Lassan itthon is megszokott lesz a smart-home kifejezés.
A technológiai fejlődés egy olyan erő, amit nem lehet megállítani. A világunk nagyjából az első ipari forradalom óta magasabb fokozatba kapcsolt és azóta a minden felgyorsult. A hétköznapok pörögnek és a legtöbben próbálnak egyensúlyt találni a munka, a család, a kötelezettségek, a szórakozás és a pihenés között. Szerencsére ebben már nagyon sok eszköz segíti a mindennapjainkat. A telefonjainkban ott van a pénztárcánk, szinte bárhonnan bejelentkezhetünk egy megbeszélésre, intézhetjük a számláinkat és bármilyen tartalmat elérhetünk. Sőt, az utóbbi időben az otthonaink is egyre okosabbak.
A Research and Markets kutatása alapján az utóbbi pár évben a piaci szegmens mérete megduplázódott. Az Egyesült Államokban az intelligens otthonok száma 46 millióról, 76 millióra növekedett. Európában a felmérés szerint, 2022-ben a háztartások 17%-ban volt legalább egy okos-otthon eszköz, de ez a szám 2027-re akár a 40%-ot is elérheti.
De miért is növekedik ugrásszerűen ez a piac? A válasz abban keresendő, hogy az ilyen kütyük megkönnyítik az életünket, kényelmesebbé teszik azt, sőt még abban is segíthetnek, hogy spóroljunk. Mikor elindulunk haza a munkából, utasítást adhatunk arra, hogy kapcsoljon be a fűtés vagy a hűtés. Elindíthatjuk a mosást. Szólhatunk a hűtőnek, hogy kezdje el kiolvasztani a vacsorára szánt dolgokat. A sort pedig még nagyon sokáig lehetne folytatni.
Ha pedig otthon vagyunk, akkor szintén egyre több lehetőség áll rendelkezésünkre. Az olyan hangalapú rendszerek, mint az Amazon Echo, vagy a Google Home szinte mindent képesek irányítani. Akár a kanapén ülve is utasíthatjuk a főzőlapot, hogy ideje alacsonyabb hőfokra váltani. Szólhatunk a robot porszívónak, hogy mehet kitakarítani a nappalit. Sőt a telefonunkról akár egy egész házibulit is levezényelhetünk, zenével és fényekkel együtt.
A magyar piac
Ugyan a hazai statisztikák nem tükrözik az európai vagy amerikai számokat, de itt is egyre többen választják az intelligens megoldásokat. A GKI Digital és az eNET kutatásai alapján itthon leginkább világítás és a fűtés vezérlése, a zenelejátszás és az otthoni biztonsági rendszerek kezelése kerülnek előtérbe. Ezáltal a hazai fogyasztók nagyobb ellenőrzést kapnak az otthonuk felett. Az eszközök pedig segítik az energiahatékonyságot és sokszor költségmegtakarítást is hoznak. Az elemzők a következő években arra számítanak, hogy ez a szegmens szignifikáns fejlődésen megy keresztül és annak érdekében, hogy még jobban megismerjék a magyar emberek igényeit egy kérdőívben szeretnék felmérni az igényeket.