Ez lehet a jövő egyik legjobb együttműködése.
Mióta világ a világ az emberekben ott rejtőzik a versengés, a vetélkedés ösztöne. Legyen szó a gladiátor harcokról az ókori Rómában, a lovagi tornákról a középkori Európában vagy a modern kori sportágak térnyeréséről. Persze az előbbi három példa csak a jéghegy csúcsát jelenti, a történelem során az emberek az élet számtalan aspektusában mérték össze tudásukat. Viszont ezeket sokszor mégis összeköti valami, ez pedig a fogadás. A „Fogadjunk, hogy..." kifejezés már több száz, ha nem több ezer éve velünk van valamilyen formában és a tárgya bármi lehetett. Egy rakás aranyérme, valamilyen áru, földbirtok vagy egyszerűen csak egy pofon. Viszont, ahogy teltek az évek és egyre rendszerezettebbé váltak a sportágak, úgy fejlődött a fogadás is. A XX. században nagyon sok filmben jelent meg ez a motívum és a legtöbb esetben a random faktor volt az, ami miatt érdekes volt a sztori. De, ahogy a világ is tovább lépett, úgy a fogadás is. A történetek hősei már sokszor nem a vakszerencsének köszönhették a nyereményüket. Előkerültek a nagy svindlik és bundák, de olyan is előfordult, hogy egy-egy fogadást valamilyen tudományos módszerrel próbáltak megjósolni.
Mára eljutottunk oda, hogy a nagy fogadóirodák iszonyatosan bonyolult algoritmusokat használnak arra, hogy meghatározzák az események esélyeit. Erre pedig szükség volt, hiszen egyre több olyan alkalmazás és módszer van, ami segít nekünk, hogy kire is kéne tenni a pénzünket. Az egész pedig azon alapul, hogy mára nagyon sok eszközünk van arra, hogy kielemezzük azt a borzasztó mennyiségű adatot, amit egy sportág termelhet. Erre tökéletes példa a 2011-es Moneyball című film, ami azt az igaz történetet mutatja be, hogy a matematika és a statisztikák elemzése miként képes megváltoztatni mindent egy sportágban, az egyik napról a másikra. Ha pedig teszünk még egy lépést, az e-sportok világába, akkor eljuthatunk oda, hogy a hagyományos elemzési módszerek már nem biztos, hogy elegek. Szükség van a mesterséges intelligenciára.
Az e-sport fogadás és az MI
Csak a példa kedvéért, ha egy hagyományos sportban száz sornyi adatot lehet elemezni, akkor egy e-sportág esetében ezt minimum tízzel meg lehet szorozni. Ez annak köszönhető leginkább, hogy a sportolók egy számítógépen versengenek. Ha pedig már alapból is ott vannak a platformon, akkor abból egyből ki lehet nyerni az adatokat, sőt sokszor a játékok már úgy készülnek, hogy vannak benne elemzések, amit a felhasználók nagyon egyszerűen el is érnek. Mivel nagyon sok a változó és a körülmények percről-percre változhatnak, így a hagyományos esély meghatározás, főleg a meccsek ideje alatt nagyon bonyolulttá válik. Példának okáért, egy League of Legends meccsen, ha valaki rossz napot fogott ki, az eldöntheti az eredményt. Ezt percek alatt észre lehet venni, ha valaki tudja, hogy mit is keressen pontosan. Ezért, több nagy presztízsű szoftverfejlesztő cég is olyan projektbe kezdett, ami a fogadások ezen szegmensét célozza. Az IBM Watson nevű mesterséges intelligenciája az Overwatch League keretein belül a játékosok és a csapat teljesítményét monitorozza és elemzi folyamatosan. A GRID program abban segít, hogy minden infót odarakjon a felhasználó elé. Hogy a játékos milyen fegyvereket vett, hogy milyen varázslatokat használt el és annak mekkora várható befolyása lesz a következő pillanatokra és körökre.
A bunda és a csalók ellensége
Fontos és örömteli még megemlíteni, hogy az MI megjelenésével az e-sportok világa tisztább és átláthatóbb lesz. A kompetitív vagy PVP játékok egyik legnagyobb fenéje a csalás. A wall-hack, az auto-aim vagy akár a movement-script sok játékosnak hangozhatnak ismerősen. Ezek kiszűrésében pedig megint csak hatalmas segítség lehet a Mesterséges Intelligencia. Mivel az adatok megvannak, ezért könnyen lehet olyan algoritmusokat írni, amik figyelik azt, hogy a játékosok mikor térnek el megszokott mintáktól. Persze naiv kijelentés lenne, ha azt mondanánk, hogy a jövőben nem lesz olyan csalás, ami megkerülheti az anti-cheat megoldásokat. Viszont az MI öntanuló képességét kihasználva ezekre nagyon gyorsan lehet reagálni. A másik veszélyes téma a bundázás lehet. Erre a problémára a hagyományos sportok máig nem találtak tökéletes választ és sajnos már e-sport eseményeken is találkozhattunk olyan esetekkel, amikor valaki eldobott egy meccset. De az MI erre is megoldást nyújthat. Kielemezheti a meccseket, eltérő mozdulatokat és redundanciákat kereshet.
Az MI lehet az e-sport fogadás jövője?
Ahogy fentebb erről volt szó, a technológiai platform miatt az MI integrálása egy olyan logikus lépés, amit már kezdenek bevezetni a legnagyobb ligákban. Egy öntanuló rendszer a fogadóirodák legjobb barátja és a csalók legnagyobb réme lehet. Ha minden jól megy, akkor az ellenőrzési egyenletből kikerül az emberi faktor és így mindig a legjobb élményt kapjuk majd nézőként és fogadóként is. Ez a jövő pedig nincs is olyan messze, mint azt gondolnánk.
A K&H-MNEB kiemelt támogatója a Digitális Jólét Program és az MI Kihívás.
Végezd el Te is az MI Kihívás ingyenes kurzusát és nyerj PlayStation 5-öt!
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!