A Riot elismerte, tényleg hibás a matchmaking rendszere

A Riot elismerte, tényleg hibás a matchmaking rendszere

Bizonyára ti is voltatok már olyan meccsen, ahol a két csapat képessége köszönőviszonyban sem volt egymással. Nem ti láttátok rosszul, valami nem stimmelt a rendszerrel.

Egy észak-amerikai játékos figyelt fel a hibára a saját meccsein, hogy valami nagyon nincs rendben az utóbbi időben. Tudni kell róla, hogy valahol plat teteje körül mozgott ebben a szezonban, de a korábbi szezonokban inkább diamondban csücsült. Semmi kiemelkedő, de nem is feltétlenül átlag szintű játékos. 

Reagált a Riot a szexuális zaklatási botrányokra

Aioween | 18/08/09 17:08 A héten egy igencsak terjedelmes és érdekes írás jelent meg a Riot Games-ről a Kotaku hasábjain . Az alapvetően kevésbé a tényfeltáró oknyomozásairól ismert site talán messze leghosszabb és legérdekesebb anyaga a szerző elmúlt féléves munkájának gyümölcse, amelyben a Riot Games-en belül tapasztalható szexizmust és a nőkkel szembeni negatív viselkedést mutatja be közel 30 megszólaló szemén keresztül.

Július vége és augusztus eleje fele azonban feltűnt neki, hogy hirtelen a normál játékok minősége nagyon sokat romlott, és konstans rosszabb játékosokkal kezdett el játszani. Eleinte csak azt gondolta, hogy biztosan egy rosszabb időszakot fogott ki, vagy hogy egyszerűen csak peches, –de a minta túlságosan ismerős volt minden meccsen, ezért elkezdett kutakodni. Van egy külső oldal, ami a whatsmymmr névre hallgat, ahol mindenki megnézheti mind a solo queue, normál és ARAM MMR-jét. Fontos megjegyezni, hogy ez egy külső oldal, semmi köze a Riothoz; így az itt közölt adatok nem feltétlenül pontosak, de azért a nagyságrendet be lehet lőni. Érdekes folyamatot figyelt meg alig pár nap alatt.

Alig pár nap alatt a mérkőzések minősége több száz MMR-nyit esett vissza, ilyen szinten maximum akkor eshetne, ha valaki direkt intel és sok-sok meccsen át nem nyer semmit. Több mint 2000 normál meccse van ezen a fiókon, amin továbbra is egy pozitív győzelmi arányt tud fenntartani a történtek ellenére, tehát semmi nem indokolná ezt a visszaesést. Megmutatta az ebben az időszakban játszott meccseit is. Nem a legjobb mutató, de azért a 3 győzelem és a 7 vereség ennyi mérkőzés után nem kellene ennyire drasztikusan befolyásolja a normál MMR-jét. Több mérkőzés is látszik a meccselőzményekben, de itt most csak az 5v5 Draft Pick-re kell figyelni.

A másik fura dolog számára az volt még, hogy míg korábban megszokta már az 1-3 percig tartó meccskeresését, ez hirtelen leesett 20 mp alá minden egyes meccsen. Két külön példát is kiemelt, egyet a kérdéses időszak előtt, ahol még nem tapasztalt semmi furcsát. Látható, hogy Plat tetejétől egészen Challengerig voltak játékosok, de javarészt Diamondosok.

Ezt követően kiemelt egy olyan meccset, amit úgymond a tesztidőszak alatt játszott, amikor próbált utánajárni a jelenségnek.

Mcjagger, a kutatást végző játékos eloja láthatóan változatlan, ugyanúgy plat 1-es, azonban a csapata ezúttal már goldosokból, egy silveresből és egy bronzosból áll. A másik oldalon is goldosok silveresek találhatóak. Az első meccset július 29-én játszotta, míg az utóbbit augusztus 8-án. Elég durva és szemmel látható visszaesés egy hét alatt, nem? A történet azonban itt még nem ért véget, utána akart járni a dolognak, így a Riot Support segítségét kérte.

Miután felkereste a Riot supportot is kérdésével, ott leginkább egy sablonos választ kapott, miszerint a rendszerrel minden rendben, és három ellenérvet hoztak fel a megfigyelésével kapcsolatban. Az egyik, hogy a normál draft meccsek MMR-je nincs mindig teljes szinkronban a solo queue rangsorolással, a külső oldalak nem mindig tudnak pontos adatokat adni és van hogy nagy az eltérés, illetve végezetül, hogy a matchmaking rendszer (ez párosítja össze a játékosokat minden meccsre) sem tökéletes, bizonyos esetekben van, hogy kissé igazságtalan meccseket kapunk. Mcjagger azonban itt nem állt meg, pontonként boncolgatta a felhozott ellenérveket a Riot support részéről.

A normál draft MMR nincs összekötve a solo queue MMR-rel

Ez bántotta a legjobban, mert tisztában volt vele, hogy ez igaz, azonban még így is egy egész biztos állítás lehet, hogy a kettő valamennyire azért köszönőviszonyban van egymással. Az összes külső oldal is így mutatja az MMR-t, így ez maximum bizonyos esetekben térhet el nagyon. Ilyen például, amikor barátokkal játszunk és egyik mondjuk silveres, a másik meg diamond. A rendszer ilyenkor is a középutat keresi, általában a solo queue MMR-rel összhangban. A másik elmélete, hogy vannak, akik a normált nem veszik annyira komolyan, illetve itt gyakorolnak új hősöket. 

A biztonság kedvéért megpróbált magához hasonló játékosokat keresni, akik azonos képességgel rendelkeznek. Megnézte a meccseket több plat 2-es játékosnál és mindenhol nagyjából ugyanazt látta, egyiküknél az összes normál meccs átlaga plat 5 és 4 volt, míg a másiknál plat 4 és 3. A saját meccseit is megnézte a kérdéses időszak előtt, ekkor minden normál meccse plat 2 és 1 között mozgott, majd az utolsó 5 meccse már valahol gold 5 és 4 között, de még ezekben is nagyon sok silveres volt és egyszer még egy bronzos is, diamondos pedig alig.

A külső oldalak pontatlanok

Mivel a Riot nem osztja meg, hogy miként is számolja az MMR-t, sőt nem is látjuk pontosan a sajátunkat sehol, még az op.gg is maximum csak megközelíti, így nincs viszonyítási alap. Ettől függetlenül ezek a külső oldalak azért már túl vannak pár kezdeti bukkanón és ha nem is teljesen pontosak, azért megközelíteni meg tudják az MMR-ünk mennyiségét. Rengetegen használják ezeket, sokszor még streamerek és profik is, tehát valami alapja csak kell legyen ezeknek az oldalaknak. A hibalehetőség persze ott van, de ekkora kilengések nem lehetnek, főleg tekintettel az első pontra, ami szintén arra mutat, hogy ekkora eltérés a solo queue rang és a normál draft MMR között egyszerűen nem kellene legyen.

A matchmaking rendszer nem tökéletes és bizonyos esetekben kaphatunk igazságtalan meccseket

Mióta ez a minta elindult, azóta több mint 30 mérkőzést játszott le, és minden egyes meccsen ugyanezt a jelenséget tapasztalta, hogy a játékostársak nem voltak az ő szintjén és minden meccskeresése kevesebb, mint 20 másodpercbe telt. Egyszerűen túl nagy az eltérés a július 30 előtti és azutáni meccsek között, egyik pillanatról a másikra, hogy ezt be lehessen tudni bármilyen normális folyamatnak. Továbbra is kiemelendő, mielőtt mindenki "vérszemet" kapna, hogy ezért nem tud nyerni normálon: itt nem egy-egy esetről, hanem az összes lejátszott meccsről van szó, amik kivétel nélkül így zajlottak. 

És hogy mindez miért fontos? A posztjára a Riot is felfigyelt Redditen, Riot SapMagic pedig válaszolt is neki. Mint kiderült, mégsem a srácnak volt üldözési mániája, hanem valamire ténylegesen rátapintott, és bizony a Riot Games újfent hibázott.

"Azt a mindenit. Eszméletlen mennyiségű munkát fektettél ebbe, őszintén le vagyok nyűgözve. Íme mi történt:

  • ahogy azt te is észrevetted, a csapatunk épp most dolgozik egy pozíciófüggő matchmaking rendszeren (ezt szoros összefüggésben van a jövőre érkező pozíciófüggő rangsorolt rendszerrel - a szerk.), ami hamarosan meg fog jelenni a normál drafton belül. Azért építjük most ezt, hogy a mostanit lecseréljük queue-ról queue-ra.
  • már majdnem készen állunk vele, hogy megnézzük tényleg úgy működik, ahogy szeretnénk, ezért elkezdtük beleépíteni a meccskeresési rendszerünkbe, hogy belsőleg teszteljük
  • sajnos bizonyos dolgokat elnéztünk, ezért egy része kikerült az élő szerverekre, mielőtt be tudtuk volna állítani rendesen, tehát gyakorlatilag még a pozíciófüggő keresés nem került be, de a te MMR-ed speciel rosszul számolta a rendszer.

A te írásod rengeteget segített azonnal, hogy rájöjjünk mi is a probléma a rendszerrel és meg tudtuk oldani a problémát anélkül, hogy egy új meccskeresési rendszert kellett volna kiélesíteni. Őszintén szólva szeretném megköszönni még egyszer. Ha nem bánod, dobj felém egy privát üzenetet az idézői neveddel és a régióddal. Szeretném megköszönni neked valamivel."

Ha minden igaz tehát, Mcjaggernek köszönhetően viszonylag korán el tudták csípni ezt a hibát, és remélhetőleg nekünk nem kell majd ilyenekkel találkozni.

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!