Reméljük, hogy minket nem visznek el az idegenek, amiért perceken át röhögünk a konteókon egy cikkben.
Reméljük, hogy mindenki kitörölte már a csipát a harmadik szeméből, mert a mai történetünk feldolgozásához bizony szükség lesz rá. Történt ugyanis a héten, hogy egy Universal Conquest nevű, űrben játszódó, nagyszabású stratégiai játék, amelyet a projekt mögött álló egyetlen indie fejlesztő a saját bevallása szerint „idegenek által elrabolt személyekkel készített interjúk” segítségével alkotott meg, eltűnt a Steamről, mint szürke szamár a ködben.
Ez még nem is lenne annyira meglepő dolog. Mármint nap mint nap vesznek le játékokat a Steamről az alkotóik, és attól, hogy emberünk beszélgetett pár konteóssal, még nem fog kiemelkedni az ő esete a többi közül. Ha viszont mindehhez hozzátesszük, hogy a „Dan” és a „Big Chungus” álneveken felváltva futó fejlesztő konkrétan azt az indokot választotta a játéka törlésével kapcsolatos nyilatkozatában, hogy „kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot”, akkor már rögtön másképp tekintünk az egészre, ugye?
Ahhoz, hogy értsük, mi történt itt, és hogy miért pont A keresztapa híres szófordulatával jellemezte mindezt a fejlesztő, először egy kicsit foglalkoznunk kell a Universal Conquesttel. Ez a 4X / RTS hibrid játék még valamikor tavaly júniusban látta meg a napvilágot Steamen, bár állítólag már 10 éve készül. A cél pedig az lett volna, hogy egy olyan stratégiai program legyen belőle, amiben földön, vízen, levegőben és az űrben is harcolhatunk a több mint 5 ezer eltérő egységünkkel egy procedurálisan generált univerzumban, ahol különböző fajok élnek. A Reptilian Games – ahogyan Dan a saját stúdióját hívta – ezen fajok és egységek hitelessége érdekében vonta be a fejlesztés során „az idegenek által elraboltakat és az ő kapcsolati rendszerüket” mint konzultációs partnerek.
Igen ám, de a fejlesztő szerint ez visszasült, mert valami olyat is megosztott a játékban az idegenekről, amit nem kellett volna. Mint a nyilatkozatából is látható, olyan erők léptek közbe, amelyek miatt egyszerűbb volt törölni azt. A nyilatkozat alább magyarul, a játék terjesztésével kapcsolatos technikai infók kihagyásával olvasható:
„Kényszerítenek minket a játék törlésére. Nem válaszolhatunk meg túl sok kérdést, de a hatóságok is tudnak róla.
Lényegében kaptunk egy fenyegetést, ami nem teljesen törvényes természetű, és ezért el kell távolítsuk a játékot, többé nem lesz megvásárolható. Mivel a fenyegetés egy igazi, valós fenyegetés volt – amit közvetetten jelentettünk a hatóságok felé is – úgy éreztük, hogy nem lenne bölcs tovább értékesíteni ezt a terméket, hogy ezzel is védjük a felhasználóink, a munkatársaink és a hozzátartozóink fizikai éppségét. [...]
Nem rendelkezünk a pénzügyi lehetőséggel, hogy egy ekkora dologgal küzdjünk meg a bíróságon, és ez nem egy túlzás. Amúgy sem küzdhetnénk a bíróságon.
Elnézést kérünk a történtekért, de nagyobb halak is vannnak a tengerben nálunk – és nincs más döntési lehetőségünk, mert olyan információkkal csináltuk a játékot, amelyeket nem szabadott volna megosszunk a nyilvánossággal. Nagyon jó oka van annak, hogy ezt az infót nem osztották meg, és hogy a lezárás egy boldog vég lett. Sajnos a játékról ez már nem mondható el.
[...]
Elnézést kérünk a kényelmetlenségekért, és bármennyire is csalódást keltő ez, kaptunk egy visszautasíthatatlan ajánlatot.”
Akárkire is utal „a nagyobb halak a tengerben” kifejezés, nem hangzik valami bíztatóan a dolog. Mármint egy láthatóan konteós személyről beszélünk. Szóval ezek az átlag emberek számára bizonyára a világuk összeomlásával járó információk, amelyek valahogyan belekerültek a játékba, minimum a Man in Black, azaz a sötét zsaruk miatt nem lehetnek nyilvánosak. De az is lehet, hogy maguk az űrlények kérték számon Dant, amiért túl sokat fecsegett róluk. Ki tudja?
Ezeket olvastad már?
Nos, ezeknél a magyarázatoknál pár fokkal valószínűbb, hogy úgy kamu az egész történet, ahogy van. Mint arra egy, a Universal Conquest alá érkező értékelés is rávilágított, a szóban forgó program inkább hasonlít egy mezei átverésre, lehúzásra, mint valódi játékra. A Wyxian nevű játékos ebben a posztjában arról beszél, hogy ő még úgy tudta, hogy egy bombával fenyegették meg Dant, bár szerinte az is csak kamu volt. Ugyanis a folyamatos hazugságokkal a fejlesztő csak ki akart bújni a felelősség alól, hogy 10 év alatt sehová sem jutott a papíron ambíciózus játéka, amiért beszedte a vételárat egy rakás játékostól, hogy aztán most fogja és törölje az egészet a Steamről visszatérítési lehetőség nélkül.
A Big Chungus profil erre a vádra úgy reagált, hogy „igenis kaptunk bombás fenyegetést”, és hogy pont az ilyen „szánalmas” értékelések, posztok „nyírták ki a projektet.” Tehát akkor nem a háttérhatalom szólt bele? Érdekes. Ezen a ponton azt kell higyjük, hogy az igazság odaát van. Ha másért nem, azért, mert Big Chungus szavai között nem találtuk. Mindenesetre is, a fejlesztő azzal az általunk szabadon fordított mondattal búcsúzott a videójáték-ipartól, amelyben több mint 15 évet töltött el, hogy „itt egy szórejtvény: dBsza Gme.” Biztosan ez is az idegenek nyelvén íródott.
Borítókép: Reptilian Games