Ha szereted a horror hangulatot, de ugyanakkor a gondolkodást, és a kommunikációt is előnyben részesíted egy játék választásakor, akkor a GTFO-t abszolút neked találták ki. Persze, csak akkor, ha a kihívásokat is szereted, mert abból sincs itt hiány.
December 9-én egy meglehetősen érdekes játék lépett Early Access státuszba Steamen, ez pedig nem más mint a GTFO. Megmondva a frankót meglehetősen kétkedve szántam rá magam a játékra, ami elsősorban abból adódik, hogy annyira nem csipázom a horrorokat, de úgy voltam vele, hogy ez egy olyan coop játék, ami tényleg szoros csapatmunkát igényel, többen pedig minden horrorfilm és -játék vicces. Annak ellenére, hogy a GTFO mögött egy kis cég áll, a projekt maga nagyon ígéretesnek tűnik, hadd idézzem a Steam "Mielőtt megveszed" szakaszát: "A GTFO tényleg nagyon nehéz, elhivatottságra és csapatmunkára van szükséged a túléléshez." Nem hazudtak.
Ha esetleg még nem láttad mozgásban a GTFO-t, akkor íme a tavalyi gameplay trailere, amióta ugyan épült, szépült és változott a játék, de a lényeget hibátlanul átadja.
Kezdjük az alapokkal, a GTFO-t egy kis svéd cég, a 10 Chambers Collective fejleszti. A készítők névsorában ott van Ulf "Shonuff/Wolf" Andersson is, aki a Payday és a Payday 2 készítésében is részt vett. Ahhoz képest, hogy nem egy nagy múltú cégről, valamint Early Access fázisú játékról van szó, az ára kicsit borsos, 35 eurót kell érte kiperkálnunk.
Mit kapunk ezért cserébe?
Egy olyan címet, ami nem fog mindenkinek tetszeni, ugyanis masszívan a hardcore gamereket célozzák meg vele, akik kihívást keresnek. A GTFO különlegessége, hogy komolyan összehangolt csapatmunkát és nyílt kommunikációt, infózást igényel. Ha valamelyikőtök hibázik, már jön is a horda, amiből ugyan van kiút, de rengeteg erőforrást kell hozzá elégetni.
A történet szerint rabokként ereszkedünk le egy 6 szintű komplexumba, hogy elvégezzük ott a kijelölt feladatainkat. Minden szint egy önálló expedíció, ahol más és más kihívásokkal kell megbirkóznunk. A legszebb az egészben, hogy a játék mindig egy picit más, ugyanis a helyiségek minden újrakezdett expedíció alkalmával változnak; a szörnyek máshova spawnolnak, a ládák, szekrények, melyek értékes lootot rejtenek máshol jelennek meg, a küldetésünkhöz szükséges elemek, például kulcsok más szektorokban találhatóak meg. A játék atmoszférája abszolút megnyerő, a halovány megvilágítás, a hangeffektek, a zseblámpánk fénye mind-mind eszünkbe juttatja, hogy egy posztapokaliptikus komplexumban vagyunk. Ha pedig már itt tartunk, félelmetesnek nem is annyira neveznénk a játékot, csapattal semmiképpen sem, de ha ki ismertük az alap mechanizmusokat, akkor egyedül se fogjuk telerakni a gatyát.
Harcrendszerét tekintve a GTFO egy olyan FPS játék, amiben a legnagyobb hangsúlyt nem is a lövöldözés kapja, a lőszer ugyanis érték, a zaj pedig a legnagyobb ellenségünk. Nagyon fontos, hogy a szörnyeket minél nagyobb csendben tegyük el láb alól, ehhez pedig a melee fegyver a legjobb barátunk. Ettől függetlenül azonban speciális eszközökkel is rendelkezik a játék, van kétféle automata löveg, egy Bio Tracker, amivel falon is át felmérhetjük az ellenfeleink helyzetét, illetve egy különleges habágyú, amivel a padlóra lőhetünk csapdát a dögöknek, vagy épp az ajtókat erősíthetjük meg vele.
Az előbb felsorolt eszközök közül természetesen azt visszük magunkkal, amelyiket csak szeretnénk, a gearek ugyanis bizonyos megkötések mellett szerkeszthetőek. Fegyverek terén bizalmat szavazhatunk pisztolyoknak, shotgunoknak, egy DMR-nek és automata fegyvereknek is.
A játék aktuális tartalma
Ezen a ponton olyan túl sok mindenről nem lehet beszélni, Early Access állapothoz hűen ugyanis a tartalom véges. 6 teljesíthető szint van, ha pedig ezeket befejeztük, akkor várnunk kell, amíg a fejlesztők ki nem cserélik azokat újakra. Jutalmat egyelőre nem kapunk a sikeres expedíciókért, csak az öröm a jussunk, hogy átlendült a csapat ezeken a kihívásokon.
Sajnos nagyon sok alap funkció hiányzik a GTFO-ból, a 10 Chambers azonban publikált egy Roadmapot, amin a következő újítások szerepelnek:
- Az Early Access során érkező újítások:
- Matchmaking rendszer létrehozása
- Voice Chat beépítése (jelenleg a fejlesztők is Discordod ajánlják a kommunikációra)
- Expedíciók eltérő nehézségeken
- Karakter alakítási funkció
- Expedíciókért járó jutalom
- Gear fejlődési lehetőség
- Steam teljesítmények
- Gamepad támogatás
- Frissített fegyver animációk
- További tervezett újítások a jövőben:
- Több ellenfél
- Több objective
- Többféle környezet
- Több gear
- Még több fogyasztható eszköz
- Többféle mini game
- Még többféle interakció a terminal rendszerben
Illetve fontos még megemlíteni, hogy a játék nem rendelkezik központi szerverekkel, a játékosok azok, akik az expedíciókat hostolják. Igazából ez csak a háttérfolyamatok tekintetében fontos részlet, ha a hostolónak megbízható, stabil hálózata van, akkor az egészből semmit nem veszünk észre.
Az Early Access a tervek szerint 1 évig fog tartani, az 1.0-ás verzió megjelenésével pedig emelnek majd a játék árán.
Gépigény
A GTFO jelenleg nem foglal valami sok helyet, cserébe kell hozzá egy jobb fajta gép az ideális futtatáshoz.
Játékosbázis
Mivel egyelőre nincs online matchmaking, így a játékosszám leginkább azért fontos, hogy a fejlesztők mennyi és milyen minőségű támogatást kapnak, akár anyagilag, akár visszajelzések tekintetében, na meg persze, hogy mennyire lesz nehéz magunknak társakat verbuválnunk, ha nem rendelkezünk egy GTFO baráti körrel.
A hivatalos GTFO Discord szerveren 140 ezernél is több ember gyűlt már össze, de persze itt sok olyan is van, akik még nem ruháztak be a játékra. A Steam Charts adatai szerint ~2400-ra tehető az aktív játékosok átlagos száma, a peak pedig 5224 volt.
Magyar vizekre evezve már van egy családias hangulatú GTFO közösség GTFO Hungary néven, Facebookon és Discordon is elérhetőek.
Szumma-szummárom...
Mindent egybevetve véleményem szerint a GTFO egy nagyon ígéretes játék, ami remek kihívásokat tartogat hatalmas élvezeti faktorral, egyedi megoldásokkal. A játékban lévő terminal system, amellyel "programozhatunk", kutathatunk a különféle kiegészítők után egy zseniális ötlet, mely még inkább taktikussá teszi az egészet. Ez nagyban hozzásegít minket ahhoz, hogy célirányosan mehessünk akár egy lőszeres csomagért is, ám fontos, hogy tudjuk használni a terminált ehhez.
A 35 eurós vételár, mint feljebb említettem kicsit húzós, ezzel te magad is egyfajta kockázatot vállalsz, hiszen semmi sem garantálja, hogy a játék fejlesztése egyszer csak nem áll le a semmiből. Az azonban tagadhatatlan, hogy egy 4 fős társaságnak nagyszerű élményt nyújt, valamint lehetőséget ad új emberek megismerésére, ugyanis egyedül, vagy ketten elmondhatatlanul pusztulat nehéz. Bár természetesen már megjelentek az olyan játékosok, akik szeretnék egyedül teljesíteni az egészet.
Tippek kezdőknek
Végül pedig vegyünk át néhány olyan trükköt, amely a kezdőknek nagy segítségére lehet:
- A Glow Stick jó barátod lesz, a szörnyek ugyanis ezt a fényt nem érzékelik, a pálya legsötétebb részeit egész jól bevilágíthatod velük
- Hátrányuk, hogy hamar eltűnnek
- A zseblámpa fényével óvatosan, a dögök érzékenyek rá, egy-egy új helyiségbe érdemes lekapcsolt lámpával bemenni, főleg ha nincs nálunk Bio Tracker
- A C-Foam Launcherrel és a C-Foam Grenade-del megerősítheted az ajtókat, de vigyázz, az összeragasztott átjárókat nem tudod kinyitni, amíg meg nem tisztítod
- A szörnyeket mindig osonva közelítsd meg. Ha világít a testük, akkor érzékenyebbek minden rezdülésre, ha pedig már villog is, akkor azonnal állj meg
- Érdemes mindig maximumra charge-olt ütést mérni a fejükre, nehogy túléljék azt, sőt kezdheted tölteni azonnal a második ütést is, biztos, ami biztos
- Használd a terminált
- A dögökből többféle van a pályán, a nagyokat mindig többen, akár teljes csapattal közelítsétek meg, ők ugyanis jobban állják a sarat, nem dőlnek ki egy-két ütéstől
Amennyiben úgy döntötök, hogy beruháztok a játékra, sok élménydús játékot, és sok sikert kívánunk nektek.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!