Hiába magyar a játék, ha a játékosok nagy része még mindig angolul beszél; nem árt érteni, mit is mondanak nekünk.
Egyik nap azon gondolkoztam, hogy miként tudnám lefordítani magyarra egy szóval a "sustain" kifejezést, de nem igazán találtam rá megoldást. Ebből jött az ötlet, hogy egy csomó angol kifejezést használunk majdnem napi szinten, ami a "vén rókáknak" és az angolul beszélőknek teljesen evidens. Vannak azonban újabb játékosok, és/vagy olyanok is, akik mondjuk csak magyarul játszottak eddig, –így nem biztos, hogy minden angol nyelvű kifejezéssel tisztában vannak.
Összeszedtünk 20 angol kifejezést, amikkel jó eséllyel találkozunk a meccseink alatt, ezért nem árt tisztában lenni a pontos jelentésükkel, megkönnyítve a kommunikációt. A sorrend nem számít, úgy írtam, ahogy éppen eszembe jutott. Bizonyára lesz olyan kifejezés, ami kimarad a listából, nem a teljesség igényével íródott, –ám ha van olyan, amit nem tudtok, bátran kérdezzétek meg majd a komment szekcióban.
1. Flank: rendszerint orvgyilkosoknál használjuk, lényege pedig az ellenfél meglepése egy olyan irányból érkező támadással, amire nem feltétlenül számítanak. Talonnál ez könnyen elképzelhető egy falugrással, de a toposok is használják jól elhelyezett wardokra teleportálással.
2. Trade: szó szerint cserét jelent, a játékon belül pedig általában az ösvény fázisban történő adok-kapokra értik. Aki kevesebb erőforrással képes minél nagyobb kárt tenni a másikban, az nyeri a "trade-et". A trade-ek állandó megnyerése eredményeződhet például killben, –vagy akár abban, hogy hazazavarjuk az ellenfelet.
3. Poke: sebzésfajta, melynek célja nem feltétlenül a gyilkosság, inkább a helyzeti előnyszerzés. Rendszerint nagy hatótávolságú karakterekre és olyan sebzésforrásokra értjük, amikre az ellenfél nem tud válaszolni. Ilyen például Jayce E-Q kombója, egy Caitlyn Q stb.
4. Vision control: a rálátás irányítása. Ez egy általános kifejezés mely vonatkozik a mi rálátásunkra, illetve annak megszerzésére és az ellenfél rálátásának megtagadására is. Nagy célpontoknál kulcsfontosságú, mint a Baron vagy a sárkány. Ennek előkészítése időt és energiát igényel; oroszlánrészt rendszerint a támogató és a dzsungeles vállal, de ez csapatmunka, különben könnyen elkaphatnak egyedül.
5. Bait: a szó magyar jelentése csali. Akkor használjuk ezt a kifejezést, ha az ellenfelet valahova be szeretnénk csalogatni, –úgy téve, mintha egyedül lennénk, de közben a csapatunk lesben áll. Egy jó baithez megfelelő vision control kell. Ha az ellenfél látja, hogy egy bokorban bújunk, vagy esetleg mi nem vagyunk tisztában az ő helyzetükkel, könnyen visszafele sülhet el. Emellett ezt a bizonyos baitet szokták alkalmazni az ösvényen tartózkodó játékosok akkor is, ha tudják, hogy a dzsungelesük hamarosan érkezik, ezért direkt lesebeztetik magukat és olyan tradekbe mennek bele, amik számukra hátrányosak, ezzel maguk felé csalva az ellenfelet.
6. Lane control: az ösvény irányítása, általánosságban. Mindig lehet érezni, hogy ki az aki irányít, ki tud előremozdulni úgy, hogy a másik egyből hátrál. Ezt maga a matchup is eredményezheti, illetve az erőviszony az ösvényen. Több megnyert trade után valószínűleg nálunk lesz a lane control, főleg ha gyilkosság is párosul hozzá. Ennek megszerzése nagyon fontos, mert ebből az előnyből roamolhatunk (bóklászhatunk) például, vagy dönthetünk tornyot, esetleg szerezhetünk gyilkosságot.
7. Powerspike: erre nincs igazán egy magyar szó, talán a hirtelen erőugrás. Egyes karakterek bizonyos tárgyak megszerzése utána hirtelen sokat nőnek erejükben, mert az alapvetően nagyon passzol hozzájuk és jól kiegészíti erejüket. Leggyakrabban a Trinity Force használók között lehet erről beszélni, de számos más példa is van rá, például Lucian a BotRK és a Black Cleaver megszerzése után egy félelmetes ellenfél.
8. Contest: magyarul küzdelmet jelent. A LoL-on belül ezt sárkányokra, Baronra, vagy akár a saját tornyainkra. Megesik, hogy egy fontos célponthoz az ellenfél jut el először, ilyenkor előttünk a döntés, hogy elengedjük, vagy küzdünk érte. Amennyiben nem akarjuk csak úgy elengedni, –mert úgy látjuk a kockázat megéri a jutalmat–, akkor contestelünk.
9. Sustain: magyarul fenntartást jelent többek közt, de ez nem igazán fedi a játékbeli jelentését. Ezt arra értjük leginkább, hogy egy karakter mennyire tud életben maradni az adott környezetben, –legyen az egy ösvény, vagy maga a dzsungel. Akinek van beépített gyógyulás, mint egy Vladimir, vagy mondjuk egy Lee Sin és mellette nem olvadnak el azonnal, azokra mondhatjuk rendszerint, hogy jó sustainnel rendelkezik. Ugyanígy Garen az egyik élen járója ennek, pusztán a passzívja miatt, ami folyamatosan gyógyítja őt.
10. Burst: avagy burst damage, de azt rendszerint lehagyjuk a végéről. Hirtelen sebzést jelent, és leginkább az orvgyilkosok, illetve egyes mágusok sajátja. Olyan sebzésforrásokra, illetve karakterekre értjük, akik egy gyors rotáció és alig pár pillanat alatt el tudnak minket tüntetni. Legismertebb karakterek, akik sok "bursttel" rendelkeznek: LeBlanc, Zed, Talon, Diana stb. Nem árt óvatosan bánni velük!...
11. DOT: ez akár a WoW-ból is ismeretes lehet Warlock maineknek. Damage over Time, azaz idő alatt történő sebzés. Ez pont az ellentéte a burstnek és még csak nem az állandó sebzésre vonatkozik, inkább olyan hatásokra, amiket elég egyszer elsütni és utána még végzik a dolgukat. A legismertebb DoT, amit mindenki használt már: Ignite. De ott van például Malzahar E-je, Talon passzívja, Udyr Q-ja, vagy maga a Liandry, mint tárgy, ezek mind DoT-ot adnak.
12. AoE: area of effect. Ez viszonylag egyszerű, területi támadást, illetve sebzést jelent. Minden olyan képességre és támadásra értendő, ami nem csak egy célpontot sebez egyszerre. Erre tényleg számos példa akad, gyakorlatilag majd minden skillshot, ami nem áll meg az első ellenfélnél, de a Tiamat és a Hydra tárgyak is ezt adják, sőt még valamennyire a Runaan's Hurricane-t is ide lehetne sorolni.
13. Sidestep: ez egy nagyon fontos része a játéknak. A sidestep szót használjuk, ha arról beszélünk, hogy egy adott skillshotot, vagyis célzott képességet kell, vagy akarunk kikerülni. Sidesteppelni lehet például a Lux vagy Morgana Q-t, ide értendő az is, ha nem csak sétálva, de például képességet használva kerülnénk ki valamit. Lucian el tud csúszni, Tristana tud ugrani, Ezreal teleportálni stb.
14. Kite: egy újabb magyarul nehezen megfogalmazható kifejezés. Leginkább lövészeknél használjuk és ez az a tevékenység, amikor folyamatosan úgymond csalogatjuk az ellenfelet, de közben támadjuk is. Hátrálva támadunk, ez elég közel áll a valósághoz. Ha valaki elég csőlátású, vagy csak nem figyeli csapattársainkat, könnyen csapdába csalhatjuk és mire észbe kap, hogy már alig van HP-ja, máris ráfordultunk.
15. Game sense: ez egy általános kifejezés, az alapvető játékismeretet, illetve érzéket jelenti. Leginkább ez határozza meg a mechanika mellett, hogy ki mennyire jó a játékban. Lehet valaki egy mechanikai talentum, ha nincs game sense-e, nem látja át a játékot, a célokat, a rotációkat, akkor nem fog túl sokáig jutni.
16. Turret dive: csapat szintű tevékenység. Az ellenséges tornyok alatt nem szívesen tartózkodunk alapvetően, hiszen elég nagyokat ütnek, de van hogy ezt figyelmen kívül hagyva, jó szerencsével egy tankkal az oldalunkon bemegyünk a torony alá, kiszedni az ottani célpontokat. Nagyon figyelni kell ilyenkor, hogy ki tankol és okosan, ide-oda adogatva a toronylövéseket, meglepően sokáig ki lehet bírni. Rendszerint jó csapatkoordináció és kommunikáció szükséges egy sikeres dive-hoz, na meg egy előzetes terv sem árt.
17. Splitpush: leginkább a toposok szokták ezt végezni, magyarul váltott ösvény tolásnak hívjuk. Több változata létezik, 1-3-1, 1-4-0, célja pedig az ellenfél csapatának megosztása. Ideális esetben olyan karakter végzi, aki egyrészt elég önálló és már elég erős ahhoz, hogy egy ellenfél lehetőleg kevés legyen a megállításához. A teleport nagyon fontos nála, hogy szükség esetén érkezni tudjon csapatához, egyéb esetben a dolga minél több torony ledöntése a szélső ösvényeken, míg a csapat többi része lefoglalja az ellenfeleket, lehetőleg nem meghalva.
18. CC: ezzel nagyon gyakran fogtok találkozni, ez a crowd control, avagy tömegirányító képesség. Amikor összeírtam volna az összes típusát, szembesültem vele hogy majd 20 fajta létezik a játékon belül, így ezzel majd egy külön anyagban is foglalkozunk. A kifejezés lényege: minden olyan képesség, ami valamilyen formában gátolja a szabad tevékenységünket. Legismertebb formái a stun, avagy kábítás, silence, vagyis némítás, knockup, azaz feldobás stb.
19. Int: ez egy rövidítés, az intentional feedingből, amiért jelenteni, vagyis reportolni is lehet embereket. Ez az a tevékenység, amikor egy csapattársunk, vagy netán mi magunk már annyira felhúztuk magunkat, hogy nem érdekel a győzelem. Sőt, itt meg sem állunk, hanem csak azért is keresztbe teszünk a csapatunknak, direkt meghalunk és hasonlók. Elítélendő viselkedés, viszont nagyon sokszor ráaggatják ezt olyanra is, akinek pusztán rossz napja van, a kulcs a tudatosságban van.
20. Throw: dobást jelent, de nem a jó értelemben. Olyan meccseknél használjuk ezt a kifejezést, amikor valami nagy hiba folytán veszítünk annak ellenére, hogy az már egy "megnyert" meccs. Persze mindenki tudja, hogy a meccsnek akkor van vége, ha bedőlt a Nexus, volt már számtalanszor olyan, hogy 100 HP-s Nexusról fordítottunk, mindenesetre ha nagy előnyből kapunk ki, arra azt mondjuk, hogy eldobtuk a meccset.
Ez a 20 kifejezés gyakran fordul elő a meccseken, –de mint említettük, a lista nem teljes; ha kérdésed van, ne fogd vissza magad!