Megjöttek az idei TGA-jelöltek, de nincs bennük túl sok köszönet.
Néhány napja napvilágot láttak a 2024-es The Game Awards kategóriái és jelöltjei, ezzel egy időben pedig már maga a szavazás is elindult. Aki nem tudná miről van szó, annak röviden annyit kell tudnia, hogy a TGA a gamervilág legrangosabb díjátadója, a játékosok, a sajtó és a szakma is ezeket a díjakat tekintik a fejlesztők és játékaik igazi elismerésének. Az elmúlt évek díjazottjai között pedig fantasztikus győzteseket találunk, mint az Elden Ring, az It Takes Two vagy a Baldur's Gate 3, a díjakat pedig a közönség szavazatai és a szakmai zsűri összesített értékelései alapján osztják ki. Idén 29 kategóriában szavazhatunk az év legjobbjaira, köztük természetesen az Év játékára is. Az aktuális felhozatal, a jelöltek listája, különösen a hiányzók listája azonban kicsit felkorbácsolta a kedélyeket, Twitter és Reddit szerte is tömegesen kritizálják a TGA-t, leginkább két dolog miatt.
Egy DLC lenne az év játéka?
Idén jó ötletnek tartották a szervezők, hogy a jelöltek listájának bemutatása előtt 1-2 nappal kiadjanak egy közleményt, amiben azt taglalják, hogy mostantól bizony remake játékok és DLC-k is esélyesek az Év játéka címre. Ott és akkor még nem említettek címeket, de egyértelmű volt, hogy mindezt az Elden Ring: Shadow of the Erdtree miatt teszik és végül be is bizonyosodott, az Elden Ring DLC-je ringbe száll az Év játéka címért. Félreértés ne essék, imádjuk az Elden Ringet és a Shadow of the Erdtree is levett minket a lábunkról, de tényleg kell, hogy DLC-ket lehessen jelölni a legrangosabb díjra? Egyrészt számos más játék érdemelt volna jelölést, ezekről néhány sorral később, másrészt ha ennyire díjazni akarják a DLC-ket, akkor lehetne nekik külön kategória és már évekkel ezelőtt létre kellett volna hozni, hiszen ha most, a Shadow of the Erdtree jelölést érdemelt, akkor a tavalyi Cyberpunk 2077: Phantom Liberty is megérdemelte volna. A játék rajongói jogosan hőbörögnek is online, hogy miért csak az Elden Ring miatt kell kivételt tenniük a szervezőknek?
Geoff Keighley utálja az Xboxot?
Egyesek tudni vélik a választ az előző bekezdés végén feltett kérdésre. Sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy Geoff Keighley, a TGA megálmodója és házigazdája erősen húz a PlayStation felé, míg az Xboxot szinte teljesen figyelmen kívül hagyja. Mitagadás, ezt a fajta hozzáállást sokszor láttuk már tőle Twitteren, ahol Dunát lehet rekeszteni a PlayStationt éltető megszólalásaival, míg az Xbox bármit is jelent be, azt vagy skipeli, vagy éppen csak megemlíti. És ez látszik visszatükröződni a TGA jelölések között is. Hol van például a Senua's Saga: Hellblade II az ÉV játékai közül? Valószínűleg nem nyerné meg a játék a díjat, de ha egy indie kártyajátékot és egy DLC-t lehet jelölni a díjat, akkor a Senua's Saga: Hellblade II-t is.
Még erősebben látszik az Xbox figyelmen kívül hagyása a 2025 legjobban várt játéka kategóriánál, amiben a következő programok kaptak jelölést:
- Death Stranding 2
- Ghost of Yōtei
- GTA 6
- Metroid Prime 4: Beyond
- Monster Hunter Wilds
Nyilván a GTA 6 fogja bezsebelni a díjat, ez egy pillanatig sem kérdéses, de hol vannak olyan játékok, mint a Fable, a Gears of War E-Day, a Domm: The Dark Ages? Ezek mind Microsoftos játékok, így pedig már nem is tűnik annyira elvetemült elképzelésnek, hogy a TGA szándékosan zárja be a kaput az MS és az Xbox előtt. Persze nem azt állítjuk, hogy megbundázott és teljes mértékben a PlayStation oldala felé lenne elkötelezett a TGA, pusztán csak azt, hogy vannak jelek és akik ezek miatt támadják most a díjátadók, bizony van igazság a szavaikban. Pont a páratlanságról, az egyenlőségről, a nyitottságról kellene szólnia a The Game Awards-nak, ahol szimpátiától függetlenül díjazzák az év legjobb játékait, de jelenleg nem ezt látjuk a jelöltek alapján.