League of Legends - Nincs megállás, a franchise rendszer még csak egy-két éve jelent meg az e-sportban, máris a következő lépésen törik a fejüket a vezetők.
Elindult az e-sportban is a franchise rendszerre átállás, mondhatni tanulunk a nagy testvértől, vagyis a hagyományos sportoktól. A franchise lényege röviden, tömören, hogy egy élhetőbb, biztonságosabb versenykörnyezetet teremtsen az elődjével szemben.
A sötét múlt
Mindenki emlékszik még milyen volt például az EU LCS, amikor minden szakasz végén legalább két csapat izgulhatott, ahogyan további kettő a Challenger Series-ben is, hogy vajon ki tudják-e szorítani az LCS utolsó helyezettjeit vagy sem. Így került képbe például 2015-ben a Unicorns of Love is, akik a Millenium helyét vették el.
Izgalmas volt nem? Dehogynem és sokan imádták ezeket, viszont valamit valamiért. Bármennyire is próbáljuk szépíteni, vagy elfedni, az e-sport is kőkeményen a pénzről szól, a pénzt pedig a szponzorok adják. Ahhoz, hogy egy szponzor valamire pénzt áldozzon, szeretné biztonságban tudni a befektetését, amit az előző rendszerben elég nehéz volt véghez vinni. Persze vannak olyan szervezetek, amik kiállták az idő próbáját, de ki gondolta volna, hogy a 2015-ben a világbajnokságon elődöntőző Origen 1,5 évvel később egyszerűen kiesik az LCS-ből? Senki nem tud minden eshetőségre felkészülni.
A fényes jelen
Ezért "lépett szintet" az egész liga. Észak-Amerikában és Kínában már tavaly év elején, míg Európában az év elejétől látható a franchise rendszer. Nincsenek már rotáló szervezetek, csapatok, mindenkinek mondhatni fix helye van a mezőnyben és csak nagyon szélsőséges esetben lehet onnan kiesni. Ez stabilitást ad nem csak a bajnokságnak, de a csapatoknak, szervezeteknek és azok befektetőinek is, vagyis hosszú távon még több pénz fog befolyni az egész iparágba, hiszen nem kell attól tartani, hogy valakit támogatni kezdünk, majd fél év múlva kiesik a nagy ligából. Ez nem általános érvényű egyébként annyira, de a LoL-ban nagyon igaz. Tényleges marketing értéke leginkább csak az LCS/LEC és hasonló szintű bajnokságoknak van, ez köszönhető valamilyen szinten a Riot berendezkedésének és stratégiájának is. Ezen próbálnak most változtatni némileg például az EU Masters-zel, hogy egy kicsit több rivaldafényt adjanak a kisebb régióknak is.
Szóval megvolt a következő szint, azaz a franchise. Ez azt jelenti, hogy ezzel a fejlődésnek vége, így marad és kész? Koránt sem. Már most gondolkoznak a következő lépésen, sőt bizonyos helyeken ez már meg is valósult. Az LCS kapcsán jelenleg két nagy lépést fontolgatnak: az egyik a geolokáció, a másik pedig az "egyszerű" bővítés.
Geolikáció - mi az?
A League of Legends-ben is találkozhattunk már ezzel a jelenséggel, maximum nem volt tudatos, azonban a ligák ezen gondolkoznak. Emlékeztek még olyan csapatokra, mint a Moscow Five, vagy a Coppenhagen Wolves, újabban pedig Schalke 04? Ezt hívják lényegében geolokációnak és az Overwatch League is ezt alkalmazza. Pontosan úgy, mint a hagyományos sportoknál, ahol mindenki hallott már egy Manchester Unitedről, vagy egy Real Madridról, Los Angeles Lakers-ről stb., az e-sportokban is szeretnék városokhoz, vagy régiókhoz kötni a csapatokat, ezzel is új embereket megmozgatva.
Több e-sport csapatban már így is van sport érdekeltség, hiszen egyre több sportklub száll be az e-sportba. Kínában meg már most működik ez a rendszer, ők fizikailag is az adott városba költöztették a csapatokat. Sokan persze szkeptikusak ezzel szemben, de láthatóan az OWL-nél is azért bevált a dolog, igaz ott világszintű városokról van szó, míg az LCS/LEC kapcsán egy-egy kontinensről beszélhetünk. A kérdés persze az, hogy miként és hogyan osszák fel a csapatokat az egyes városok, régiók között, ki dönti el, hogy ki hova tartozik, át kell-e költözniük és még lehetne sorolni. Sok megválaszolandó kérdés van.
Hogyan jön képbe az LCS?
Már a tavaszi döntő alatt az észak-amerikai részlegen szó esett a geolokációról. Ez azonban egy olyan horderejű döntés, amit a Riot Games nem hozhat meg egyedül, hiába övé a liga. A hagyományos sportokban is erről egyöntetűen kell dönteni, azaz vagy mindegyik csapat tulajdonosa, menedzsmentje egyetért, vagy nem lesz az egészből semmi. Az LCS főbiztosa, Chris Greeley már ott a következőket mondta:
"Igen, bővülés és regionalizáció. Két téma, amiről nagyon sokat beszélünk már most a csapattulajdonosokkal. Van külön egy bővülésért felelős bizottságunk, illetve egy másik, ami a regionalizációért felel, de mindkettő szorosan együttműködik a csapatokkal. Nagyon sok kérdésre kell választ találnunk, dolgokra, amiket ki kell találnunk. Csoportban, együttesen dolgozunk ezeken."
Tehát már nem csak egy kósza ötlet, hanem mondhatni a szervezés fázisában, a miként kitalálásában jár a folyamat. Ez pedig azt jelenti, hogy inkább idő kérdése, hogy ezt mikor vezetik be. Steve Arhancet, az egymás utáni háromszoros LCS bajnok Team Liquid tulajdonosa, a következőket mondta:
"Igen, nagy rajongója vagyok a geolokációs megoldásnak és a regionalizálásnak. Ez a két dolog segítheti a ligát a fejlődésben és egy igazán lelkes rajongótábort hozhat egy-egy szervezetnek. Nagyon izgatottan várom a jövőt. Láttunk ebből pár dolgot az Overwatch-ban, de számunkra ez más, mert mi nem globálisan gondolkozunk, hanem csak az LCS kapcsán. Hogy ez miként alakul a jövőben, arra nagyon kíváncsi leszek. Mindenképpen támogatom a modellt."
Bővülés?
Ugyanezen alkalommal felmerült a bővülés lehetősége. Jelenleg mindkét nyugati és egyben a legtöbb régió 10-10 csapattal rendelkezik, azonban ez nem mindig volt így. Utoljára 2014-ben történt bővülés, addig ugyanis a nyugati ligákban csak 8-8 csapat volt és sokan aggódtak is, hogy vajon lesz-e elég tehetség, hogy ezeket a helyeket érdemben fel is töltsék. Akkor ráadásul kisebb volt az aggály, hiszen, ha valamilyen csoda folytán egy gyengébb csapat került be, az elég hamar ki is hullott, sok szervezet csak egy, vagy két szakaszt élt meg az EU vagy az NA LCS-ben. A franchise idejében azonban ez a lehetőség már nem áll fenn, itt ugyanis akár hosszú évekre szólhat az együttműködés. Az igazi kérdés tehát, hogy van-e elég tehetség a két régióban?
A válasz röviden: igen! Nézzünk körbe! Észak-Amerikában már javában megy az Academy League, ahol felbukkantak igazán jó tehetségek. Elég a Cloud9-ra gondolni, akik felfedezték Licorice-t, Blabert, Zeyzalt, de rajtuk kívül ott van még AnDa, Damonte, V1per stb. Ezen kívül Észak-Amerikában egyre nagyobb hangsúlyt kap a scouting grounds, ami leginkább az egyetemi szintű csapatokra koncentrál és itt lényegében már a geolokáció is megvalósul, hiszen a csapatok egy-egy egyetemet képviselnek.
Mi a helyzet Európában? Itt nincs annyira erős egyetemi versenyrendszer még, illetve az Academy League sem jött létre egységesen. Van helyette viszont rengeteg nemzeti ligánk, ami az amerikaiaknak nincs és ott is bőven bújnak meg tehetségek. A LEC-ben szereplő SK Gaming nagy része a tavaly még spanyol nemzeti bajnokságban játszó ex-MAD Lions tagokból áll, akik szintén playoffba jutottak idén. Illetve itt van még az EU Masters, ami megint arról tanúskodik, hogy bőven van még legalább 10 rátermett játékos, aki megállná a helyét a LEC-ben/LCS-ben, ha azok például 12 csapatra bővülnének. Új tehetségek pedig bármikor bukkanhatnak fel, hiszen a játék már lassan 10 éves. Olyanok is lehetnek most, vagy egy-két év múlva az élvonalban, akik a nagy "öregek" idejében még 10 évesek sem voltak.
Pro és kontra
Mit hozhat tehát ez az új megközelítés, milyen pozitív és negatív hatásai lehetnek?
A pozitív:
- nagyobb stabilitás a ligáknak, csapatoknak
- a stabilitásból fakadóan több szponzor jöhet, emelkedhet a LEC/LCS színvonala
- stabil megélhetést ad a játékosoknak
- új szervezeteket és játékosokat ismerhetünk meg a bővülést követően, vagy régi nagy nevek térhetnek vissza
- az állandóság hosszú távon nagyobb ismertséget, hírértéket adhat az egésznek
- új rajongókat vonhatnak be a geolokalizálással, akik addig nem hallottak az e-sportról, leginkább helyi érdekeltség miatt
- hosszú távon biztosítják nem csak a "túlélést", de a folyamatos fejlődést is, hogy még évekig nézhessünk LoL versenyeket
- a hagyományos sportklubok hozhatják saját rajongótáborukat, riválisok esetén pedig újabb rivalizáció és érdekeltség alakulhat ki az LCS-en/LEC-en belül
A negatív
- soha nem fogunk még egy olyan álomsztorit látni, mint amilyen a Unicorns of Love-é volt
- a környezet zártabb lesz, nehezebb egyéni játékosként bejutni, csapatként pedig szinte lehetetlen
- a bővülés felhígíthatja a mezőnyt, esetleg túl hosszúvá válhat egy szezon, unalmas lehet hosszú távon
- a geolokalizálás elidegeníthet olyan rajongókat, akik egyik nagy városhoz, vagy régióhoz sem tartoznak, vagy nem kötődnek azokhoz
- hosszú távon ráunhatunk egyes csapatokra
- ha nincs olyan csapat/játékos, aki egyből szimpatikus, könnyen lehet, hogy sokáig nem is lesz, mivel nincs cserélődés, vérfrissítés, így érdektelenségbe fulladhat számunkra a dolog
Te mit gondolsz? Ez lehet a következő lépés a League of legends ligák számára?