Frostpunk 2 teszt - Egyszer már túléltünk, most mi a helyzet?

Frostpunk 2 teszt - Egyszer már túléltünk, most mi a helyzet?

A lengyel fejlesztőcsapat egy teljesen új megközelítésben tálalja a megfagyott Föld utolsó telepeseinek mindennapjait.

Több, mint hat évvel ezelőtt jelent meg tulajdonképpen a semmiből az utóbbi időszak egyik legegyedibb és legizgalmasabb stratégiai játéka, a Frostpunk. Az 11 bit studios csapata körbenézett a műfajon belül, majd minden megvizsgált nehézségi szintre még rátett legalább három lapáttal. Az eredmény egy többszörösen díjazott, hatalmas sikerként elkönyvelt RTS lett, aminek várva várt folytatása kisebb csúszások után, de végre megérkezett PC-re! Ez a Frostpunk 2.

Ezeket olvastad már?

Sokkal fontosabb szerepet kap a narratíva

Mivel közvetlen folytatásról van szó, ezért elengedhetetlen az összehasonlítás az előddel. A Frostpunk első része megfelelő körítés mellett teremtette meg a hangulatot, azonban ez nem volt elég a lengyeleknek. A második epizódban harminc esztendővel később vesszük fel a fonalat, amikor a túlélés már szinte rutinfeladatnak számít. A "Kapitány" halála után a "Megbízott", azaz a "Steward" veszi át a hatalmat "Új London" felett, azonban a befolyás érezhetően gyengült. Itt nincs szó arról, hogy minden esetben önálló döntéseket hozunk a határidők által szabott keretek között, ugyanis a cselekmény szempontjából fontos csoportok néha-néha, de szeretnének beleszólni abba, milyen irányba fejlődjön tovább a város. Az egyes döntések, felfedezések és fejlesztések mind-mind kaptak egy háttértörténetet, érezhetően több időt és energiát fordítottak erre a területre a kreatív szakemberek.

Még nagyobb a játszótér

Az egyik legszembetűnőbb változás, hogy más dimenzióban mozog a Frostpunk 2. A kicsit statikusnak és kiszámíthatónak ható formulákat elhagyták, cserébe kinyílt a generátor környéki világ. Szabadon lehet pakolászni az egyes körzeteket, amelyek a nyeresanyagokért, ételért, fűtésért és ipari feldolgozásért felelnek. Ez a "kerületesdi" lesz az, ami meghatározza a mindennapokat. A technológiai fejlődés által feloldott egyéb épületek szintén a körzetekhez kapcsolódnak, ami nagy segítség abban, hogy nem kell igazán logisztikázni a fűtött területekkel. Ez mindenképpen könnyítésnek számít, ahogy maga a jégmezőn való közlekedés, az onnan származó információk, menekültek és nyersanyagok begyűjtése. Érezhetően felgyorsult a játékmenet, valamint több réteget kapott. Megjelent a "Tanács", ami a nép uralmát (démosz kratosz, demokrácia) jelenti. Az egyes politikai csoportok szeretnék a saját akaratukat érvényesíteni a képviselteken keresztül, ebbe a folyamatba szól(hat) bele az "Intéző", avagy maga a játékos.

Több politika, több lehetőség

Merőben eltérő igényeket és elveket vallanak az egyes frakciók, akik végső sorban az "Intéző" pozíciójának megszilárdulásához vagy épp a száműzetéshez vezethetnek. Jól kell lavírozni a döntések és támogatások erdejében, különben elkezdődnek a tüntetések, lázongások és munkabeszüntetések. A múlt értékeihez való ragaszkodás kontra szinte már-már korlátok nélküli fejlődés? A rend és fegyelem kontra tényleges szabad akarat meghonosodása? Ezek mind-mind rányomják bélyegüket arra, hogy "Új London" milyen irányba halad előre, miközben a kihívásokkal meg kell küzdenie. Az élelem fogyóban, a szén- és az olajkészletek kiapadnak, a menekültek között egyre több a fertőzött, valamint néhányan szeretnék felfedezni Winterhome romjait, hogy ott új életet kezdjenek. A legnagyobb probléma a radikalizálódó tömegekkel van, ők azok, akik kirobbanthatják az anarchikus állapotokat, ahol kő kövön, azaz jég jegen nem marad.

Arat, marat, kajtat

Az újrajátszhatóságot belevésték a több méter mély jégbe, ugyanis elképesztően sok irányból lehet megközelíteni a végső célt: élj túl minden áron! A frakciókkal való politikai játszmák, a nyersanyagok kiaknázásának ütemterve, az "Új London" melletti vidékek felfedezése és meghódítása mind-mind beleszól abba, hogyan működteti a civilizáció utolsó maradványait az "Intéző". Az első részből ismerős bronzkori eszközök helyett tombolnak az automatonok, ezért a munkaerő nagy része arra megy el, hogy a gépeket működtesse, nem az ember maga a gép. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne mindig szükség újabb és újabb csoportokra, akik munkaképesek, mivel a jég hátán továbbra sem könnyű életben maradni.

A fejlesztők kifejezetten sokat elárultak már az újdonságokról, azonban ezeket élesben tapasztalni teljesen más élmény, mint videón keresztül. Összességében egy letisztultabb, leegyszerűsíett alapmechanikákkal, de jóval változatosabb és mélyebb politikai és társadalmi eszköztárral rendelkező folytatással örvendeztetett meg minket az 11 bit. A játékmenetet leíró súlypont áthelyezése jól áll a Frostpunk 2-nek, ami bár AA-kategóriás árazással érkezik meg a polcokra, megéri az utolsó forintot is.

A Frostpunk 2 szeptember 20-án jelenik meg Steamen, Epic Games Store-on, GOG.com-on, Xbox Series X | S-en, Game Passben és PlayStation 5-ön.

Kövess Minket!



Gamer szótár