Nem mindig a killek érnek a legtöbbet, ezek a legfontosabb célpontok a játékban!

Nem mindig a killek érnek a legtöbbet, ezek a legfontosabb célpontok a játékban!

League of Legends - Nagyon fontos része a játéknak, hogy az időnket lehetőleg minél hasznosabban töltsük a pályán, ehhez azonban nem árt tudni, hogy melyik célpont mennyit ér.

Gyakran halljuk a profi meccseken a macro játék kifejezést, de mit is jelent ez pontosan és mire tudjuk felhasználni a mi játékainkban? Először tisztázzuk a fogalom jelentését, hogy megértsük miért is annyira fontos. Nagyon lerövidítve ez a pálya szintű megmozdulásokra koncentrál, nem feltétlenül egy egyén gyilkosságára például, sokkal inkább csapat és pálya szinten az előnyösebb helyzet megszerzését, megteremtését.

06

Ezekhez pedig elengedhetetlenek az egyes célpontok a pályán, mint a tornyok, inhibitorok stb., ami rendszerint többet érnek, mint egy-egy gyilkosság külön. A gyilkosság sem rossz persze, a plusz arany jól jön, de lehet, hogy egy célpont megszerzésével nem csak a saját helyzetünket, de az egész csapatét javítjuk, az pedig fontosabb lehet a győzelemhez. Nyilván segít, ha ezt a csapat is felismeri, de tegyük meg az első lépést, hogy legalább mi tisztában legyünk nagyjából a dolgokkal. 

Hogy hozzuk el a célpontokat?

Ellentétben egy-egy gyilkossággal, ahol a pillanat adta lehetőségeket használjuk ki leginkább, mint egy hiba az ellenféltől, a legtöbb célpont igényel némi előkészítést, főleg a nagyobbak. Ha éppenséggel a Baronról, vagy egy-egy sárkányról van szó, akkor nem árt a környéken előbb rálátást szerezni és egyben megtagadni ezt az ellenféltől, hogy nehezebb legyen ellopniuk. Ilyenkor jönnek jól a control wardok és a sweeperek. Sárkánynál kevésbé jellemző, de Baronnál akár 4 ember is elég lehet, míg az ötödik, lehetőleg vagy egy nagyon erős tank, vagy egy mozgékonyabb sebzéssel rendelkező hős zónázza az ellenfelet és húzza az idejüket, amíg mi elvégezzük a dolgunkat.

Függetlenül attól, hogy melyik oldalon játszunk, tudunk megelőző lépéseket tenni. A sárkányt ki lehet húzni valamennyire a helyéről, amivel sokan nem élnek, így az ellenfél könnyebben ellopja. Ha messzebb kerül a sárkány, nehezebb rálátást biztosítani, egy Lee Sin is kevésbé lophatja el, illetve, ha ránk mozdulnak, könnyebb mozogni a folyóban, mint a szűk odúban. Baronnál ez a lehetőség nem él, ezért kell mögé is rálátást szerezni vörös mögötti bokorba is, esetleg a tribush-ba. Az előbb említett control wardokon és sweepereken kívül, a felderítő növényeket is érdemes kilőni, illetve a robbanótobozt is, ha van rá lehetőségünk.

Így eggyel kevesebb módon juthat be az ellenfél dzsungelese az odúba és ha nincs Flash-e, vagy falon áthaladó képessége, akkor lehet, hogy megpróbálni sem tudja a lopást. A legtöbb átlagos meccsen ha egy csapatnak nincs rálátása a Baronra, nem tudják mi történik, hány HP-n van stb., elég jó esély van arra, hogy bepánikolnak és valami hibát követnek el. Ezeket könnyen gyilkosságra válthatjuk, akár többre is, utána már a célpont elhozatala is egyszerűbb.

A 4 emberes célpont elhozás egy picit rizikósabb úgy, hogy az ötödik zónáz. Könnyen elkaphatják, így érdemes átgondolni, hogy kivel csináljuk ezt, még egy LeBlancot is le lehet CC-zni. A zónázó embernek pedig nem feltétlenül az a dolga, hogy öljön, inkább, hogy időt húzzon és lehetőleg minél többet poke-oljon, amennyiben nem tank. Így ha netán harcra kerül is a sor, kiegyenlítettebb lesz a csatamező, hiszen a mi csapatunk közben folyamatosan sebződik a Barontól, vagy sárkánytól. Ha pedig úgy látjuk, hogy a célpont meglehet, de az ötödik játékos esetleg az életével fizet érte, az sem minden esetben rossz. Egy Baronért, vagy ősi sárkányért, főleg ha van pár elemi is a tarsolyunkban, egy nagyon jó csere lehet legtöbbször.

A következő oldalon megnézzük a sorrendet a célpontok között, hogy mi a legfontosabb és mi mikor jön jól!

Mik a legfontosabb célpontok?

Fontos azt is felmérni, hogy egymáshoz képest milyen prioritással rendelkeznek a célpontok.

  • inhibitorok
  • tornyok
  • Baron, Rift Herald/hírnök
  • Elder Drake/Ősi sárkány
  • Mountain Drake/Hegysárkány
  • Infernal Drake/Pokoli sárkány
  • Ocean Drake/Óceánsárkány
  • Cloud Drake/Felhő sárkány

A fenti lista alapján könnyű felmérni, hogy mire érdemes utazni. Ami viszont nem derül ki feltétlen, hogy ez a lista néha rugalmas, azaz változhatnak a prioritások. Míg az inhibitorok nagyon fontosak abból a szempontból, hogy nagyjából felérnek egy spltipusholó emberrel, főleg a szélső ösvényeken, nem biztos, hogy mindent érdemes beáldozni egy inhibitorért, például egy Baront. Ettől függetlenül elengedhetetlen része a győzelemnek, mivel ezek nélkül a bázisra sem jutunk be. Amennyiben nem kell túlzottan komoly árat fizetni érte, akkor mindig megéri elhozni, ezen az ösvényen a következő pár percben igen erős nyomásunk lesz és jó eséllyel az ellenfélnek áldoznia kell egy embert rá. Baront is nagyon jól lehet ezzel baitelni, ha az ellenfél egyik inhibitora hiányzik, főleg szélső ösvényen.

A tornyok értelemszerűen aranyat és pályakontrollt jelentenek. Ha nincsenek külső tornyok, akkor már könnyebb az ellenfél dzsungelét is uralni, hiszen nincs biztonságot jelentő torony mindenhol. Ilyenkor érdemes is feltolni az ward vonalat mélyebben a dzsungelbe, viszonylag könnyű így pozíción kívül tartózkodó embereket elkapni, főleg alacsonyabb eloban. Ha a T2-esek is hiányoznak, onnantól az ellenfél leginkább csak a bázisát uralja. Ahogy az inhibitoroknál is, úgy a tornyokra is igaz, hogy nagyon magas prioritást élveznek, de mindig mérlegeljünk, egy T2-es, de még talán egy inhibitor torony sem ér meg önmagában egy Baront. 

A Rift Herald a meccs első felében lehet fontos, hiszen tornyokat gyorsan lehet vele dönteni. Ha előnyben van a dzsungelesünk és az ösvények is jó pozícióban vannak, nem árt akár segíteni neki. Más esetben gyakran egy-egy sárkányért cserébe hozzák el. Ha ez egy felhő sárkány, esetleg óceán sárkány, akkor nem is feltétlenül rossz döntés, a másik kettőért cserébe viszont már nem mindig éri meg. Még ilyenkor is jó vigaszdíjként, ha a sárkányért nincs módunk harcba szállni, mert például az alsó ösvényen nem mi vagyunk előnyösebb helyzetben, vagy hősökkel. 

A Baron erejét talán nem kell ecsetelni. Ugyan automatikus győzelmet nem jelent, de nagyon fontos az ostromhelyzeteknél és a bázis betörésénél. A megfelelő előkészítés és kihasználás esetén akár a legfontosabb célpont is lehet a játékban, de a bázisunkat például nem feltétlenül éri meg beáldozni érte.

A sárkányokat pedig ismerjük, célpontok szempontjából a hegysárkány a legfontosabb, de őrülten kaotikus és sok harccal tűzdelt solo queue meccseinken a pokoli is legalább ennyit érhet. A másik kettő alacsonyabb prioritást élvez érthető módon, bár bizonyos kompozícióknál (poke, ostrom) kifejezetten erős lehet az óceánsárkány.

06

Összegzés

Pár meccs erejéig próbáld ezt a listát és a leírtakat fejben tartani, ösztönözd a csapatodat is arra, hogy ne csak a killekre menjenek rá aztán figyeld meg, hogy mennyit javulnak a meccseid. Veszteni valód nincsen!

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Közvetítések