Talán kevesen tudják, hogy Ridley Scott számtalan reklámot rendezett a pályafutása alatt, de mind közül a legikonikusabb kétségkívül az Apple-nek készített kisfilmje lett.
A Super Bowl döntője a világ egyik legnézettebb műsora (a 2024-es sportesemény az USA történetének legnézettebb közvetítése volt az 1969-es holdra szállás óta), így nem kell külön magyarázni, hogy miért fizetnek ki hajmeresztő összegeket a márkák csak azért, hogy néhány percre bekerüljenek a reklámblokkba. Az eltelt évek alatt persze számos emlékezetes reklámot mutattak be az NFL döntőjében, többek közt Ridley Scott Apple-ös reklámfilmjét is, aki a forgatás előtt tudta meg, hogy mi az a Macintosh, és ki az a Steve Jobs. (Egészen pontosan a „ Ki a f… az a Steve Jobs?" kérdés hangzott el a rendező szájából, amikor körvonalazták neki a munka részleteit.)
A legendás rendező kisfilmjét az 1984-es Super Bowlon vetítették le először, és stílusosan az 1984 címet viseli. A mindössze 60 másodperces hirdetés az Apple Macintosh-t reklámozta, amely az első személyi számítógép volt, ami grafikus felhasználói felülettel rendelkezett és egérrel lehetett irányítani. A promóció elkészítésére egészen példátlan összeg, 750 ezer dolláros büdzsé állt Ridley Scott rendelkezésére, aki nem sokkal előtte fejezte be a Szárnyas fejvadász forgatását.
A neves hollywoodi rendező George Orwell1984 című regényének disztópikus hangulatát igyekezett visszaadni a reklámban, a történet fő karaktere pedig egy nő (Anya Major atléta és modell) volt Apple-pólóban és piros rövidnadrágban, aki egy férfiakkal teli szobán keresztül odafutott egy, a Nagy Testvért közvetítő hatalmas kivetítőhöz, és kalapáccsal szétzúzta a képernyőt.
„Január 24-én az Apple Computer bemutatja a Macintosh-t, melytől 1984 nem lesz olyan, mint az 1984” - hangzott a szlogen a reklám végén.
1984 sajnos a valóságban is meglehetősen disztópikus esztendő volt: ebben az évben fedezték fel az AIDS kórokozóját, dúlt a hidegháború az USA és a Szovjetunió között, tombolt az etiópiai nagy éhínség, elárasztotta az utcákat a crack, az Egyesült Királyságban pedig harcba indultak a bányászok a Thatcher-kormány ellen.
A Macintosh számítógépet mindenesetre már két nappal a reklám bemutatója után piacra dobták 2500 dollárért, mostanra pedig – hasonlóan Orwell Nagy Testvéréhez– az Apple is mindent hall, lát és befolyásol az egész világunkat keresztül-kasul behálózó ökoszisztémáján keresztül.
Borítókép forrása: Apple