6 retro bunyós játék, ami legendássá tette a Capcomot

6 retro bunyós játék, ami legendássá tette a Capcomot

A Capcom kétségkívül minden idők egyik legkiemelkedőbb verekedős játékfejlesztője, pedig lehet, hogy sokaknak elsőre inkább olyan címek jutnak eszükbe róluk, mint a Resident Evil, Devil May Cry vagy a Monster Hunter.

Ráadásul azt se felejtsük el, hogy ebben a műfajban elég komoly kihívóik is akadnak, elég csak a NetherRealms (Mortal Kombat) vagy a Bandai Namco (Tekken) párosára gondolni, hogy csak kapásból kettőt említsünk meg, pedig még lehet hosszan folytatni a sort. Most viszont, hogy nemrég bemutatták a Street Fighter 6. részét és egyre több videó lát napvilágot róla, valamint a megjelenése sincs már olyan messze, természetes, hogy minden szempár a legendás japán kiadóra szegeződik, hiszen még mindig nem tudjuk teljes egészében mit tartogatnak számunkra. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező cég pedig hiába rakott már le rengeteg nagyszerű ötletet az asztalra, mindig azzal szembesül, hogy újfent bizonyítania kell a rátermettségét, mivel a virtuális bunyós játékok rajongói elég kritikusak tudnak lenni és hát valljuk be, nem mindig jön be egy-egy új koncepció, amit a fejlesztők elgondoltak. Mindenesetre úgy tűnik eddig, hogy a Street Fighter 6 tényleg képes lehet a szériát egy új szintre emelni. De vajon milyen játékok vezettek el idáig és hogyan alakult ki, hogy a bunyós címek esetében a Capcom szinte megkerülhetetlen tényezővé vált a piacon?

Az alábbiakban felsoroljuk a hat legjobb retro verekedős játékot, amelyek megalapozták a Capcom legendás státuszát ebben a műfajban:

Super Street Fighter II Turbo

A Street Fighter egy kognitív kihívást jelentő játékként indult útjára 1987-ben, amely az 1v1 bunyós játékok új szintre emelését tűzte ki célul. Azonban a második része volt az, amely az 1994-es megjelenését követően valóban nyomot hagyott és alapjaiban határozta meg a verekedős játékok műfaját. A cím számos változata közül a Super Street Fighter II Turbo talált be a legjobban a játékosoknál. Változatos karaktereinek és eltérő és az eltérő harcművészeti ágaknak a találkozása elképesztő újszerű és izgalmas élményt kínált. A támadások kombózásának lehetőségével és a szuper támadások bevezetésével az SSF2T-t minden idők egyik legjobb Street Fighter játékának tartják. Minden idők második legtöbb példányszámban elkelt verekedős játéka volt a Street Fighter II (15,5 milliót adtak el belőle).

Street Fighter Alpha 3

A Street Fighter játékok Alpha (vagy Japánban Zero) sorozata a Capcom kísérlete volt arra, hogy egy újabb sikeres formulát hozzanak létre a műfajon belül. Ugyan ez az irány megtartotta az alapsorozatra jellemző játékmenetet, de új játékmechanikai elemeket is bevezetett, többek között az ugrás közbeni blokkolást. Az Alpha 3 ezeknek a kísérleteknek a véglegesített változata volt. Legkülönlegesebb jellemzője, hogy három különböző harcrendszer, az úgynevezett ISM-ek közül választhatunk a játék során. A Super Combo csík a kiválasztott harci stílustól függ. Ezen felül a játék a Street Fighter és Final Fight univerzum karaktereinek vonultatta fel és eresztette össze.

Vampire Savior (Darkstalkers 3)

Tényleg imádott új koncepciókat tető alá hozni a Capcom és nem féltek kipróbálni új dolgokat. Az egyik legkiemelkedőbb címük, amely eltért a Street Fighter szériától és egy új kísérletezési fázisból született, a Darkstalkers sorozat volt, amelynek harmadik epizódja a legelismertebb. Nem hétköznapi lényeket vonultatott fel az új alkotás, ráadásul a játékban helyet kapott egy sokkal gördülékenyebb kombórendszer is, amely lehetővé tette a játékosok számára, hogy támadásokat fűzzenek egymás után ahelyett, hogy a pontos timingot (időzítést) kellett volna figyelniük az ütések között a képkockák számához igazodva. A karakterek mozgékonyabbak is voltak, így kifizetődővé válhatott az agresszív játékstílust, ami hihetetlenül pörgőssé tette a meccseket.

Street Fighter III: 3rd Strike

A Capcom korábbi címeiből egyébként több ízben is versenyjáték született, ami azt jelenti, hogy kisebb-nagyobb pénzdíjazású versenyeket rendeztek belőle, és ezeken az eseményeken természetesen a világ legjobbjai is elindultak. Viszont egészen addig egyik sem vált olyan híressé, mint a Street Fighter III harmadik felvonása. A 3rd Strike nem csak az elődök néhány ellentmondásos mechanikáját javította, bár az addig megismert Street Fighter II-es karakterek közül jó néhányan hiányoztak, amit szóvá is tettek a rajongók, de a finomított és újonnan bevezetett mechanikáknak köszönhetően, mint például a parry (új védekező technika), gyorsan túltették magukat rajta a játékosok és beszippantotta őket az új rész. Ekkor született meg a Street Fighteres közösség egyik legnagyobb legendája is, Daigo Umehara, aki ezzel a játékkal írta be magát a verekedős játékok történelemkönyvébe. Az "Evo Moment 37" néven ismertté vált felvétel bizonyítja milyen magas szintű játéktudásról van szó.

Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001

A legnagyobb rivalizálás a verekedős játékok terén a Capcom és a King of Fighters-t fejlesztő SNK között zajlott néhány évtizede. Elképzelhetetlen volt, hogy ez a két cég valaha is együtt dolgozzanak. Egy váratlan fordulat viszont egyesítette a két cég erőit azzal a céllal, hogy a műfaj rajongói egy teljesen új élményben részesülhessenek. A legjobb cím, ami a partnerségből született, a Capcom vs. SNK 2. Ami miatt ez a játék annyira kiemelkedő volt az FGC-ben, az a rengeteg játszható ikonikus harcos, illetve a hat harcrendszer, melyek közül tetszőlegesen választani lehetett.

Marvel vs. Capcom 2

Ha pedig egyszer összeállt valakivel a Capcom, akkor után már nem álltak le. Már a játék elkészítése előtt is szoros kapcsolatot ápolt a Marvellel, ami aztán számos klasszikus retro verekedős játék létrehozásához vezetett. Ezek közül egyértelműen a Marvel vs. Capcom 2 sikerült a legjobban. 2000-es megjelenését követően, de még jóval a megjelenése után is hihetetlenül népszerű volt ez a cím. Az egész műfajt felforgatta a 3v3-as mechanikával, amely lehetővé tette a játékosoknak, hogy egyszerre három karakterrel játszhassanak egy meccsben. Lehetőség volt három különböző support karakter kiválasztására is, így több opció volt a védekezésre, a kombókra és a mixupokra.

Nehéz lenne felsorolni azokat a retro és egyben a bunyós műfajt meghatározó játékokat, amelyek az elmúlt 3-4 évtizedben megjelentek, de az biztos, hogy Capcom nélkül ma biztosan nem tartanánk ott ezen a téren, ahol most. A Street Fighter 6, a Tekken 8, és a Mortal Kombat 12 triót pedig már alig várjuk.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!