Az MSI-on ütötte fel fejét igazán a Teleport ADC meta, de mi áll ennek a hátterében? Mi is tudjuk alkalmazni a saját meccseinken?
Az első szezonban még hatalmas káosz volt; nem igazán voltak fix szerepek, ahogyan azokat mostanság ismerjük. Az évek alatt sokat változtak a pozíciók, eleinte topon még nem volt annyira jellemző a Teleport, mint mostanság, inkább Ignite-ot használtak. Ahogy egyre inkább csapat szintű e-sporttá nőtte ki magát a League of Legends, ez szinte elengedhetetlen lett.
A legkevesebb változás talán boton, az ADC-k terén történt, ha nem vesszük számításba a dzsungeleseket, ahol viszont kötelező a Smite. A lövészeknél a Flash szintén elengedhetetlen. Sokáig a Barrier volt a menő, ám a negyedik szezonban a Healt kicsit átdolgozták: nagyobb hatótávot kapott a másodlagos célpontra, kisebb CD-je lett és mozgási sebességet is biztosított. Azóta ez az elsődleges választás a Flash mellé, a Barrier szinte teljesen eltűnt. Olyan supportok mellett, mint Soraka néha felcserélik a Healt és az Exhaust-ot a támogató és lövész között, de ezt leszámítva a Heal a domináns.
Ranked rekordok, avagy hány gyilkosság kell ahhoz, hogy csúcsot dönts?
Utána jártunk annak, hogy milyen számokat kell megdöntenünk, ha be akarunk kerülni a "nagy könyvbe".
Ez most ismét változni látszik, legalábbis az MSI-n ezt láthattuk, hiszen egyre több esetben hoztak Teleportot a lövészekre. De mi is áll ennek a hátterében, miért veszélyeztetnénk a saját bőrünket az ösvényen a Heal hiányával? Kiváltó okként megint csak a makró játékot lehet elővenni, hiszen egyre inkább ebbe az irányba mozdul el a játék, főleg profi szinten, ahol sokszor a gyilkosságoknak, már nincs akkora hangsúlya, mint korábban. Ezzel nem azt mondjuk, hogy már nem számítanak, hiszen ki ne szeretne 10 0-ban rohangálni a pályán és ezzel érvényesíteni akaratát, valamint kihasználni előnyét?
Profi szinten azonban ez sokszor másodlagos, a killeknél a tornyok mindenképp, egyes esetekben bizonyos sárkányok is értékesebbek, nem beszélve a Baronról. Ahhoz, hogy minél gyorsabban kitoljuk a minonokat a lehető legtöbb időt kell töltenünk az ösvényen, mondhatni egy másodpercet sem vesztegethetünk azzal, hogy hazamegyünk vásárolni, majd visszasétálunk az ösvényre. Itt jön képbe a Teleport, amivel sokkal gyorsabban újra a csatatéren találhatjuk magunkat, ráadásul helyezkedés szempontjából is segít, könnyebb egy ösvénycserét megvalósítani top és bot között. Ez azt is eredményezi, hogy akár killek nélkül is több pénzhez jutunk –elvégre nem maradunk le szinte egy minionról sem–, és mivel nem annyira kill orientáltak a meccsek, ez elsődleges szempont lehet.
Összességében tehát elmondható, hogy jó eséllyel több farmunk lesz, hamarabb tudjuk betolni a tornyokat, amivel elég egyértelmű előnyhöz juthatunk a pályán, nehezebb lesz az ellenfélnek a saját térfelét megtartania. Healünk ugyan nincs, de egy gyors hazatéréssel és Teleporttal hamar felgyógyulhatunk a bázison, bevásárolhatunk és folytathatjuk onnan, ahol abbahagytuk. A pályán történő rotációkat is hamarabb véghez vihetjük, tehát egy pillanatra sem hagyunk fel a nyomásgyakorlással, míg korábban lehetett azzal számolni, hogy ha egy bot páros hazament, akkor kicsit felszabadult a pálya.
Természetesen hátránnyal is rendelkezik, és ezek határozzák meg igazán, hogy mi magunk is mennyire tudjuk ezt hasznosítani. Heal nélkül sokkal óvatosabban kell cserélnünk az ösvényen, folyamatosan figyelve az életerőnket, no meg a pályát esetleges gankek vagy dive-ok miatt. Nem lesz egy mentőövünk, amivel kihúzhatjuk magunkat, vagy egy csapattársunkat a bajból és a mozgási sebességet sem kapjuk meg a gyógyulásból, tehát kétszer is meg kell fontolnunk a helyzetet, –legyen szó menekülésről, vagy akár üldözésről.
Mivel ebben a tekintetben erőteljesen eltér az amatőr játék a profikétól, csak abban az esetben javasoljuk használatát, ha ennek előnyeivel és hátrányaival mi is és a csapat is tisztában van. Nem árt ezen kívül olyan hősökre választani, akik a Heal hiányában is megállják a helyüket az ösvényen, azaz vagy van mozgási sebesség bónuszuk valamiből, netán egy menekülő képességük, mint egy csúszás, vagy ugrás. Azt is szem előtt kell tartani, hogy ez a fajta lassú fejlődés inkább a late game-ben is releváns ADC-knek jelenthet előnyt, vagyis akik a passzív farmolás mellett is kiteljesednek, killekre ugyanis kevesebb lehetőségünk lesz így. Csatákban lényegében csak egy képességünk használható, a Flash. Fő a magabiztosság és egy támogató duo sem árt –illetve némi gyakorlás–, de még így is fenntartással kezeljétek ezt a taktikát.
Statisztikák alapján megnéztünk pár lövészt, hogy ki hogyan is teljesít egyik, illetve másik idézői képességgel.
Az MSI-n is először, illetve leggyakrabban vele láttuk ezt a taktikát. Az esetek 67,02%-ban továbbra is Heallel használják a solo queue meccseken, ezzel a meccsek 52,13%-át nyeri meg. Teleportot csak 32,67% választanak rá, ezzel viszont a meccsek 53,2%-át zárja győztesként.
Jhin ugyan nem tud képességgel menekülni, viszont folyamatosan képes mozgási sebességet szerezni passzívjának köszönhetően. Itt már sokkal inkább a Heal a jellemző, a meccsek 93,54%-ban láthatjuk ezt rajta, ezzel 49,37%-ban nyer, míg Teleporttal csak 5,91%-ban rendelkezik, ekkor csak 46,58%-ban nyer.
Kai'Sa-nál is túlnyomó többségében Heal a jellemző, 77,67%-ban, a győzelmi aránya ezzel 52,66%, míg a Teleport 21,61%-ban tűnik fel, viszont ezzel is 52,02%-ban győzedelmeskedik.
Végezetül még itt van Lucian, aki a 8.11-es tárgyakkal, azon belül is az Essence Reaverrel elég jelentős buffokat kapott. A Heal itt is nyerésre áll, legalábbis választási arányban, ami 86,38%, 49,44%-os győzelmi arány mellett. Teleport csak az esetek 13,07%-ban tűnik fel nála, ezzel viszont jobb eredményt produkál, mivel 50,68%-ban nyer vele. Itt talán az is felhozható még indokként, hogy sokáig nem volt a meta része, most szeretne visszatérni és az embereknek még vissza kell rázódni a vele való játékba.
Azt azonban minden hős esetében elmondhatjuk, hogy olyan eget rengető különbség nincs a győzelmi arányok között, vagyis használható mindkettő, ha elég magabiztosak vagyunk, ez inkább preferencia kérdése. Ezreal egyébként is egy passzív karakternek számít eleinte, ezért is nála a leggyakoribb választás, neki nem feltétlenül kellenek gyilkosságok, hogy releváns legyen, megelégszik a passzív farmmal és a két Tearjének stackelésével. Jhin a legszembetűnőbb a számok terén, nála továbbra is elég ritka a Teleport. Ez annak is köszönhető, hogy a passzívból származó mozgási sebessége nem feltétlenül elég, ahhoz, hogy biztonságosan tudjon játszani, neki sokkal nagyobb előnyöket rejt a Heal.
Ti próbáltatok már Teleporttal ADC-t?