Hirdetés

Gaming: Humankind, avagy Civilization újratöltve

Az Amplitude Studios eddig se tett le rossz játékokat az asztalra, a Humankinddal viszont sikerült egy magasabb szintre lépniük.

Hirdetés

Az Amplitude Studios neve az Endless-széria kapcsán lehet ismerős, az évek alatt megszületett, újabb és újabb játékokon szép ívű, fokozatos fejlődés látszott eddig is. Most pedig a stúdiónál elérkezettnek látták az időt, hogy az álomjátékukat is tető alá hozzák: ez lett a Humankind. A suszter szerencsére maradt a kaptafánál, vagyis ezúttal is egy körökre osztott 4X játékot kapunk, melyben most nem kisebb a feladatunk, mint az emberiség sorsának egyengetése. Ha a koncepció ismerős, az nem véletlen, és bizony elkerülhetetlen a műfaj koronázatlan királyával, a Sid Meier’s nevével fémjelzett Civilization-nel való összehasonlítás. És bár lesznek ismerős elképzelések, az élmény mégis frissnek és újnak hat – olyannyira, hogy felmerülhet a kérdés: megszületett az új etalon?

Így neveld a civilizációdat

Az emberiség útját jóképű avatárunk megalkotása után ezúttal is egyetlen településről indulva egyengetjük majd, ám ezúttal kezdetben vadászó-gyűjtögető életmódot folytató törzsünket kell terelgetni. A kőkorszaki érából kellő mennyiségű állat levadászásával, felfedezéssel vagy törzsünk népességének emelésével léphetünk ki, és vándorlásunk során mielőbb érdemes egy szemrevaló provinciában egy előőrs létrehozása. Ezek olyan átmeneti települések, melyeket még áthelyezhetünk, de véglegesíthetünk is, ekkor lesznek „teljes jogú” városok, és ezzel nyílik meg az infrastruktúra fejlesztésének és a népesség növekedésének lehetősége. De nem kell (sőt, nem szabad) minden előőrsből várost faragni, mert már meglévő városainkhoz is csatolhatjuk területüket, és ezzel együtt nyersanyagaikat is.

A nyersanyagok és azok összefüggései ismerősek lehetnek: a népesség növeléséhez kaja (búza); az építés-gyártáshoz termelés (fogaskerék); a kutatáshoz tudomány (atom) kell. Ezen felül akadnak stratégiai (réztől az uránig) erőforrások és luxuscikkek is, előbbiek egyes épületekhez és egységekhez kellenek, utóbbiak pedig komoly bónuszokat adhatnak. A népességünk növekedésével specialistákat jelölhetünk ki, farmereket, munkásokat és tudósokat, akik a rájuk vonatkozó nyersanyagokhoz adnak bónuszokat, hatékonyságukat további épületek és technológiák segítségével emelhetjük. Magasabb, „állami” szinten pedig alapvetően két fő valutából, pénzből és befolyásból tudunk gazdálkodni. Előbbit értelemszerűen építkezéseink felgyorsítására, stratégiai- és luxuscikkekhez való hozzáférés megvásárlására, egységeink fenntartására fordíthatjuk; utóbbi felhasználásával hozhatunk létre és olvaszthatunk egybe előőrsöket és városokat, foglalhatunk le csodákat, és bevezethetünk társadalmi intézkedéseket és indirekt módon terjeszthetjük kultúránkat.

A városi infrastruktúra nyersanyagaink mentén csoportosítható és további két részre bontható: a központi épületekre és a speciális városnegyedekre. Előbbiek felhúzása területfoglalás nélkül bővíti városunkat, utóbbiak pedig külön helyet követelnek a térképen, farmot, manufaktúrát és kutatónegyedet, illetve a fő valutáinkhoz szükséges kereskedelmi- és szórakoztatókerületeket létesíthetünk ily módon. 

Eleinte azonban nem terjeszkedhetünk ész nélkül, a város stabilitását az új területek csatolása és a városnegyedek létesítése is megviseli. Az instabil város lakossága pedig lázongani fog, amit, ha nem tudunk időben kezelni, akkor függetlenné kiálthatja ki magát, vagy akár egy jóképűbb szomszédhoz is csatlakozhat. Eleinte kicsit az az érzése az embernek, hogy nemcsak riválisaival, hanem saját népével is küzdenie kell, szerencsére későbbi fejlesztéseinkkel és csodák felhúzásával gátat szabhatunk ennek a folyamatnak, mely az ipari korra némi odafigyeléssel már nem lesz probléma.

A végtelenbe és tovább

Ha pedig már a fejlesztésekről beszélünk, akkor annak, aki látott már tech-fát, ezt sem kell bemutatni. Az emberiség vívmányai logikus sorrendben követik egymást a korokon át, a fejlesztéseink által megnyitott újdonságokat pedig előre megnézhetjük. Persze akadnak furcsaságok, például előbb volt internetem, mint számítógépem, ahogy atom-tengeralattjárót is előbb állítottam hadrendbe, mint hogy felfedeztem volna a hajócsavart.

Hasonlóan ismerős lehet a társadalmi berendezkedés fája, ám kivitelezése annál újszerűbb. Ezúttal minden egyes kulcskérdésben két választási lehetőséget kínál fel, melyek szöges ellentétben állnak egymással: például eldönthetjük, hogy gyermekeinket inkább oktatjuk vagy munkára fogjuk. Ezen döntéseinkkel négy tengely mentén formálhatjuk ideológiánkat, ami aztán a többi civilizációval való kapcsolatunktól kezdve egyes narratív események felbukkanását, sőt bizonyos esetekben azok választási lehetőségeit is befolyásolják. Egyes opciók pedig nem is nyílnak meg, ha az azokat feloldó esemény nem következik be.

Viszont kicsit hiányosnak érződik a vallás, mely számos épülethez kapcsolódik, de szinte jelentéktelen bónuszokat biztosítanak a felhalmozásával megnyitható tanok. Ráadásul sosem lépünk tovább a politeizmus/sámánizmus szintjéről, az egyistenhit és ezáltal a reformáció is kimarad. Az ateizmust viszont, különös módon, államilag kötelezővé is tehetjük egy későbbi intézkedéssel. Élek a gyanúperrel, hogy az első nagyobb lélegzetvételű bővítménnyel ezeket a hiányosságokat orvosolni fogják, de jelen formájában minimum foghíjas – az emberiség fejlődésében betöltött szerepéhez képest pedig különösen fájó pont.

A korok közötti határvonalat teljesítmény-csillagok gyűjtésével törhetjük át, a terjeszkedéstől kezdve a tudományon át népességünk növeléséig tizenhárom kategóriában kell összesen hét csillagot bezsákolnunk. Ennek bekövetkeztével „szintet lépünk” és egy újabb kultúrával terelhetjük népünket más irányba – vagy megtarthatjuk az előző kor népét, ezzel azonban kőkemény bónuszoktól eshetünk el. Ez a Humankind egyik legegyedibb ötlete, mely nemcsak rugalmassá teszi a játékot, hanem alapvetően formálja át városaink látképét, az adott kultúrával járó egyedi épülettel, és lakóházak, városnegyedek átalakulásával is.

A Humankind teszt folytatódik a következő oldalon!

Te kipróbálod majd a Humankindot?

Hirdetés
Hirdetés
Légy Te az első hozzászóló!
Lépj be, ha hozzá akarsz szólni!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés