Az AMD egyik vezetője elárulta, hogyan szeretnének a videókártyáikkal nagyobb falatot kiharapni a gaming tortából úgy, hogy közben a piac egy részét átengedik az Nvidiának.
A csúcskategóriás gamer videókártyák piacát már régóta az Nvidia dominálja. Arról most nem értekeznénk, hogy ez jó vagy rossz-e így. Ellenben az biztos, hogy ezt nem csak a zöldeknek köszönhetjük, elvégre az AMD, az egyetlen nagy riválisuk, nem igazán tudott alternatívát kínálni az évek alatt, ezért valamivel könnyebb dolguk volt bevenni a csúcsok csúcsát. Hiába próbálkoztak a pirosak, valahogyan mindig lemaradásban voltak, ez azonban úgy fest, hogy a jövőben sem fog változni. Mert Jack Huynh, az AMD alelnöke, a grafikai üzletágért felelős vezető nemrég kerek-perec kimondta, hogy a csúcskategóriás gaming GPU-k már nem érdeklik őket.
Huynh egy kétrészes interjúsorozatban (1. rész, 2. rész) nyilatkozott a Tom's Hardware-nek, a The Verge ezek nyomán számolt be a cég új terveiről. Bár mindkét cikk érdekes olvasmány, minket most elsősorban az foglalkoztatott, amikor a lap arról kérdezte Huynh-t, hogy mit terveznek a csúcskategóriában:
„Egy napon talán [megpróbáljuk bevenni a csúcskategóriát]. De az én prioritásom jelenleg az, hogy kifutópályát építsek az AMD-nek. Mert e nélkül most nem tudok fejlesztőket meggyőzni. Ha azt mondom a fejlesztőknek, hogy 10% piaci részesedést akarok szerezni, akkor azt felelik, hogy Jack, minden jót kívánok, de mi megyünk az Nvidiához inkább. Szóval meg kell nekik mutatnom a tervet, hogy nézd, ezzel a stratégiával tudunk 40%-os piaci részesedést szerezni. És akkor azt mondják, hogy Jack, veled tartunk, az AMD-re fogunk optimalizálni. Ha ezt elérjük, akkor érhetünk fel a csúcsra.”
Ahhoz, hogy ekkora falatot harapjon ki az AMD a tortából, Huynh szerint arra van most szükségük, hogy a csúcsok csúcsa helyett az alacsonyabb árkategóriákat hódítsák meg. Ez annyiból nem is hangzik butaságnak, hogy ha megnézzük az Nvidia 3000-es vagy 4000-es GPU szériáinak az árait, akkor azt láthatjuk, hogy a legolcsóbb kártyájuk az RTX 3050, ami 75 ezer forint környékén indul, míg a legelső tényleg versenyképes ajánlatukért, az RTX 3060-ért legalább 120 ezer forintot kell otthagyni a kasszáknál. (Igen, létezik még az 1600-as és valamiért a halálból többször visszahozott 700-as széria is, de ezeket többnyire nem gamerek veszik.)
200 ezer forint alatt ma egészen szép háromszereplős verseny folyik, mert az Intel is részt vesz benne. Azonban bőven lennének ezen belül is olyan rések, amiket még ki lehetne tölteni modern kártyákkal, mert sok a régi darab. Illetve ha még tovább megyünk, akkor ma a csúcskategória valójában a 700-900 ezer forintos RTX 4090, a két véglet között pedig tátong még egy hatalmas középkategória is, amiben szintén lehetne versenyezni. Még az AMD jelenlegi legjobbja, az RX 7900 XTX is idesorolható, mert annyira elszálltak az árak az elmúlt években, hogy már-már normálissá vált egy 400-500 ezer forintos GPU-t is „középkategóriásnak” csúfolni.
Természetesen nem a gaming csúcskategória elhagyása az egyetlen változás az AMD videókártyás stratégiájában. A cég ugyanis az Nvidiához hasonlóan szeretne lecsapni minél több lehetőségre a mesterséges intelligencia terén. Már most is nagy részesedésük van itt az EPYC CPU-k miatt, de most szeretnének csúcs videókártyákat építeni erre a célra, hogy megszorongassák a zöldeket. Emiatt is történt, hogy az RDNA gaming GPU-kra és a CNDA adatközpontokra fókuszáló részlegeket összevonták most UDNA néven. Huynh persze nem győzte a Tom's Hardware-nek bizonygatni, hogy az AI mellett továbbra is fontosak maradnak a játékosok. Meglátjuk, hogy mi sül ki ebből, de az biztos, hogy a több és jobb büdzsé ajánlatra sokan lesznek kíváncsiak, akik alternatíva híján az elmúlt években kénytelenek voltak tízezrek helyett több százezer forintokat költeni GPU-ra, miközben a teljesítménybeli fejlődés évről évre egyre kisebb.
Borítókép: Saber Interactive