekkor is jobban jártunk, hisz az ellenfél ösvényen torony alatt élő játékosa minionokat, ezzel pedig aranyat és exp-t veszít. Jobb esetben pedig csak a te partnered reagál, megölitek a junglert, esetleg elviszed a kívánt campet is.

Tegyük hozzá, hogy ez nagyban függ a csapattársaktól is. Magasabb elo jobb kooperációt jelent, így alacsonyabb elo-n még úgy is kevésbé kell tartanunk attól, hogy körbevesznek, hogy a mi ösvényeink vannak torony alá tolva.

lol invade amumu shyvana

Az információ hatalom

Tételezzük fel, hogy invade-re szánod el magad. Azonban nehéz úgy megölni valakit, ha az nem jelenik meg a randira, mint ahogy a campet sem tudod ellopni, ha már nincs mit ellopni. Ehhez a tapasztalatból eredő tervezésen kívül wardokra is szükség van.

Ez nem is igényel különösebb tudást, mégis nagy szerepet játszhat. Kezdetnek wardolod az egyik buff-ot, vagy 1:30-nál a farkasokat. Ezzel kulcsfontosságú információkat tudhatsz meg, például, hogy hol kezd, merre halad, melyik oldalon mennyi időt döltött. Ez mind mind csökkenti a lehetőségeket, hogy merre járhat, mit lophatsz el, vagy hova fog gankelni, megkönnyítve a saját dolgodat a tervezést illetően.

A másik a gondolatolvasás, avagy előre tervezés, melynek során az ellenfeled fejével kell gondolkodnod, ehhez pedig ismerned kell az általa játszott hőst is. Te invade-elnél a helyében? Hol kezdenél? Inkább farmolnál, vagy gank fókuszod lenne? Mely campeket viszi el könnyen és mi marad opciónak lopásra? Ez persze háttértudást és gyakorlatot igényel, esetleg az adott hős játszását, de idővel mindez megtanulható.

Bizonyos ritka esetekben Zac vagy Kayn kezdhet raptorkon, de Nunu vagy Ivern a te buffodon is, minden laner segítség nélkül. Ezeket szintén warddal és gyors reakcióval lehet kiszűrni.

lee ward info hatalom vision

Kimenetel

A legtöbb eset már szóba került, de invade sülhet el rosszan halál nélkül is. Menekülés, időveszteség és az idézői képességek ellövése mind mind olyan tényezők, amik egy kis lépéssel hátrább vetnek minket a játékban.

Konklúzió

A sok taktikázás, tényező és optimális esetek után remélem érezhető, miért is a sakkot választottam példának. Rengeteg mindenre kell figyelni amik szituációtól függően ezer meg egy szituáció elé állíthatnak minket. Azonban odafigyeléssel és okulással, a kockázat felmérésének és kezelésének megtanulásával könnyen előnyünkre fordíthatjuk a helyzeteket és megnyerhetjük a meccset.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!



Közvetítések