League of Legends - Akárhányszor merül fel ez a téma a közösségi fórumokon, hirtelen mindenki már emelné a vasvilláját. Jogos a felháborodás?
Ennek a kérdéskörnek próbáltunk kicsit utánajárni, hogy milyen szempontokat is érdemes megvizsgálni. A közösség alapvető problémája, hogy a smurfölés, mint jelenség nem fog megszűnni, amíg ki kell farmolni az első harminc szintet, hogy valaki rankedezni tudjon. A poszt egyébként már több, mint 9000 upvote-tal rendelkezik, ami elég magas az átlagot tekintve, de vajon a magas upvote szám egyet jelent azzal, hogy igazuk is van?
Új játékosként nyilván nem a legjobb, ha egy tapasztaltabb játékossal dob össze minket a rendszer, mivel teljesen más szinten leszünk és ha az ellenfélnél találjuk, egy igen negatív élménnyel fogunk gazdagodni. Erre a közösség ötlete az volt, hogy lehessen egyből 30-as szintű fiókot venni.
Ha nagyon őszinték akarunk lenni, a 30-as szintet felhúzni azért nem a világvége. Persze, végig kell grindolni, de ez pontosan azért van, hogy az adott új játékos, amiből még mindig több van, mint smurf, mire eléri a 30-as szintet, nagyjából belerázódjon a dolgokba. Ezt külön elősegíti a napi első győzelem, ami egyenként 400 XP, így nagyjából 180 mérkőzés kellene 50%-os győzelmi arány mellett, nagyjából 15 perces meccsekkel, hogy meglegyen a 30-as szint, ha például veszünk XP boostot. Viszont nem muszáj csak az Idézők szurdokában küzdeni, szerencsére a Riot külön figyel erre mostanság, hogy legyen miből válogatni. Ott van az ARURF, az ARAM, a rotáló játékmódok és hasonlók, illetve a bot meccsek. Itt nem lehetetlen például 50%-nál magasabb győzelmi arányt összehozni. A példa kedvéért ha valaki 70%-ban nyer, azzal nagyjából 50 meccset megspórolhat. Így nagyjából 40 óra alatt kifarmolható a 30-as szint, ami legyünk őszinték, nem olyan sok, így is úgy is rá fogjuk szánni azt az időt az egészre később is.
Mi ezzel a Riot célja? Egyértelműen az, hogy a játékkal játsszunk, hiszen arra van. A szintezés is nagyrészt erről szól. Persze fel lehet hozni, hogy a szintezés maga nem túl izgalmas, de cserébe a tényleges játékélmény nem csorbul. Hiszen az időnk nagyobbik felét nem a szintezéssel, hanem magával a játékkal fogjuk eltölteni, amikor már érdemi mérkőzéseket játszunk, de addig el kell jutni.
Az is tény, hogy ha friss játékosként egy tapasztaltabbal kerülünk össze, aki hajlamos elővenni minket a teljesítményünk miatt, az bizony rosszul eshet. Az ő szemszögéből lehet, hogy ez jogos és valóban értelmes dolgokat várna el, de mindennek megvan a maga ideje és ezt nem feltétlenül flame formájában kell közölni. Azért van az első 30 szint, hogy tanuljunk a többi hasonló szintű játékossal együtt, ha pedig valaki nagyon nem hagyja annyiban a dolgot, még mindig le tudjuk őt némítani bármikor, megspórolva egy csomó frusztrációt magunknak. Ezt mondjuk jobban is reklámozhatná a Riot, hogy az új játékosok tisztában legyenek ezzel a funkcióval.
Az is kissé ironikus, hogy a legtöbbször pont azok a játékosok panaszkodnak magasabb szintű smurfökre, akik maguk is smurfölnek, csak mondjuk egy alacsonyabb szinten. A kezdő játékos lehet nem is fogja felismerni a smurföt, mert nincs meg a kellő tudása hozzá, hogy lássa a különbséget, de aki maga is szintezni jött csak, az annál inkább, tehát eleve egy olyan dologra panaszkodik, amit ő maga is csinál. Szerencsére erre a Riotnak már elég jó rendszerei vannak, amik ugyan nem tökéletesek, de már egész jól szűrik ezeket a dolgokat. A probléma leginkább akkor jelentkezik, ha duoban játszik egy tényleg friss játékos és egy smurf fiók, ott már nehezebb igazságot tenni.
Végső soron azonban a játék legfontosabb részének védelmében nincs lehetőség 30-as fiókokat csak úgy osztogatni, akár még pénzért sem és ezzel a Riot is tisztában van. Ez pedig nem más, mint a rangsorolt meccsek. Ki lehetne küszöbölni a szintezés szükségtelen nyűgjét, de vajon ér az egész annyit, hogy ezzel a rangsorolt létra alsó lépcsőfokait teljesen szétverjük friss játékosokkal? Tényleg azon szeretnénk imádkozni, hogy csak ne egy kezdőt kapjunk? Valószínűleg a válaszunk az, hogy nem, így a kisebb rosszat választja a Riot is.
A vicc az egészben pedig az, hogy voltak egyébként jó ötletek, hogy miként lehetne ezt okosan kiküszöbölni úgy, hogy a rangsorolt rendszer ne sérüljön. A megoldás pedig elég ironikus módon igencsak ismerős lehet. Összekötött fiókokat szeretnének többen, vagyis egy más 30 fölötti, rangsorolt múlttal rendelkező fiókhoz kérvényezhessünk egy másikat, amin kipróbálhatunk más pozíciót, alacsonyabb eloban, nem veszélyeztetve ezzel a fő rangunkat. A Riot pozíciókra bontott rangsorolt rendszere pont ezt célozta meg, csak egy fiókon belül és csúfosan megbukott, mert az emberek nem akartak ennyit grindolni rankedben. Ez a megoldás viszont kissé más formában ugyan, de pont azt vezetné vissza, amit két hete még mindenki a kukába szeretett volna dobni, a Riot pedig engedett a nyomásnak.
Egy szó, mint száz: a smurfölés néha frusztráló lehet, de leginkább a többi smurf számára, illetve annyira nem általános jelenség, hogy akkora gondot jelentsen, mint ahogyan azt sokan beállítják. Emellett még mindig inkább legyen egy kisebb grindolás a "karrierünk" elején annak érdekében, hogy később tényleg élvezni tudjuk a játékot, mint hogy a tényleges játékélmény rovására menjen és ellepjék az Iron és a Bronze lépcsőfokait a friss fiókok, játéktapasztalat nélkül. Ez könnyen sokkal negatívabb élményt nyújthat nekünk is és nekik is. Ha egy gyűjtőkalapba kerülnének az újoncok a tapasztaltabb játékosokkal és ott kapják folyamatosan az ívet, könnyen elmehet a kedvük az egésztől, nyilván ez a Riotnak sem lenne jó. Így legalább lesz idejük betanulni.