Az esportok a tavalyi év során is dübörögtek. Az adatok azt mutatják, hogy még mindig sokan vannak, akik újonnan fedezik fel maguknak ezt a fajta időtöltést. Ez elmondható úgy a játékosok, mint a szurkolók és fogadók oldalán. A nemzetközi trendek mellett érdemes egy pillantást vetni a magyar helyzetképre is.
Nemrégiben a Magyar E-sport Szövetség, az Esportmilla és az Esport1 készített egy közös felmérést a terület népszerűségéről, amiből érdekes adatok derültek ki. Ezek alapján 2023-ban 810 ezer magyar e-sport játékos volt, ami egy igen tiszteletre méltó szám. Ami a dolog anyagi részét illeti, a magyar e-sport forgalma az előző évhez képest növekedni tudott, olyannyira, hogy elérte a 70 milliárd forintot.
Egy ekkora bázisra pedig már többféle iparágban is lehet biztonsággal építeni, legyen szó marketingről, szoftverfejlesztésről, vagy éppen a hírgyártásról. A fragster.com és más, ezekre a sportokra specializálódott híroldalak olvasottsága is jelentősen nőtt az elmúlt évek során. Persze, el kell mondani, a fent említett platform mellett magyar nyelvű és magyarországi honlapok is működnek, amelyek az e-sportok világával foglalkoznak, hiszen az egymillió felé közelítő játékosbázis igényeit ki kell elégíteni.
Ezeket olvastad már?
Várható technikai újítások
Ami különösen komoly lökést adhat az esportoknak, az a látványvilág változása, hiszen ez az, amivel növelhető ezeknek a sportágaknak a rajongói tábora. Ilyen szempontból pedig az előttünk álló időszakra vonatkozóan számos izgalmas változás várható.
Mivel a rajongók számára az esportok semmiben sem kerülnek másmilyen megítélés alá, mint a hagyományos sportok, ezért nem is meglepő, hogy a fejlődési irányvonal is hasonló. Ennek keretében a játék a jövőben várhatóan nagyobb tereket foglal el, több helyen is esport arénák, stadionok épülnek.
Ezekben a létesítményekben a nézőket kényelmes ülőhelyek és a legjobb minőségű audiovizuális élmény várja. Ez nyilván nagyon más élményt biztosít, mint ha otthon, monitoron nézed a versenyeket.
A másik dolog, aminek az előretörésére számítani lehet, az a felhő alapú technológia. Az olyan platformok, mint amilyen az Nvidia GeForce Now, lehetőséget biztosítanak a játékosok részére, hogy streameljenek anélkül, hogy nagy teljesítményű hardvert használnának erre a célra. Ennek eredményeképp az esport a kezdő játékosok számára is hozzáférhetőbbé és elérhetőbbé válhat.
Magyarországon és más országokban is teljes gőzzel zajlik az 5G adathálózat kiépítése, aminek az eredménye a nagy sebességű és stabil internetes hálózat lesz. Ez kulcsfontosságú az esportok számára is. Minél szélesebb körben elérhetővé válnak ezek a hálózatok, annál inkább bővülhet a játékosbázis.
Amiről még érdemes beszélni, azok a közvetítések. Ami a hagyományos sportnál a tévé volt, az az esportoknál az olyan platformokat jelenti, mint a Kick, a Twitch, vagy a YouTubeGaming. Ezek elterjedése szintén azt eredményezheti, hogy több emberhez jutnak el ezek a versenyek és többen kapnak kedved rá, hogy megismerjék ezeket a sportokat.
Mit várnak a szakértők?
A fentiek alapján nyilván világos, hogy az iparágban még bőven van potenciál. Ezt támasztják alá a különböző szakértői előrejelzések is a 2024-es évre vonatkozóan, következzen ezekből néhány.
Az e-sportok eleve nagyon népszerűek az ázsiai kontinensen, amely a világ számítógépes- és mobiljáték bevételeinek nagyjából a felét biztosítják. Az előrejelzések szerint ez az idén növekedni fog és különösen Indina, Egyiptom és Indonézia hozzájárulásának köszönhetően az össz bevételek több mint 60%-át fogják generálni 2024-ben.
A tavalyi évben a videojátékokra vonatkozó felvásárlások cégegyesítések száma csökkenő tendenciát mutatott, viszont az idén ennek a trendnek a megtörése várható. A prognózisok szerint legalább egy olyan ügylet várható az idei évben, amelynek az értéke meghaladja a 2,5 milliárd dollárt.
A jelenlegi adatok szerint az e-sportokban résztvevő női versenyzők aránya Ázsiában 34%, részben az egyes országokban jelenlévő korlátozásoknak. Az utóbbi időben azonban ez is enyhülni látszik, így várhatóan az idei évben a női játékosok aránya meghaladja majd a 40%-ot.
Az utóbbi időszak egyik kiemelkedő trendjének az azonnali játékok számítanak, amelyeket felhő alapú technológián keresztül lehet elérni. Ezek népszerűségéhez jelentős mértékben hozzájárultak az olyan közösségi médiumok, mint a TikTok, vagy a Facebook. Az elkövetkező hároméves időszakban ezeknek a játékoknak a felhasználói tábora meghaladhatja az egymilliárdot.
A 2024-es év a konzolos játékok éve lehet, köszönhetően részben a Nintendo által bejelentett újgenerációs konzolnak. Emellett várható, hogy a PlayStation is piacra dob egy új konzolt, de nyilván a többiek sem fognak tétlenkedni ezen a téren.