Több éves tapasztalattal a háta mögött a Realgamers World of Tanks közösségi eseményeiért felelős szervezője nyilatkozott szerkesztőségünknek a játék múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Évről évre egyre kisebb visszhangot kapnak a WoT-tal foglalkozó események Magyarországon, hiszen bár alulról szerveződő rendezvényekből viszonylag sok van, addig nagyon kevés a Wargaming által támogatott, és végül, de nem utolsó sorban 2018-ban az MGT-20 se látogatott le hozzánk a megváltozott üzletpolitika miatt. A kialakult furcsa helyzetről Bali Endrét kérdeztük, aki maga is már több éve koptatja virtuális tankjai lánctalpait a harcmezőkön, –ráadásul több éves szervezői tapasztalattal a háta mögött egy egészen egyedi aspektusból lát rá a World of Tanks itthoni helyzetére.
Egy szervező szemével: Bali Endre
Interjúalanyunk rövid bemutatkozója
Sziasztok!
Eredetileg unokaöcsémnél láttam a játékot, feltelepítettem a fiamnak, megmutattam neki a működést. Ő lelépett, én azóta is dübörgök, –volt ez már több, mint 5 éve. A játékban újabban RG_neutro néven futok az ’alien mickeymouse’ logós HAC-W (korábban HAC-L) klánban immáron 2 éve. Polgári életben egy szoftverfejlesztő cég ügyvezetője vagyok, életkorom megegyezik a világmindenséget érintő végső kérdés válaszával. 2014-ben egy kisebb csapattal kezdtük el a Real Gamers rendezvénysorozatot, amely mára egészen kinőtte magát, szeptember 29-én lesz a 10. nagyrendezvényünk Kecskeméten „Real Gamers X” néven. A kezdetektől fontos volt az a fajta sokszínűség, amit a játékok adhatnak, mindig is pártoltam a WoT jelenlétét, aminek meglehetősen nagy tábora van Magyarországon.
Mit gondolsz, milyen játéknak indult a WoT, milyen szeretett volna lenni, és hová tart most?
Meggyőződésem, hogy a készítők maguk sem gondolták, hogy a WoT ilyen távlatokig eljut, az egyéb spin-off projektekből legalábbis erre következtetek. Nagyon sok kritika éri a játékot, egy biztos, kevés olyan fejlesztés van, ami ezt az időtávot túléli. Sokat változott a játék, erőteljesen elment a tömeges mikrotranzakciók felé, nem sok kell már ahhoz, hogy egy frissen érkezett játékos verejték nélkül fusson Tier 8-as tankokkal, mert valljuk be őszintén a játékos utánpótlásnak nagyon nagy gátja, ha valaki nulláról ki akar fejleszteni egy ágat, ahhoz oda kell magát tenni, ez nem egy FPS, amihez odaülök és perceken belül maxon vagyok.
A Wargaming 2018 harmadik negyedévében, azaz legkésőbb szeptember végéig jelenti be, hogy mi lesz a WoT e-sport jövője. Te mit vársz ettől a bejelentéstől?
Szerintem az már önmagában eredmény lesz, ha a Wargaming tisztában lesz azzal, hogy mit is akar. Rengeteg a kritika, önmagát keresi a játék az e-sport világában, –az operatív lépések hiánya valahol a stratégiában keresendő. Az otthoni játékos számára kevésbé értelmezhető, követhető az WoT-os e-sport, nem kap belőle annyit, amiért neki megérné ezzel foglalkozni, a nézettség katasztrofálisan alacsony, ma szerintem üzletileg nem éri meg a Wargaming-nek időt, energiát ebbe fektetni, alapjaiban kell átszabni a World of Tanks e-sport világát, ami radikális lépéseket jelentene.
Melyik volt az első WoT bajnokság, amiben szervezőként részt vettél? Akkoriban könnyebb vagy nehezebb volt összehozni egy ilyen rendezvényt?
Az első bajnokságot 4 évvel ezelőtt szerveztük, nulláról építkezve, amatőr módon. Egy-egy ilyen rendezvény megszervezése jelentős ráfordítás, mind eszköz, mind egyéb erőforrás vonatkozásában. Idővel nyilván tapasztaltabbak lettünk: láttuk a hibákat és folyamatosan fejlesztettünk, –így szervezés oldalról ma egyszerűbb helyzetben vagyunk. Támogatói oldalról már nehezebb a szituáció, a magyarországi piacon működő cégek java része fel sem fogta mi történik körülötte, így támogatót nehéz szerezni, a Wargaming oldaláról sem vagyunk sokkal egyszerűbb helyzetben, ami tavaly működött, idén már nem biztos, hogy fog, erőteljesen a jóindulat és megfelelő kommunikáció kettősségén múlik, ami azért szervezőként átélve aggasztó. Nem csak a csatatéren, de itt is küzdünk.
Véleményed szerint miért kevesebb évről-évre a hazai World of Tanks esemény?
Az előzőekből adódik, hogy a kiszámíthatatlanság nem kedvez egy-egy rendezvénynek, ahhoz a Wargaming oldaláról egy jól átgondolt stratégiát kellene megfogalmazni, hogy a kisebb rendezvények ne vesszenek el a WG dzsungelében és ne mondjanak le egy WoT-ról, mint játékelemről, –miközben kilátástalannak látják a határidőben történő leszervezést. Vannak játékgyártók, akik vörös szőnyeget borítanak le azok előtt, akik hajlandóak építeni a közösséget, mondjuk úgy, itt nem mindig ezt tapasztaljuk. Számomra nem világos, de legalábbis nem látható, hogy a Wargaming miért nem próbálja az egyébként meglehetősen erős magyar közösséget fejleszteni, különösen annak fényében, hogy lennének olyan együttműködő szervezetek, akik tolnák be a WoT-ot e-sport szövetségekbe, illetve a hazai nagy formátumú versenyek közé.
A WoT játékosbázisa tulajdonképpen mit szeretne; e-sport vagy közösségi rendezvényeket? Mi a meglátásod?
Azt gondolom, mindkettőnek megvan a maga helye, mi mindig is arra törekedtünk, hogy egyszerre szervezzünk mindkettőre, igyekszünk támogatókat felhajtani a verseny megszervezésének forrásigényéhez, és ajándékokat szerezni a közösségi játékban résztvevőknek. Jól, rosszul, de próbálunk minél több Wargaming által biztosított ún. goodies, kis ajándékokat „rekvirálni”, 2017-ben inkább a közösségi játékra kaptunk támogatást, most kifejezetten a versenyre, de saját erőből készülünk a közösségi játékosok fogadására is, kisebb ajándékokkal. 2017-ben megszerveztük az első klánvezetők találkozóját, soha senki nem csinált hasonlót, végül nagyszerű élmény volt.
Magunk részéről mi mindig igyekszünk kreatívan hozzáállni a rendezvényeink WoT tartalmához, –rengeteget ötletünk lenne még, a közösség nagysága és összetétele akár önálló rendezvényt is elbírna. Nekünk sajátosságunk, hogy hagyományosan Kecskeméten szervezzük a rendezvényeinket, ami miatt kapunk hideget és meleget, eddig is, –ezután is célunk lesz, hogy kapcsolatrendszerünk, eszközparkunk felhasználásával és támogatóink bevonásával közösségi szerepet töltsünk be a World of Tanks játékosai számára.
A következő Realgamers eseményre szeptember 29-én kerül majd sor. Vajon sikerül a TRIGG-nek megvédenie bajnoki címét?
KÖVESS MINKET FACEBOOKON!