A 2016-os Suicide Squad - Öngyilkos osztag gyorsan a mélybe repítette a DCEU-t, pedig ez még csak a harmadik film volt a beígért tizenháromból.
A múltheti részben a DCEU első éveibe kalauzoltunk el benneteket, amikor a Warner egy jogi vita miatti Superman rebootból, az Acélemberből, megpróbált egy saját MCU-t csinálni. A kísérletük egészen jól indult, a 2013-as film megjelenését követően pedig folyamatosan jelentették be az újabb és újabb folytatásokat. Ezzel megszületett a DC Extended Universe-ként (DCEU) ismert világ, melyhez hamarosan az Igazság Ligája több tagja, köztük Batman, Wonder Woman, a Flash és Aquaman is csatlakoztak. A denevéremberen túl mindannyian kisebb szerepekben tűntek fel a Batman v Superman – Az igazság hajnala című filmben, de már ott volt a horizonton az Igazság Ligája film is, amit ráadásul két részesre tervezett Zack Snyder.
Azonban amíg mindenki azt figyelte, hogy a mozikban, valamint a kritikusok és a rajongók szemében is felemásan teljesítő sztori Martháról Batman és Superman elképesztő ideológiai harcáról hogyan alakul, készült még egy másik projekt is a Warnernél. Ezt pedig – mióta van egy jobb is – már csak a rossz Öngyilkos osztagként emlegetjük fel, ha egyáltalán még szóba kerül valamilyen érthetetlen okból. Eheti epizódunkban csakis ezzel a csodával fogunk foglalkozni, mert annyi alapanyagot szolgáltat, hogy majdnem olyan rosszul lesztek a cikk végére tőle, mint annak idején a nézésekor. Tartsatok velünk!
Az öngyilkos osztag, papíron
A Suicide Squadként is ismert felállás koncepciója régóta népszerű, hiszen egy csapat bűnözőt kényszerítenek arra, hogy együtt tegyenek valami hősieset. Azért imádják az emberek ezt, mert rengeteg a morális kérdés egy ilyen sztoriban. A képregényekben eddig megvetendő, rossz karakterekkel hirtelen szimpatizálnunk kell, miközben mindannyian a saját életüket akarják menteni egy olyan üzlet árán, ahol az elvileg jófiúk a szürke mezőbe kerülnek és zsarolókká válnak (Waller és kompániája a bombáival), valamint valamiért a még jobb fiúk nem érnek rá, hogy a „hőseinknél” még rosszabb fiúkkal küzdjenek. Vagy valami ilyesmi. Elég zavaros az egész, de talán pont ezért működik.
Azt viszont már most előrebocsátanánk, hogy ez filmen csak akkor tud érdekes lenni szélesebb közönség számára, ha: 1) ezeket a karaktereket volt már lehetőség megismerni a rendes közegükben; 2) képesek kiaknázni a párbeszédek során az általában egymással nem dolgozó karakterek dinamikáit; 3) elrendezik és tálalják az iménti hosszú körmondatban kifejtett logikai-morális problémát. Ez utóbbi különösen fontos amiatt, hogy ha a közönség ahhoz van szokva, hogy jönnek a hősök, megmentik a világot a rossz fiúktól és pont, akkor úgy fognak hozzáállni ehhez is. Miközben a végcél mégiscsak az lenne – attól érdekes ez a koncepció –, hogy amúgy ezek az emberek hiába tesznek valami jót hasznosat most az egyszer, ezt nem önszántukból teszik és végképp nem mások érdekében. Egy Öngyilkos Osztag nem szólhat a megváltásról. Nem fér bele, hogy a karakterek szimpatikusak legyenek az elejétől a végéig. Valószínűleg, ha a Warner és a DC ebből nem engedett volna a BvS kritikái miatt, sikerült volna ez a mozivásznon is.
Ezeket olvastad már?
Az öngyilkos osztag, munka közben
A Fury (Harag) című filmért felelős David Ayert még úgy fogadták fel rendezni, hogy a cél egy komoly, sötét, felnőtteknek szóló produkció tető alá hozása lesz, amit a kisujjából is kirázhatott volna. Az Öngyilkos Osztaghoz valószínűleg ez is passzol a leginkább. Bár nyilván kell egy kis humor bele, mert másképp lehet túlságosan is kibukna, hogy itt mindenki csak azért jelenik meg, mert muszáj. A sztori akkor klappol, ha mindenki érti, hogy mi történik, a karakterek önmaguk tudnak maradni és közben nem válik saját maga paródiájává az egész. Szóval eddig a pontig még ugyan rendben mentek a dolgok.
Viszont a casting igen nyakatekerten alakult. Először Jared Leto és Margot Robbie csatlakoztak a stábhoz Joker, illetve Harley Quinn szerepére. Majd őket követte Will Smith (Deadshot), Tom Hardy (Rick Flag), Cara Delevingne (Enchantress) és Jai Courtney (Captain Boomerang). Azonban több variálás is volt, mert mielőtt ezeket a neveket bejelentették, Ryan Goslingot akarták Jokernek és Jake Gyllenhaalt Rick Flagnek, Hardy pedig néhány hónappal később szintén lemondott ez utóbbi szerepről – így került a képbe Joel Kinnaman. A következő hetekben, hónapokban Jay Hernandez (El Diablo), Viola Davis (Amanda Waller), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Killer Croc) és Karen Fukuhara (Katana) is csatlakoztak a stábhoz.
A forgatás 2015 áprilisában indult el, de már az első hetekben sikerült kiakasztani mindenkit, amikor meglátták, hogy mit műveltek Jokerrel. Ekkortájt még Heath Ledger bohócát tartották a karakter definitív kiadásának. Ehhez képest Leto megjelenése a tetkókkal és a vámpírszerű arcszerkezettel olyan volt, mintha a készítők és a színész nem is értenék az alapanyagot. Hamarosan a többi karakter külsejét is leleplezték, ezek közül azért több is jól sikerült – alighanem az volt a cél, hogy a Joker-kritikákat egy kicsit elnyomják.
Igaz, hogy ezen a ponton még csak pár hónapja forgott a film, de júliusban már megjelent az első előzetes is hozzá, miután kiszivárgott egy ízelítő a San Diego Comic Conon. Ebben pedig azt láthattuk, hogy kifejezetten sötét hangulatú lesz a Suicide Squad, a karaktereket pedig talán egy kicsit túlzottan is komolyan vették. A fogadtatása azonban rendben volt, mégha pár poénnal fel is lehetett volna üdíteni Joker bizarrságát – erre is kitérünk mindjárt.
Legközelebb fél év múlva, 2016 elején jött egy újabb előzetes. Ezt később sokan az aláfestő zene – a Queentől a Bohemian Rhapsody – miatt már egyenesen minden idők egyik legjobb trailerének kiáltottak ki. Alá kell írjuk, tényleg ígéretesnek tűnt még ez alapján is a film. Több poént kaptunk, mint az előzőben és még így is kellően komoly tudott lenni ott, ahol kellett. Azonban ez az apró változtatás a két trailer között, illetve a közönség nagyon pozitív reakciója a másodikra, végül ahhoz vezettek, hogy a kiadott film olyan lett, amilyen.
Az öngyilkos osztag a gyakorlatban
A Bohemian Rhapsody-előzeteshez ugyanis hozzá kell tenni egy fontos részletet. Eredetileg az ebben látható poénokon túl egy szál sem volt a filmben, mindent ellőttek itt. Aztán jött a múlthéten már tárgyalt, szintén nagyon sötét BvS a rém buta sztorijával, ami egy csomó embernek nem tetszett. Erre fel megszületett a stúdió nagy ötlete: forgassuk újra az ekkor itthon már Suicide Squad - Öngyilkos osztag névre hallgató film egyes jeleneteit, hogy több humor legyen benne, mert az MCU-nak is működik, erre éheznek az emberek. David Ayer 2016 áprilisában reagált az újraforgatásról szóló hírekre. Ekkor azt mondta, hogy butaság az egész, mert a stúdió szereti a filmet és egyszerűen csak azért teszik bele az extra időt, mert hagyják őt érvényesülni. Spoiler: Ayer évekkel később beismerte, hogy azért állított ilyeneket, mert a Warner PR-osztálya arra kérte, továbbá úgy gondolja, hogy valójában egyáltalán nem azt a filmet küldték végül a mozikba, amit ő készíteni akart.
A mozikban látott film vágása június végére készült el és az eredeti terveknek megfelelően augusztusban debütált. A kritikusok azonban olyan sorokkal értékelték, hogy ez még a BvS-nél is rosszabb lett, mert zavaros, vagy hogy Harley Quinnen kívül semmi sem működik benne. De ami még ennél is fontosabb megállapítás volt, hogy úton útfélen valahogyan hősök lettek a filmben szereplő karakterek. Nem jó hősök, végképp nem szórakoztató hősök, csak hősök, akik megállás nélkül lövik az egysorosokat minden helyzetben, indokolatlanul – tehát egy Suicide Squad antitézisei. A rajongók ezekre a véleményekre úgy reagáltak, hogy petíciót indítottak a csúnya, rossz Rotten Tomatoes bezárására. Valamint sokan egyszerűen hülyének tartották a kritikusokat, akik szerintük csak utálják a DC-t, ezért mondanak ilyeneket teljesen alaptalanul.
A valóság azonban távolabb sem állhatott volna ettől. A kritikák embargójának lejártát követő napon ugyanis megjelent egy cikk a The Hollywood Reporteren, ami alapján a következő események zajlottak le az év eleji előzetes, a BvS megjelenése és a kritikák közti időszakban:
- Egy forrás szerint a Warner vezetősége már eleve félt a film miatt, de aztán a BvS-re érkező reakcióktól egyenesen elgurult a gyógyszerük.
- Az aggodalmuk fő oka az volt, hogy az Öngyilkos osztag nem volt olyan szórakoztató, mint azt a nagyon jól teljesítő előzetes sugallta. Szóval kialakult egy kreatív nézeteltérés köztük és Ayer között. A Warner ekkor kiadta a trailerért felelős Trailer Parknak, hogy vágják újra a filmet úgy, hogy az jobban hasonlítson a Bohemian Rhapsody-előzetesre.
- Májusban letesztelték közönség előtt a két változatot egy zárt eseményen. Ebből arra jutottak, hogy ki lehet ebből hozni egy Frankenstein szörnyét olyan megoldást, ami mindkét verzió legjobb részeit domborítja ki.
- A szükséges újraforgatások még további 22 millióba kerültek a stúdiónak.
Mindezek ellenére a mozikban végül elfogadhatóan teljesített a film. Bár ehhez nyilván az is hozzájárult, hogy a BvS-hez képest 75 millió dollárral olcsóbb volt elkészíteni, tehát kevesebbet is kellett behoznia ahhoz, hogy a jó irányba billenjen a mérleg nyelve. Batmanék végül megbuktak a könyvelésnél a világszerte 874 milliós bevétellel, a Suicide Squad azonban képes volt anyagilag sikeressé válni 746,8 millióval is. Ennek köszönhetően több további projektet is bejelentett még a Warner, ami a filmben látható karakterekre épül. Kívülről, a rajongók szeméből úgy tűnhetett, hogy minden rendben van és csak az újságírók emberkednek.
Viszont ma már tudjuk, hogy ez a film volt az egyik legékesebb példája annak, hogy a stúdiónak valójában fogalma sem volt arról, hogy mitől klappol bármi is. Csak tapogatóztak és most éppen nem bánta ezt meg a pénztárcájuk. A márka megítélésének egyáltalán nem segített ez a film vagy az, ahogyan elkészült. Ezek a problémák pedig szinte minden következő, végül megvalósult filmnél végigkísérték a DCEU-t. De arról majd a jövőhéten értekezünk. Addig is, halál a Rotten Tomatoesra!
A cikk elkészültét @BlackMajikMan90 DCEU-s összeállítása inspirálta.