Sok tartalomgyártó bevételeit érintette a döntés.
A Youtube időről időre módosít az irányelvein és felhasználó feltételein. Ezek célja, hogy minél több nézőt vonzzanak, ezzel kiszolgálva a hirdetőket. Az egyik kulcsfontosságú területek a káromkodás és az erőszak (videójátékok révén elsősorban), ami ugyan nagy számban jelen van a platformon, pedig az szeretné ezt visszaszorítani. A probléma nem is elsősorban ez, hanem, hogy ez visszamenőlegesen érvényes, így azokra a videókra is vonatkozik, amelyeket még a módosítások előtt készítettek. A jelenleg érvényes szabályok szerint négy feltételt kell betartaniuk a videósoknak, ha elakarják kerülni a bevételük elvesztését:
- Az első 15 másodpercben nem használhatnak trágár szavakat
- Nem lehet túl gyakori káromkodás a felvételeken
- Az első 15 másodpercben nem lehet grafikus erőszak
- Az indexképen nem lehet grafikus erőszak
If you're a gaming creator on YouTube there have been MAJOR changes to monetization.
— Gaming Careers (@GamingCareers) January 10, 2023
Videos will be demonetized if:
- Profanities are used in the first 15 seconds
- Frequent profanities in the video
- Graphic violence in the first 15 seconds
- Graphic violence in the thumbnail pic.twitter.com/1hKw18y6oC
Ez hatalmas felháborodást keltett a tartalomgyártók körében, ugyanis sokak megélhetését, de legalábbis bevételeik egy részének elvesztését jelentette. A hangos kritikák eljutottak természetesen a Youtube-hoz is, akik szokatlan módon reagáltak is ezekre.
„Az elmúlt hetekben sok alkotótól hallottunk kritikát a frissítéssel kapcsolatban" – mondta Michael Aciman, a YouTube szóvivője a The Verge-nek. „Ezek a visszajelzések fontosak számunkra, és jelenleg is folyamatban van néhány módosítás ezen a szabályzaton, hogy eloszlassuk az aggodalmaikat. Rövidesen tájékoztatjuk az alkotói közösségünket, amint többet tudunk megosztani".
A YouTube által a trágár nyelvhasználatra vonatkozó szigorítás egy olyan szabályrendszer része, amelynek célja, hogy a videók "alkalmasak legyenek a hirdetők számára". A frissített nyelvezet szerint, ha egy alkotó a videó első 15 másodpercében káromkodik, a videója nem alkalmas hirdetések futtatására; még valószínűbb, hogy egy videót demonetizálnak (bevételét megszüntetik), ha az első hét másodpercen belül káromkodó szó szerepel benne. Egy videó akkor is alkalmatlanná válhat, ha az alkotó a videó „nagy részében" káromkodik. A probléma az, hogy nincs pontosan meghatározva, hogy mennyi egy videó nagy része. Érdeksség, hogy a szavakat többnyire egyformán kezeli a szabályzat, tehát nincs súlyozva, hogy az adott szó „mennyire csúnya". Ha ez lenne a teljes történet, az alkotóknak valószínűleg nem lenne sok gondjuk vele; érthető, hogy az olyan hirdetők, mint az Apple vagy a Disney nem szeretnék, ha családbarát üzeneteiket azonnal színes nyelvi tirádák követnék. Azonban több éves videókat büntetni, amelyek megfeleltek az adott kor szabályainak felvet kérdéseket.
"Nem hiszem, hogy teljesen igazságos a régebbi videókat büntetni, amelyek a szabályok bevezetése előtt készültek" - mondta LS Mark YouTuber a The Verge-nek. Ez gyakori panasz volt a témával foglalkozó emberek körében; úgy érzik, hogy a YouTube elvárja tőlük, hogy ne csak a mostani, hanem a jövőben esetleg bevezetett szabványoknak megfelelő videókat készítsenek. Ezen az sem segít, hogy a YouTube ide-oda ingázik a káromkodással kapcsolatban. 2021 áprilisában a platform frissítette a szabályait, és engedélyezte, hogy „az első 30 másodpercben mérsékelten trágár szavakat (pl. sz*r)" tartalmazó videók monetizálhatók legyenek. Azonban hiába felelt meg a követelményeknek egy videó akkor, könnyen lehet, hogy ma már nem lehet hirdetési bevételeket szerezni belőle. Arra is érkeztek panaszok, hogy a YouTube nem kommunikálta egyértelműen a változást. Az youtuberek szerint az új irányelvekbe ütköző videókról szóló értesítések hiánya még rosszabb, mivel a YouTube következetlenül alkalmazza a szabályokat. Volt aki arról számolt be, hogy egyik nap még kapott érte pénzt, majd, demonetizálták, visszaállították, majd ismét demonetizálták, ez pedig állandó stresszt jelent számukra. Ez az egész pedig arra ösztönzi még inkább a tartalomgyártókat, hogy több lábon álljanak, és még kevésbé bízzanak meg a platformban, mint elsődleges bevételi forrásban.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!