Bram Stoker Drakulája újabb méltó adaptációval bővült.
Eggers úgy tervezte, hogy a 2016-os A boszorkány után vág bele a Nosferatu remake-jének elkészítésébe, akkor azonban a fiókban maradt a projekt, és kaptunk helyette egy brutális Hamlet-őssztorit, Az Északit, ami ugyan nem sikerült rosszul, de nem is lett a tehetséges direktor legjobb filmje. A rendező szerencsére nem mondott le a némafilm korszak legendás horrorfilmjének adaptálásról, ennek végeredményét láthatjuk majd hamarosan a mozikban, olyan A-listás sztárok alakításában, mint Lily-Rose Depp, Bill Skarsgård, Nicholas Hoult, Willem Dafoe, Emma Corin és a James Bond esélyesként számon tartott Aaron Taylor-Johnson.
És ahogy az ilyenkor lenni szokott, a sajtó munkatársai ezúttal is voltak olyan szerencsések, hogy még a hivatalos mozipremier előtt belekukkanthattak Eggers horrofilmjébe, ami az USA-ban karácsonykor, minálunk pedig január 2-án debütál majd a mozikban. Bár a vámpíros rémmese eddig is az év egyik legjobban várt alkotása volt számunkra, az alábbi vélemények még inkább megerősítettek minket abbéli hitünkben, hogy Eggersnél keresve sem találhattak volna jobb rendezőt a Drakula-sztori újjáélesztésére. De nem is szaporítjuk tovább a szót, inkább mutatunk néhány részletet az ítészek véleményeiből.
„Eggers olyan mesteri tudásról tesz tanúbizonyságot, amely páratlanná teszi őt saját generációjának filmesei között… Az év egyik legjobb filmje" - írta Dan Bayer, a Next Best Pictures újságírója.
„Ez az év legjobb horrorfilmje, de könnyen lehet, hogy az év legjobb filmje is egyben" - véleményezte a remake-et Jeff Ewing a Collidertől.
„Minden korosztály megkapja a maga verzióját Stoker vámpírlegendájából, Eggers pedig egy csodálatos változatot adott nekünk, amelynek gyökerei egy évszázadra nyúlnak vissza" - áradozott a The Hollywood Reporter írója, David Rooney.
„Ellen hatóerejének és pszichológiájának kiterjesztése sokkal sötétebb, mint az eredetiben… És ezzel a Nosferatu úgy mutatja be a nők szexuális önrendelkezésével (és annak szó szerinti démonizálásával) kapcsolatos kérdéseket, ahogyan az eredeti nem" - fejtette ki véleményét Jeff Ewing a Collidertől.
„Az élményt nem az adja, hogy Eggers feltalálta volna a spanyol viaszt, hanem épp ellenkezőleg, egy időtlen mítosz előtt tiszteleg minőségi, testes víziójával, ami egy hangulatos, erotikus, véres gótikus horrorban ölt testet"- írja Jordan Raup, a The Film Stage szerkesztője.
„A Nosferatu olyan szemtelenül Eggers – talán túl szemtelenül is?" - teszi fel a költői kérdést Matt Donato a Daily Deadtől.
„Újra visszakapjuk a félelem-faktort a vámpírtörténetekbe… Bár nem fogsz kiugrani a bugyidból rémületedben, a hangulat és a vizualitás miatt folyamatos feszültségben érzed majd magad" - írta Brittany Patrice Witherspoon, a Screen Ranttől.
„Esztétikailag ez a vámpírfilm a legkifogástalanabb munka azóta, hogy Coppola harminc évvel ezelőtt elkészítette Bram Stoker Drakuláját. Az 1:66:1 képarányt használva a Nosferatu valószínűleg látványos lakoma lesz azoknak, akik elég szerencsések ahhoz, hogy IMAX képernyőn láthatják" - méltatta a film vizualitását Chris Bumbray, a JoBlo’s Movie Network munkatársa.
„Eggers forgatókönyve nem mindig szolgál annyi töprengeni valóval, mint a rendezése, mégis nincs olyan pillanat, amikor ne azt éreznéd, hogy egy mesemondó kezében vagy, aki megvalósítja az elképzelését" - fogalmazott Joey Magidson, az Awards Radartól.
„A Nosferatu dobogó, összetört szíve ez… A hideg, dermesztő hatású filmben Depp a végzet legelragadóbb érzéseivel kápráztat el minket" - írta Lily-Rose Deppről Jordan Raup, a The Film Stage újságírója.
Az első kritikák alapján tehát a Nosferatu több, mint jól sikerült, az év egyik, ha nem a legjobb alkotása lehet, és ez bizony a friss és ropogós Rotten Tomatoes-százalékokon is megmutatkozik. Eggers víziója cikkünk írásának pillanatában 56 vélemény alapján 93 százalékon áll a kritikagyűjtő oldalon, de a Metacritic-szen is hasonlóan jó a helyzet, eddig 83 pontot zsebelt be a gótikus rémmese.
Borítókép forrása: Focus Features