Mindenki tudja, hogy csalni gáz, de valahogy mindig lesznek olyanok, akik tolják.
Abban mindannyian egyetérthetünk, hogy csalni egy kompetitív videojátékban az egyik legundorítóbb dolog a világon. Mindegy, hogy milyen csalással győznek le minket, az érzés mindig keserű lesz. Csalókkal pedig mindenhol és minden szinten lehet találkozni, bizony az e-sportok világa sem mentes tőlük. Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy melyek a legdurvább formái ennek a ‘művészetnek’.
Glitching
Egy játék sem tökéletes. Legyen szó Multi vagy Single Player játékokról. Valahogy mindig van egy bug, egy glitch, egy hiba a spagetti kódban, ami megkeseríti vagy éppen megkönnyíti a játékosok életét. Persze a készítők a legtöbb esetben büntetik, ha valaki kihasznál ilyen dolgokat. De ez sokszor nem állítja meg a folyamatokat. Az e-sportban több olyan eset is volt, amikor a játékosok vagy az edzők húztak hasznot a játék hibáiból. Az ESIC spectator bug miatt anno 37 edzőt tiltottak el, mert olyan kamerákat tudtak használni, amit nem lett volna szabad. Valahogy mégsem szólt róla senki.
Persze a LOL világa sem mentes az ilyen botrányoktól. Zven, az OG lövésze Kindred egyik képességét használta ki.
Match fixing
A történelem során, mióta létezik fogadás sporteseményekre, a bunda fogalma is pillanatok alatt előkerült. Ez alól az e-sport világ sem kivétel. Kezdésnek ott van az iBUYPOWER vs NetcodeGuides meccs, ahol az előbbi tisztán láthatóan eldobta a meccset. Aminek az eredménye az lett, hogy pár nappal később a szervezet a teljes csapatot kirúgta.
De van ennél rosszabb büntetés is. Koreában az e-sport a legnépszerűbb szórakozási formák között van. A rajongók fanatikusok, a játékosok pedig már-már rocksztár státuszt mondhatnak magukénak. A lényeg, hogy komolyan veszik. Lee “Life” Seung-Hyun, egy Starcraft 2 profi, bizonyíthatóan eladott egy meccset és emiatt nem csak a játéktól tiltották el, de még börtönbe is került.
Ghosting/peeking
A streamerek életében a ghosting egy mindennapos probléma. A Battle Royale meccseken visszatérő elem, hogy a nézők megpróbálják őket lekapni. Megnézik mikor indít kört a közvetítő, majd ők is megpróbálnak, ugyanakkor csatlakozni a várólistához. A streamer szívja a fogát, de sokat nem tud ellene tenni. Viszont, amikor egy kompetitív Hearthstone meccsen valaki megnyitja a másik streamjét, az már csak simán csalás. Anno, amikor a Pinnacle 2 versenyen Hosty és Lifecoach feszült egymásnak, úgy tűnt minden rendben van. Pedig Hosty a második képernyőn benyomta az ellenfele streamjét, ami vissza tükröződött a háttérben lévő üvegfelületről.
De a sztori itt nem ér véget. Még 10 évvel ezelőtt, a 2. LOL világbajnokság elődöntőjében, az Azubu Frost és a Team Solomid találkozott. A színpad elrendezése lehetővé tette a széleken ülő játékosoknak, egy kis fordulás után lássák a real time kivetítőt. Az Azubu ezt ki is használta és egyből tudták, hogy merre indult a TSM.
Wall hack/aim assist
Aki játszott már kompetitív FPS játékkal, az nagy valószínűséggel csalókkal is találkozott. Mindegy, hogy CS:GO, CoD, PUBG vagy akármi mi más, találunk benne olyanokat, akik átlátnak a falon vagy irtózatos headshot százalékokat tudnak összehozni. Az e-sport történelem egyik leghírhedtebb aim botránya KQLY körül volt, aki utána meg is kapta a saját büntetését.
Persze a sreamerek világába sem kell messzire menni, ha egy kis wall-hack a téma. MissQGemini egy random MM során beállított, majd elindította a cheat programot a második képernyőjén. Legalábbis azt hitte a másodikon, mert közben kiderült, hogy a nézői mindent láttak. A kezelőfelületet és azt, hogy látja az ellenfeleket a falak mögött. Ezután jött a mentegetőzés, hogy ezt nem is ő rakta fel, de persze megkapta a VAC Bant.
Geofiltering
Mindenki tudja, hogy minél kisebb a ping, annál jobb. Ha az értéke alacsony, akkor a gépünk gyorsan kap választ a játék szerverétől és a mi akcióinkat gyorsabban fogja fel. Persze itt most mikroszekundumokról van szó. De ez egy kompetitív meccsen ez igenis számíthat. És akármilyen meglepő de még itt is lehet csalni, ezt egyszerűen Geofilteringnek hívjuk. A Sentinels Royal 2 csapata egy Halo tornán addig ügyeskedett, amíg minden meccsüket a Seattle szerveren játszották, ami azt jelentette, hogy a ping mindig nekik kedvezett.