Megnőtt a nőgyógyászattal kapcsolatos keresések száma a Barbie-film befejezése miatt

Megnőtt a nőgyógyászattal kapcsolatos keresések száma a Barbie-film befejezése miatt

Egy friss tanulmány szerint a Barbie-film bemutatója után megugrott az internetes keresések száma a nőgyógyászati témák iránt. 

A tavalyi nyár legnagyobb mozis blockbustere kétségkívül a Greta Gerwing rendezte Barbie-babás film volt (az Oppenheimer mellett), amelyben Margot Robbie alakította a címadó babát, Ryan Goslingot pedig Barbie párjaként, Kenként láthattuk. A formabontó produkció több mint 1.4 milliárd dollár bevételt hozott világszerte, ezzel pedig Greta Gerwig lett az első rendezőnő, akinek egy film egyedüli női rendezőjeként sikerült átlépnie az egymilliárd dolláros mérföldkövet.

Tagadhatatlan, hogy 2023 nyarán Barbie-lázban égett a fél világ: a rózsaszín például olyannyira divatba jött, hogy egy kis időre nemzetközi hiány alakult ki egy bizonyos rózsaszín festékből, de halomszámra jelentek meg olyan oldalak is a neten, amelyek Barbie-t vagy Kent faragtak belőlünk – igaz, mint utólag kiderült, csak az adatainkra pályáztak. Továbbá akadt még egy nem várt hatása a Barbie-nak, amely kétségkívül mind közül a leghasznosabb volt. 

A JAMA Network Open idén júliusban megjelent tanulmánya szerint az Egyesült Államokban jelentősen megnőtt az internetes keresések száma a „nőgyógyász" (angolul gynecologist) kifejezésre, mintegy 51 százalékkal növekedett az alapértékhez képest a Barbie 2023. július 21-i megjelenését követő héten - írja az Ars Technica. De a nőgyógyászatra mint definícióra is feltűnően sokan kerestek rá, 154 százalékkal többen, mint általában, olyan kérdéseket téve fel az interneten, mint mi az a nőgyógyászat?”, „mit csinál egy nőgyógyász?” vagy „szükségem van-e nőgyógyászra?”. Vagyis látszik, hogy hirtelen sokak érdeklődését keltette fel a téma, és mindez nem a véletlennek tudható be.

A nagy sikerű film ugyanis azzal ér véget, hogy Barbie meghozza azt a bátor döntést, hogy elhagyja Barbielandet, és a való világban él tovább. A film utolsó jelenetében pedig a címszereplőt láthatjuk egy recepció előtt állva, amint nagy büszkén éppen élete első nőgyógyászati vizsgálatára jelentkezik be.

Na, de vissza a tanulmányhoz. Míg a kutatók egyértelmű kiugrást észleltek a „nőgyógyász” és a „nőgyógyászat” kifejezések kapcsán, nem tapasztaltak arányos növekedést a nőgyógyászati rendelésekkel kapcsolatos keresésekben - „nőgyógyász a közelemben” - , ami arra utal, hogy a nagy érdeklődést nem követték tettek. Az említett keresések azonban így is azt mutatják, hogy a Barbie zárójelenete felkeltette az érdeklődést egy kiemelten fontos orvosi szakterület iránt, ezt a megállapítást pedig más kutatások is alátámasztják, amelyek azt sugallják, hogy a popkultúra mérhető hatással bír akár olyan fontos kérdésekben is, mint az egészségtudatosság. 

Fotó: Warner Bros. 

 

Kövess Minket!



Gamer szótár