"Nincs kétségem afelől, hogy az e-sport sikeres lesz"-Interjú a Riot fejével, Nicolo Laurent-nel

Laurent szerint az e-sport az új évezred zászlóshajója, de nem várhatjuk azt, hogy minden évek alatt felépül.

30 évvel ezelőtt a világ kész volt arra, hogy maga mögött hagyja a hidegháború maradványait, hogy a Szovjetunió és a kommunista rezsim elengedje az ellenőrzése alatt lévő országokat és egy szabadabb és piacközpontúbb irányba induljunk el. A hatvanas, hetvenes és nyolcvanas években két teljesen ellentétes nézet feszült egymásnak, viszont volt valami, ami összekötötte őket, a sport. Nyugaton egy világ épült a profi sportesemények közül, az emberek kosárlabda, rögbi, krikett és még nagyon sok más ágazat meccseit nézték. Ez keleten is megvolt, de a sportolók és a sportcsapatok sokszor az irányító rezsim propaganda kellékei voltak. Persze anno volt egy Szepesink, aki gyakorlatilag mindent is közvetített és mikor őt hallgattuk, akkor mindenkiből előjött a hazafi és egy kicsit mi is ott voltunk a lelátón és szurkoltunk, hogy lődd Öcsi vagy vigyed Gyurika. Persze a rendszerváltások után a keleti blokk rohamléptekkel próbált felzárkózni. A TV készülékekben megjelentek a nemzetközi versenyek. Vitray teli torokból szurkolt Egerszeginek, az öreg Knézy a felső sarokba gurított és a pici, hímzett terítők sarka még kitakart egy részt az adásból. Az Y generáció szülöttei még tudják, hogy miről van szó, hiszen ültek a szüleik mellett egy-egy közvetítés során anélkül, hogy lett volna Twitch, okostelefon vagy akár egyáltalán internet.

Viszont azóta eltelt az idő és két hónapja a LoL vébé gyakorlatilag ugyanazt végigcsinálta, amit anno gyerekként láttunk egy futball világbajnokság alatt. Az Esports Observer le is ült egy beszélgetésre Nicolo Laurent-nel, a Riot vezérigazgatójával. Ami pedig érdekes az az, hogy ő is visszatekintett a múltba és párhuzamot állított az akkori sport eseményekkel.

“Nagyjából 20 évvel ezelőtt ugyanitt voltam és Párizsban néztem együtt a barátaimmal, hogy a francia nemzeti csapat csodákat művel a foci világbajnokságon. Ott voltunk a rajongók között és szorítottunk a mieinknek. Most pedig itt vagyunk és a Párizs ismét ugyanezt a hangulatot árasztja, de most az apropó a League of Legends vébé döntő. Megvan minden, ami akkor ott volt. Sok ezer rajongó, sajtótájékoztató az Eiffel toronynál, hatalmas kivetítők és persze ez a  fantasztikus aréna. Ha 20 évvel ezelőtt valaki azt mondja, hogy én leszek a legnagyobb e-sporttal vagy mondhatjuk, hogy a legnagyobb sporttal foglalkozó vállalat vezetője, akkor nem hittem volna neki.”

A visszaemlékezés ezek után már az e-sport világába nyúlik. Előkerül az első nemzetközi ‘világbajnokság’, amit csak azután raktak össze, hogy a koreai League of Legends már bizonyított és stabil lábakon állt. Viszont az első nagy bajnokság még őket is meglepte, ugyanis sokkal nagyobb volt az érdeklődés, mint amire számítottak.

“Anno nem nem voltunk biztosak abban, hogy az e-sportoknak van-e jövője. Tudtuk, hogy Koreában az egész nagy dolog, de azt nem tudtuk, hogy Korea más vagy csak a világ előtt halad. De aztán jött az első szezon nagy bajnoksága és az egész nagyon sikeres volt. Ez megadta nekünk a bátorságot, hogy folytassuk, hogy csináljunk profi ligákat és mára hatalmasat léptünk előre. A tervek szerint pedig még tovább fogunk fejlődni.”

Ebből következik a logikus lépés, miszerint egy e-sport liga nagyszerű marketing fogás, hogy népszerűsítsenek egy játékot. Mivel a kedvenc csapat megjelenhet a játékban, a rajongók megmutathatják, hogy kinek szurkolnak. Ez a legészszerűbb gondolat, nem?

“Ez a felfogás hatalmas hiba. Egy e-sportligának függetlenül kell működnie, ki kell alakítania a saját vérkeringését, a saját ritmusát. Egy liga nem függhet a játéktól, ha magában, mint sportesemény nem működik, akkor azzal gondok vannak. Ez volt az, ami alapján megterveztünk mindent.”

Ha pedig most visszanézünk a kezdetekre, amikor még csak egy stúdióban mentek az LCS meccsek, ahol még nem volt közönség, akkor észrevehetjük, hogy a Riot metodikája és óvatossága nagyon jó lépés volt. Nem lehet előre szaladni és másolni a nagy sportligákat. Amíg egy versenykörnyezet nem működik stabilan, addig nem lehet tovább lépni. Majdnem tíz év kellett ahhoz, hogy elinduljanak a franchise ligák és az, hogy a csapatoknak részesedésük legyen magából a versenyből, tervben van ugyan, de egyelőre még nem kerül rá sor. 

“Nem zárkózunk el az elől, hogy a csapatok kapjanak egy szeletet a ligákból, amiben játszanak, de ez most még nem reális. Egyelőre a csapatok a nyereményekből, illetve a befolyó nyereségekből részesülnek, de még ide is évek kellettek, hogy eljussunk. Semmit sem szabad elsietni.”

Az pedig csak egy pici plusz információ, hogy a legtöbb League of Legends liga egyelőre nem termel nyereséget, a Riot teszi bele a pénzt. Viszont az üzleti előrejelzések a gazdasági becslések mind azt mutatják, hogy az e-sportok rohamléptekkel mennek előre és most úgy tűnik, mintha stagnálna az egész, pedig ez a ‘sportág’ sokkal gyorsabban ér el mindent, mint amit akármelyik más tradícionáis sport.

“A koreai és kínai liga már behozza a költségeket, sőt már mondhatjuk, hogy profitot is termel. De ez a régió nem más, csak előrébb jár, mint a világpiac. Hiszek abban, hogy a következő években ez mindenhol végbemegy majd. Lesznek olyan régiók ahol gyorsabban és lesznek olyanok is, ahol lassabban. De semmi kétségünk nincs afelől, hogy az e-sportban kialakul majd egy egészséges gazdasági ökoszisztéma, legalább is a mi játékainkkal kapcsolatban.”

Az interjú ezek után vált egy picit és a téma inkább az üzletre terelődik, amiben jóval kisebb szerepet kap az e-sport. Előkerül persze a Luis Vuitton és a tavalyi kollaboráció a skinekkel, az Imagine Dragons és a Warriors és a Marveles LoL képregény sorozat. Kívülről úgy látszik, hogy minden klappol, hogy minden jól alakul. De összepakolni egy ilyen bonyolult kirakóst, az bizony nem egyszerű.

“Mikor te vagy az új népszerű srác a suliban, akkor mindenki veled akar lógni. A Riot iroda ott van Los Angeles közepén, Hollywood folyamatosan kopogtat az ajtón. De mi értelme lenne csinálni még egy rossz videojáték film adaptációt? Mi értelme van odatenni a logónkat valahova, ha az egészet csak a pénzért csináljuk? Kell a kreatív szikra, anélkül lélektelen az egész.”

A videó ugyan lassan egy hónapja fenn van, de azóta alig 600 ember nézte meg. A legtöbb rajongót nem érdekli, hogy mi folyik a háttérben. Ők azt szeretnék, ha a kedvenc játékuk már most olyan státuszban lenne, mint mondjuk az NFL, sőt nem egyszer találkozunk azzal a kérdéssel, hogy “Még miért nem tartunk ott, ha a nézettségi adatok már felveszik a versenyt?” A válasz pedig egyszerű, ez idő, mégpedig nagyon sok idő. Egyetlen sportliga sem épült ki évek alatt, évtizedek kellettek, mire minden a helyére került. Nem várhatjuk, hogy minden elkészül varázsütésre, hogy holnap már mindenki megtalálja a számításait. Hogy ezt elérhessük, még nagyon sokat kell dolgoznunk.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!