A film alkotói sem voltak felkészülve rá, hogy az akadémia nem tartja majd elég eredetinek a történetüket.
A napokban dől el, hogy mely 2023-as filmeket jelölik az Oscar-díjra. A szavazás ugyan csak január 11-én kezdődik meg, de a Variety információ miatt ez máris generált egy kisebb félreértést, vitát. Ugyanis a Barbie az írók munkája és jelenlegi Oscar-kampánya ellenére sem az eredeti forgatókönyvek között versenyezhet az év legfontosabb díjáért, hanem az adaptációk sorában. Ami különösen furcsa annak fényében, hogy az Amerikai Írók Céhének (Writers Guild of America, WGA) saját, áprilisi díjátadóján eredeti történetként fogják kezelni a filmet.
A Barbie-t Greta Gerwig, a film rendezője, valamint a férje, Noah Baumbach (Házassági történet) írták. A történet szerint a Margot Robbie által játszott főszereplő egy identitáskrízisen megy keresztül, ami miatt úgy dönt, hogy a Ryan Gosling által alakított Kennel együtt a valós világba utazik válaszokat keresve. Az egész történetben csupán annyi volt adaptáció eredménye, hogy a karaktereket nem Gerwigék találták ki, hiszen a babákat a Matteltől licencelték. A közönség pedig láthatóan imádta, ezért a Warner Bros.-nál ez lett az utóbbi évek egyik legjobban teljesítő filmje.
Ezeket olvastad már?
Az akadémiát azonban jobban érdekelte a Mattel-szál a besorolásnál, mint az, ami azon kívül történik a filmben. Persze ezt nem önkényesen, a Barbie ellen találta ki az Oscar-díj mögött álló társaság: az ő szabályaik szerint semmi sem számít eredeti forgatókönyvnek, ha ától cettig nem az írók és nem ahhoz a konkrét filmhez találtak ki benne mindent. Pár évvel ezelőtt a Holdfény (Moonlight) sem indulhatott az eredeti történetek között, pedig az alapjául szolgáló színdarabot valójában sohasem adták ki. Tehát a film volt a történet első publikus változata, mégis adaptációnak minősült. A WGA egy fokkal megengedőbb ilyen téren. Ők inkább azt szűrik, hogy valaminek a folytatásáról van-e szó vagy esetleg egy másik médiumban megjelent-e már az adott történet, de azon nem akadnak fenn, hogy a film kiindulási pontjaként szolgáló játékbabákat más találta ki.
A Barbie esetében egyébként igencsak megnehezíti a díjszerzést az, hogy adaptált forgatókönyvként tekintenek rá. Ugyanis így valószínűleg olyan nagyágyúkkal kell versenyeznie majd, mint Christopher Nolan Oppenheimer, Martin Scorsese Megfolytott virágok és Tony McNamara Szegény párák című filmjei, amelyek mind valódi adaptációk, annak klasszikus értelmében. Az egyetlen vigasz talán, hogy egy potenciális második rész biztosan csak az adaptációk között indulhat minden díjátadón, szóval arra már fel lesznek készülve az alkotók.
Ti egyetértetek az akadémia döntésével?