Többféle módon is segítheti a tanulókat, és egyre elterjettebbé válik az intézményekben.
A körülbelül a 80-as évek óta tartó fejlődést tekintve azt lehet mondani, hogy szinte minden korosztályból akadnak olyanok, akik beleszerettek a videójátékokba. Ami nem csoda, hiszen már az első videójátékok is nagy hatással voltak az emberiségre, sőt a versenyzés is elég hamar kialakult ebben a műfajban. A versenyszerű videojátékozást pedig egy jó ideje e-sport néven ismerni, épp ezért az elmúlt egy-két évben ez egy feltörekvő koncepcióvá vált számos iskolában és főiskolán. Annak ellenére, hogy egyre népszerűbbé válik, talán nem sokan tudják, de ez valóban javíthatja a diákok tanulmányi teljesítményét.
Az e-sport az iskolákban rendkívül hasznos lehet a diákok számára. Új gondolkodásmódokat taníthat meg nekik, és segíthet különféle készségek elsajátításában, amelyek hasznosak lehetnek a tanulmányaik során vagy a munkahelyükön. De sajnos ezt a témát nem mindenki fogadja el vagy érti jól, különösen a tanárok közül, ezért az e-sporttal foglalkozó diákok meglehetősen fiatal generációnak számítanak az egyetemeken. Tehát ahhoz, hogy a legtöbbet ki tudják hozni az e-sport klubokból, az iskoláknak komolyan együtt kell dolgozniuk a diákokkal, és segíteniük kell az ilyesfajta törekvések fejlesztésében.
Az e-sport gamifikációra használható az órákon
A gamifikáció - az emberek motiválása játékok működési mechanizmusainak játékelemeinek a felhasználásával valamilyen munkához, tanuláshoz, tehát nem játékhoz kötődő cél elérése érdekében - megjelenése az órákon nem újdonság. A tanárok folyamatosan új lehetőségeket keresnek az iskolákban ennek a felhasználására. A gondolat mögött az áll, hogy az órákat játékdizájn elemekkel élvezetesebbé és szórakoztatóbbá tegyék, ezáltal figyelemfelkeltőbb és érdekesebb lenne a diákok számára a tananyag. A videojátékozás pedig nagyon népszerű tevékenység. Azonban nem mindenkinek van otthon játékok futtatására alkalmas PC-je, így az e-sport vagy gamer kurzusokhoz való csatlakozás valódi lehetőséget biztosít számukra a rendszeres videojátékozás tekintetében, és lehetővé teszi számukra, hogy megismerkedjenek a videójátékok koncepcióival.
Leköti a hallgatókat
Egy másik jó módszer a hallgatók tanulmányi teljesítményének javítására az elkötelezettség fokozása. Ez pedig többnyire a különböző tanulási tevékenységekkel történik. Az igazság azonban az, hogy a diákok még inkább elkötelezettek, ha olyan tevékenységeket végezhetnek, amelyet élveznek, mert ez kifejleszti bennük az összetartozás érzését, és segít nekik jobb kapcsolatot kialakítani az iskolával. Tehát a videójátékok iránt érdeklődő nebulók jobban teljesíthetnek az órákon és az írásbeli feladatoknál, valamint figyelmesebbé, koncentráltabbá válhatnak. Emellett viszont egyes iskolák és főiskolák egyértelműen kijelentik, hogy az e-sportban való részvétel kiváltság és nem jog, így a diákoknak kell megszerezniük azt a jogot, amivel a csapat részévé válhatnak, így ezzel próbálják motiválni őket, hogy tegyenek meg mindent a cél elérése érdekében.
Bizalmat épít
A magabiztosság fontos szerepet játszik a tanulmányi eredményekben, és számos értekezés azt mutatja, hogy az e-sport jó néhány módon segítheti a tanulóknak elérni a kellő magabiztosságot - emiatt akár 10-20%-kal jobb eredményeket produkálhatnak a vizsgákon. Továbbá például amikor a diákoknak próbákat kell kiállniuk vagy hibáznak, esetleg stratégiai gondolkodásra van szükségük, akkor ezzel a módszerrel azt tanulják meg, hogyan kell leküzdeni az akadályokat a feladás helyett. Ez megerősíti bennük azt az érzést, hogy minden problémának van megoldása.
Hasznos és speciális készségek kifejlesztése
És végül a játék a középiskolákban és főiskolákon segíthet a diákoknak olyan képességek és készségek kifejlesztésében, amelyek hasznosak lehetnek a jövőjük szempontjából. Ezek egy része az együttműködés és a csapatmunka, de meg lehet említeni a problémamegoldó, a kommunikációs, a döntéshozatali készséget is. Segít nekik abban is, hogy felmérjék a gyengeségeiket és erősségeiket, melyeket kiküszöbölhetnek, illetve fejleszthetnek.
Következtetés
Mégis, a 21. században egyesek az e-sportot inkább szórakozásnak/szórakoztatásnak tekintik, mintsem egy fejlettebb oktatási lehetőséget látnának benne. Nem véletlen tehát az oktatási intézmények aggodalma, hogy egyes szülők és tanárok ellenezhetik, ha e-sport tevékenységet folytatnak a nebulók. Ezért lenne fontos, hogy megértessék a szkeptikus réteggel, ebben az irányzatban hatalmas lehetőség rejlik, amely lehetővé teszi a diákok számára az analitikus és kritikai gondolkodás gyakorlását, az önbizalom felépítését, számos hasznos készség fejlesztését és elkötelezettebbé válását. Ezenkívül az oktatási intézményeknek biztosítaniuk kell az érintett szülőket és tanárokat arról, hogy az e-sport tanfolyamokat, kurzusokat a gyermekeik ellenőrzött és védett környezetben végezhetik el, és hogy sokkal veszélyesebb és nehezebb lenne, ha egyedül maradnának.
A technológia fejlődésével az e-sport továbbra is fejlődni fog, és talán ennek is köszönhető, hogy egyre több oktató szeretné megérteni, miként használhatja fel a diákok tanulmányi teljesítményének javítására, hiszen számos előnyt jelenthet számukra. Ahhoz azonban, hogy ezeket az előnyöket el tudják érni, az e-sport csapatokat is megfelelően és gondosan kell menedzselni.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!