Bocsánatot kért a lengyel fejlesztő, aki kötelező meztelen szaunázást írt elő az alkalmazottaknak

Bocsánatot kért a lengyel fejlesztő, aki kötelező meztelen szaunázást írt elő az alkalmazottaknak

Egy szaunázásról szóló játékot fejleszt a lengyel Spectrum Studio, a kreatív rendező ezért kötelező jelleggel viszi a „narratíváért felelős csajait” meztelen szaunázásokra.

Még a múlt héten kapta fel az internet azt a történetet, miszerint egy lengyel videójáték-fejlesztő stúdió kreatív rendezője, Jacek Piórkowski a LinkedInen vitába szállt egy Aleksandra Wolna nevű narratív dizájnerrel, íróval. A vita a téma miatt volt igazán különös. Hiszen nem az idén aktuális, a teljes iparágat érintő problémákról szólt az eszmecsere, hanem arról, hogy a Spectrum Studio az álláshirdetéseiben, toborzási folyamataiban kötelező jelleggel ír elő szaunázást az alkalmazottaknak. Ezek között pedig olyan alkalmak is szerepelnek, amikor meztelenül kell jelen lennie Piórkowski társaságában a nőkből álló írói csapatnak.

A nyilvános botrányt követően az Eurogamer járt utána a dolgoknak, most ezt szemlézzük, kezdve Wolna nekik adott interjújának egy részletével, ami elmagyarázza, honnan is indult ez az egész:

„Jacek beszélgetésbe kezdett velem egy posztom alatt, ami arról szólt, hogy állást keresek. Utánajártam, majd udvariasan visszautasítottam [a lehetőséget] a szaunás dolog miatt. Később posztoltam egyet az All in Games alkalmazottairól is, mert nem fizették ki őket, ők is állást keresnek éppen, és nekem is tartozik ez a cég egy rakás pénzzel. Aztán egyszer csak Jacek ismét megjelent, hogy állást ajánljon nekem. Emlékeztettem rá, hogy már visszautasítottam, azt is elmondtam, hogy miért, ez látszik a felkapott képeken is. Jacek ezután győzködni kezdett engem és másokat is arról, hogy semmi rossz nincs abban, amit az alkalmazottaktól elvár.”

Piórkowski a kommentjeinek elterjedését követően többért is elnézést kért. Ennek ellenére továbbra is védte azt az állítását, hogy az alkalmazottaknak részt kell vennie ezeken a szaunázásokon, mert a stúdió játéka is erről szól: „nem akarom azzal vesztegetni az időmet, hogy elmagyarázom a különbséget egy orosz fürdő és egy száraz szaunázás között, ezt érezni kell.”

Ezeket olvastad már?

A Spectrum Studio álláshirdetésében úgy írják le ezt a szaunás játékot, hogy az keveréke narratív szempontból a Life is Strange-nek, történet és karakterek terén a Final Fantasynek, a kutyás küldetések miatt a Heart of Darknessnek, a felfedezés és küldetések miatt a The Turystnak, valamint trükkök, különlegességek okán a Tony Hawk’s Pro Skater 2-nek. Mindebből valahogyan eljutottak oda, hogy a főszereplő egy szaunamester lesz, akinek az a dolga, hogy az illatokért, a zenéért, a koreográfiáért és minden egyébért feleljen. Ha nem érted a koncepciót, ne aggódj, biztosan nem vagy egyedül vele, mert olyan nyakatekert trükknek hangzik, hogy az imént említett Tony Hawk sem tudna olyannal előállni.

Visszatérve a kötelező szaunázásokra, Piórkowski egy másik nyilvános beszélgetésben elmondta, hogy ezeknek nem az a lényege, hogy meztelenül legyenek, hanem az, hogy kipróbáljanak különböző szaunákat. Állítása szerint a legtöbb esetben nem olyan szaunákba mennek, ahol meztelenül kell jelen lenni, csupán vannak olyan rendkívül „nedves” szaunák, ahol a törölköző alatt gombás fertőzést kaphatnak, ha abban vannak, tehát egészségügyi megfontolás áll a dolog mögött.

Ennek a már pár fokkal logikusabb magyarázatnak ellenére is folytatta Piórkowski a Wolnával közös vitáját, előhúzva olyan érveket, mint hogy egy mérnököt sem vennének fel repülőt építeni, ha nem értene a repüléshez. A legfurcsább mondatok azonban csak ezt követően jöttek:

„Rengeteg időd volt rámcáfolnod. Úgy írni egy jelenetet, ami szaunában játszódik, hogy nem voltál a szaunában... A közösségi médiában vesztegetjük az időnket ehelyett. Az én narratíváért felelős csajaim mind elmentek a szaunába velem, hogy elképesztő forgatókönyvekkel álljanak elő a koncepció bizonyítása érdekében... Technikailag lehetséges e nélkül is, de becsülöm, hogy a szaunás tapasztalatukat felhasználták arra, hogy menő jeleneteket írjanak.”

Piórkowski ezt követően már kénytelen volt bocsánatot kérni az egész kötelező szaunázás miatt, annyira kellemetlen volt a helyzet. A stúdió LinkedIn-oldalán közzétett videóban többek között bocsánatot kért Wolnától, amiért félreérthetően, rosszul, néha kicsit agresszívan is próbálta győzködni az internet népét az igazáról, továbbá a „narratíváért felelős csajaim” kifejezésért is, amit ő nem derogálóan kívánt használni, csupán arra szeretett volna utalni, hogy az írók mind nők. Piórkowski azt is elmondta, hogy egy HR-szakértővel fog konzultálni, hogy jobban megértse ezt a helyzetet, és hogy a jövőben ne forduljon elő hasonló. Illetve felhozta, hogy a jövőben a nők és a férfiak külön-külön vehetnek részt a szaunázásokon, mert annak sincs valami túl jó percepciója, hogy a nők a férfi főnökükkel járnak kötelező jelleggel ezekre.

Wolna az Eurogamernek adott interjúban azzal zárta a gondolatait, hogy kifejezte szomorúságát, amiért az All in Games alkalmazottaknak járó, kifizetetlen pénzekről szóló posztja a szaunázós botrány miatt lett felkapott, míg az eredeti, ennél súlyosabb kérdéssel az emberek nem foglalkoztak. Annak viszont örül, hogy a „szaunás ember”-en keresztül sikerült felhívni a figyelmet az iparág toborzással kapcsolatos problémáira. Wolna egyébként elfogadta Piórkowski bocsánatkérését.

Kövess Minket!



Gamer szótár