A játékban jelenleg több, mint 500 különféle lánctalpas található, amik 11 különböző nemzetre és azon belül is 5 különböző típusra oszthatóak.
A tudás hatalom, és ez a World of Tanks-ben különösen igaz, hiszen ahhoz, hogy hatékonyak legyünk a csatában nemcsak a saját tankunk, hanem a csatában lévő másik 29 játékos lánctalpasának tulajdonságait is ismernünk kell. A játékban jelenleg több, mint 500 különféle harckocsival találkozhatunk, amik mind-mind különböző paraméterekkel rendelkeznek, ezért elsőre talán túlzottan bonyolultnak tűnhet mindegyiket a fejünkbe vésni, de talán a cikkben foglalt gondolatok segítenek átlátni a káoszt.
A tankok szentháromsága a WoT pentagramja
A tankoknak a valóságban három paraméterét vizsgáljunk elsősorban, így a tűzerőt, a védelmet és a mozgékonyságot, de a World of Tanks-ben ide kell vennünk a látótávolságot és az álcázási értéket is. Ezenfelül beszélhetünk még rengeteg mindenről, -mint például a tankok életpontjairól, a különféle elemek életpontjairól, a talajellenállásról és még sok minden egyébről.
Egyszerűsítsünk
Bár idővel valószínűleg meg lehet tanulni minden tank minden egyes paraméterét, de érdemes eleinte egyszerűsíteni, és kizárólag a tűzerőre és a védelemre koncentrálni. Miért? Egyrészt ezek biztos pontok a tankokon, amiket nem lehet különféle felszerelésekkel, fogyócikkekkel vagy harci utasításokkal módosítani, másrészt amikor tényleges harcra kerül a sor, akkor leginkább csak ez a két tulajdonság számít majd.
A tank látótávolságát és álcázási értékét rengeteg tényező befolyásolja, ezért ennél a résznél a tankod felszereltsége és a láthatósági rendszer működésének ismerete számít majd. A mozgékonyságnál pedig többnyire lehet alapozni arra, hogy a könnyű tankok a legmozgékonyabbak, majd a közepes tankok, tankvadászok és végül a nehéz tankok zárják a sort. Nem szeretném a mozgékonyságot bagatellizálni, ezért a cikk végén erre még visszatérünk.
A védelem
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy játékon belül a célkeresztet beállíthatjuk úgy, hogy mutassa a páncélátütés esélyét. Ez egy hatalmas könnyítés gyakorlatilag mindenki számára, hiszen sok terhet levesz a játékos válláról. A célkereszt megfelelő beállításán kívül tisztában kell lennünk azzal, hogy a tankok gyenge pontja mindig a hasi lemez, a függőlegesen döntött hozzánk közel első páncéllemez, a parancsnok kémlelőnyílása és mindennemű kupola.
Természetesen kivételek vannak, így például nem ajánlott az AMX 50B-t a testén lőni vagy az Object 430U-t a kupolán keresztül megsebesíteni. Ezen a ponton szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a WG páncélátütésről készített videója e tekintetben nagy segítség lehet.
A tűzerő
Ez lesz a cikk legvelősebb része, de mégis megpróbálom röviden összefoglalni a lényeget. Mivel a játékban tier V-től válik meghatározóvá a lövegek ismerete, ezért ezen a szinten kezdenék. Egészen tier VII-VIII-ig sok tank egy kis kaliberű, maximum 90-es kaliberű löveggel vagy ~150mm mozsárágyúval van felszerelve, amik megegyeznek a nagyobb szintek top lövegeivel azzal a különbséggel, hogy a páncélátütésük nagyon alacsony. Következésképp ha a tank rövid csövű, akkor nagy eséllyel repeszrombolóra kell számítanod.
Szovjet | Német | Amerikai | |||
Kaliber | Sebzés | Kaliber | Sebzés | Kaliber | Sebzés |
57 mm | 85 | 57 mm | 75 | ||
76 mm | 110 | 7,5 cm | 110 | 75 mm | 110 |
85 mm | 160 | ||||
100 mm | 250 | 8,8 cm | 220-240 | 90 mm | 240 |
122 mm | 465 (HE) | 10,5 cm | 410 (HE) | 105 mm | 410 (HE) |
152 mm | 950 (HE) |
A fenti táblázatból úgy gondolom, hogy egy nagyon szép minta rajzolódik ki. Gyakorlatilag a német és amerikai lövegek, valamint ide sorolva a francia, svéd vagy a csehszlovák lövegek sebzése többnyire megegyezik, de a szovjetek tier V-ben az 57 mm-es, tier VI-ban a 85 mm-es és a 152 mm ágyúikkal kicsit el vannak szállva, illetve ott van még a 300 sebzéssel bíró 107 mm löveg, de az már csak hab a tortán. Hiába, oroszok a fejlesztők. Persze említhetném a fejlesztés 76 mm löveget, amit az amerikaik kapnak tier VI-ban a közepes tank vonalon, de sebzésben mindössze 5 az eltérés, így úgy gondoltam kihagyható a felsorolásból.
Szovjet | Német | Amerikai | |||
100 mm | 250 / 320 (tier IX MT) | 8,8 cm | 240 | 90 mm | 240 |
122 mm | 390 | 10,5 cm | 320 / 390 (tier IX MT) | 105 mm | 320 / 390 (tier IX MT) |
130 mm | 440 / 490 | 12,8 cm | 440 / 490 / 560 | 120 mm | 400 |
152 mm | 650 / 750 | 15 cm | 750 | 155 mm | 750 |
Tier VIII-tól a közepes tankok átlagosan 240 körüli sebzéssel rendelkeznek, ami tier IX-ben a szovjeteknél 320-ra és minden másnál 390-re ugrik, illetve az Object 430U esetében 440-re. A nehéz tankoknál és a tankvadászoknál néhány kivétel említhető. Ilyen például 12,8 cm löveg a németeknél, ami a VK 100.01 (P)-n és a Mauerbrecher-en csak 440-et, a Jagdtigeren 560-at, míg az összes többi német tankok 490-et sebez.
Ezenkívül érdemes egy pillantást vetni a Jgdpz E-100, a Type 5 Heavy és az FV4005 Stage II lövegeire, amik az előző bekezdéshez hasonlóan szintén kilógnak a sorból.
Mozgékonyság
Mivel nem lehet egyszerűen arra építeni, hogy Nehéz tank < Tüzér < Tankvadász < Közepes tank < Könnyű tank, ezért azt javaslom, hogy a játékban nézzétek meg, hogy játékon belül melyik ágon található tankok térnek el ettől a sémától, hogy meg tudjátok határozni játékon belüli az erőviszonyokat. Kicsit segítek:
Nehéz tankok | Tüzérek | Tankvadászok |
IS-7 | Object 261 | Object 268 V4 |
WZ-111 5A | BatChat 155 58 | AMX 50 Foch B |
113 | Strv 103B | |
AMX 50B | ||
Kranvagen |
Tehát az említett nehéz tankok, tüzérek és tankvadászok a gyorsabb fajtából valók, így nem feltétlenül lehet arra építeni, hogy a közepes tankunkkal majd kereket oldunk előlük, -és arra sem, hogy a tüzér egész meccs alatt egy szektorban üldögél majd.
TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!