Sokan talán nem tudják, de komoly fejlesztések folynak a mesterséges intelligencia területén és ez a legjobban a videójátékokban követhető nyomon, de nem épp a hagyományos módra kell itt gondolni.
A mesterséges intelligencia a videójátékok egyik alappillére, hiszen minden ellenséges egységet a számítógép igyekszik vezérelni több-kevesebb sikerrel. Az elmúlt évtizedek alatt hihetetlen módon fejlődésnek indult az MI és bár időnként még előjönnek az égető hibái, az kétségtelen, hogy nagyon komoly szintre jutottak el a fejlesztők ebben a témakörben. Nem véletlen tehát, hogy az ebből az iparágból kifejlődő e-sport terén is megtalálták a módját miként lehet kiaknázni a mesterséges intelligencia lehetőségeit. Korábban is volt már erre példa, hiszen az elmúlt években maga Elon Musk és a Google is olyan „verhetetlen” MI-botokat hozott létre, amelyek egyszerűen esélyt sem hagyva fektették két vállra a játékosokat Dota 2-ben és StarCraft 2-ben.
Ez pedig csak a kezdet. A mesterséges intelligencia és az e-sport egyre inkább összekapcsolódik, ahogy az emberek tanulnak a számítógépektől, úgy ez fordítva is teljes mértékben igaz. Mivel a mesterséges intelligenciát a meccsek megbundázásának megszüntetésétől kezdve a játékmenet javításáig mindenre használják, úgy tűnik, hogy van jövője a mesterséges intelligenciának és az e-sportnak.
Sokak számára azonban az e-sport vonzerejét az emberi sorsok, az érzelmek, a különleges történetek és maga a közeg kiszámíthatatlansága jelentik. A mesterséges intelligencia ezt bizony elronthatja.
Az emberi tapasztalat
A mesterséges intelligencia fogalma a sci-fi kezdete óta létezik. Mary Shelley már a 19. század elején bemutatott a világnak egy szépirodalmi művön keresztül egy mesterségesen létrehozott lényt, aki képes az önálló gondolkodásra. Ő nem más, mint Frankenstein szörnyetege. Nem újkeletű dologról van tehát szó.
A játékok pedig elképesztően jó táptalajt jelentenek az MI számára, hiszen az egyik kulcsfontosságú módja lehet, hogy a mesterséges intelligencia megmutassa kreativitását, miközben rögzített szabályok és keretek között működik. A Deep Blue számítógép a sakkbajnok, Garri Kaszparov felett aratott híres győzelme csak a kezdete volt a diadalok hosszú sorozatának olyan játékokban, mint a Go, a póker és a különféle videojátékok, mint például a Pong.
Ezért sem meglepő, hogy az MI jelenléte fokozatosan növekedett az esportban is. A mesterséges intelligenciával egyszerűen mindenre kiterjedő és átfogó képet lehet kapni az aktuális szegmensről, a képzésétől kezdve, az előrejelzéseken keresztül a meccselemzésig bezárólag.
Már jelenleg is léteznek olyan speciális esport oldalak, amelyek külön szoftvert használnak azon esélyek kiszámítására, minthogy egy bizonyos esport csapat le tudja-e győzni aktuális ellenfelét vagy sem. A mesterséges intelligencia azonban képes lenne ezen is túllépni. Elég csak arra gondolni, hogy az MI-szoftverekkel képesek lehetnek kiszűrni vagy észlelni a játékmenetben azokat a negatív viselkedési formákat, amelyek csalásra vagy bundázásra utalhatnak.
A végső MI-ellenfél
A mesterséges intelligenciát már több professzionális esport szervezet is használja az edzésein. Például a SenpAI segítségével a játékosok gyakorolni tudnak és ezáltal javulhatnak a képességeik az olyan játékokban, mint a League of Legends, Valorant, Dota 2, CS:GO, Starcraft 2 stb. Tegyük újra hozzá, hogy a számítógépes ellenféllel való játék a legtöbb videojáték egyik alapvető jellemzője. De a mesterséges intelligencia azt ígéri, hogy sokkal kreatívabb ellenfeleket kínál a profi játékosok számára.
A következő lépcsőfok, hogy egy mesterséges intelligencia által irányított karakter vagy csapat folyamatosan monitorozza és elemezze az emberi ellenfelének a viselkedését és játékstílusát, ezáltal tanulna és fejlődne, akár már az adott mérkőzésen belül is. Röviden és tömören a mesterséges intelligencia minden egyes játékkal jobbá válna – így gyakorlatilag egy idő után verhetetlen lenne az emberek számára.
Ilyen elképesztő mesterséges intelligenciát már láthattunk az OpenAI Five e-sport csapatában, amely 2019-ben legyőzte a Dota 2 aktuális világbajnokát. Ráadásul az a hír, miszerint az IBM szintén mesterséges intelligenciával kapcsolatos szoftvert hegeszt a boszorkánykonyhájában azt mutatja, hogy az MI még csak most fogja forradalmasítani az e-sportot.
A K&H-MNEB kiemelt támogatója a Digitális Jólét Program és az MI Kihívás.
Végezd el Te is az MI Kihívás ingyenes kurzusát és nyerj PlayStation 5-öt!
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!