A PC-s next-gen patch ízelítőt ad milyen technológiai forradalmat hoz el a GTA 6

A PC-s next-gen patch ízelítőt ad milyen technológiai forradalmat hoz el a GTA 6

A Grand Theft Auto 6 már valószínűleg ezzel a megoldással lesz alapból felvértezve, viszont akkor elkel majd otthonra egy erőmű.

A Grand Theft Auto 5 PC-s verziója végre megkapta a next-gen frissítést, bár igaz nem volt benne köszönet, mert a fejlesztőknek sikerült ezt is elbarmolniuk bizonyos tekintetben. Erről korábban már írtunk, mivel egyre több játékos fejezte ki elégedetlenségét, többek között Steamen, sőt, a közösség egy része inkább maradt a Legacy verziónál, mert egyszerűen felcseszte az update egyik megoldása.

Mindenesetre az egyszer biztos, hogy most már a PC-s GTA V is végre olyan szépen pompázhat a képernyőn, mint az Xbox és PlayStation verziók. Egyesek szerint a várakozás megérte, mivel a skálázhatóság lenyűgöző, és a játékban még a sugárkövetéses globális megvilágítás (RTGI) is bekapcsolható – ami egyébként akár arra is utalhat, hogy milyen RT funkciókra számíthatunk a közelgő Grand Theft Auto 6-ban.

Először is, legyünk realisták: a GTA 5 közel 12 éves játék, és ennek megfelelően vannak korlátai annak, hogy mennyire lehet még vizuálisan feltúrbózni. Az eredeti játékot még az Xbox 360 és PlayStation 3 erejéhez próbálták belőni, és ez a mai napig érződik, még a PC-s, maximális grafikai beállítások mellett is. Ennek ellenére azt hiszem nem állítok blődséget, ha azt mondom, még mindig pazarul néz ki, pedig azért már itt-ott elmarad a modern játékok szintjétől. A GTA 5 még azelőtt látott napvilágot, hogy az ipar áttért volna az összetettebb árnyékolási technológiákra. A sugárkövetés (ray-tracing) viszont sok szempontból jelentős változást hozott a játékba, de persze nem annyira, hogy az egy új generációs AAA-játékkal összemérhető legyen.

Ennek ellenére a fejlesztések nagyon is üdvözlendők, ugyanis a sugárkövetéses globális megvilágítás (RTGI) – amely a jelenlegi generációs konzolos verziókban még nem elérhető – itt igazi változást hoz. A napfény visszaverődése és az abból fakadó közvetett árnyékok drámai módon megváltoztatják a játék látványvilágát, méghozzá szemetgyönyörködtetően. Valójában az RT globális megvilágítási rendszer egy átfogó, és nem csupán egy egyszerű kiegészítés a játékhoz. Rengeteg fejlesztési munka áll mögötte, ami furcsa lehet egy ingyenes frissítés esetében egy több mint egy évtizedes játéknál. Éppen ezért elképzelhető, hogy a Rockstar ezzel már a GTA 6-ban is alkalmazandó technológiája egy szeletét építette bele a GTA 5 PC-s verziójába. Azaz lehet, hogy nemcsak egy vizuális fejlesztést kaptunk, hanem egy előzetest is a GTA 6 fénykezelési technológiájából – mind a funkciók, mind a teljesítmény szempontjából.

Hogy ez miért nem egy légből kapott ötlet?

Amikor egy régebbi játék ray-tracinges frissítést kap, amely csak egy bizonyos platformra korlátozódik, a fejlesztők általában csökkentett funkcionalitású RT-t használnak. Például a Dying Light 2-ben a sugárkövetéses globális megvilágítás (RTGI) csak a napfényt érinti, de más fényforrásokat nem. Hasonlóan, a The Witcher 3 új generációs frissítésében az RTGI nem pixelpontos, hanem egy durvább megoldást alkalmaz világítópontokkal (probe-okkal), amelyek művi hatást kelthetnek. A PC-s GTA 5 esetében ez nem így van – itt a sugárkövetés sokkal átfogóbb. Minden fényforrásra érvényes, nemcsak a napra. Ez azt jelenti, hogy a mozgó fények – például az autók lámpái – is valós időben hozzájárulnak a környezet megvilágításához. A véletlenszerűen mozgó fények stabil és koherens kezelése rendkívül nehéz feladat, ami rengeteg fejlesztői munkát igényel – és érdekes módon a Rockstar most beletette az extra energiát egy 12 esztendős játék esetében, ami azért több, mint meglepő. Az RTGI pixelpontos is, így rendkívül részletes árnyékok és fényvisszaverődések jelennek meg a képernyőn, mindenféle vizuális hiba nélkül, amelyek más, olcsóbb megoldásokban azonban előfordulhatnak.

És ha megnézzük a GTA 6 első előzetesét, egyértelműen látható, hogy ott is pixelpontos RTGI megoldással oldották meg a dolgokat. Ez pedig kiválóan működik emisszív anyagokkal, vagyis olyan felületekkel, amelyek önmagukban is fényt bocsátanak ki.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések