Változik a világ és vele változik a Sony is, aki lassan, de biztosan letett arról, hogy exkluzív játékokkal csábítsa magához a játékosokat.
Volt idő, amikor azt hittük, hogy a Sony és a PlayStation legnagyobb ütőkártyája az exkluzív játékok felhozatala. Sőt, ezt nem csak hittük, de tény, hogy volt is olyan időszak, amikor a Sony (akkor még) exkluzív nagyágyú sorban döngették a játékosok ajtaját, amikor a PS4-et és s PS5-öt már önmagában az eladta, hogy létezett Ghost of Tsushima, The Last of Us, Marvel's Spider-Man stb. Volt idő, amikor már szinte temettük a Microsoftot és az Xboxot azért, mert az exkluzívok között óriási lemaradásban volt a japánokhoz képest. Láss csodát, eltelt néhány év, 2025-öt írunk és oda jutottunk, hogy nincsenek többé PlayStation exkluzív címek. Hiába féli ezt beismerni a Sony, az egykoron dicső címke, ami büszkén hirdette, hogy az adott játék csak PlayStationön érhető el - Only on PlayStation - mára értelmét veszítette.
Néhány napja megjelent ugyanis a The Last of Us Part 2 PC-re, amivel a PlayStation exkluzívok utolsó igazi bástyája is elesett. Évek kellettek hozzá, de végül bezárult a kör. Persze mindez nem véletlen, a Sony célzottan fordult a PC-s piac felé játékaival, hiszen az ottani játékosok évekig siránkoztak a PS-játékokért, a kiadó számára pedig új piacot, új bevételi forrást jelentett és jelent még ma is a PC-s piac. Igaz, egyelőre nem úgy tűnik, hogy bankot tudnának robbantani a PC-s játékosok között, egyik nagy PC-s megjelenésük sem alkotott maradandód.
Az egykoron PlayStation exkluzív játékok legmagasabb egyidejű játékosszáma steamen:
- Days Gone: 27 450
- The Last of Us: 36 496
- The Last os Us Part 2: 30 690
- Marvel's Spider-Man: 66 436
- Marvel's Spider-Man 2: 28 189
- Returnal: 6691
- Horizon Zero Dawn: 56 557
- Horizon Forbidden West: 40 462
- God of War: 73 529
- God of War Ragnarök: 35 615
- Ghos tof Tsushima: 77 154
- Ratchet & Clank: Rift Apart: 8757
- Sackboy: A Big Adventure: 732
- Uncharted: Legacy of Thieves Collection: 10 851
Ehhez a jelenséghez hozzájárulhat az is, hogy egyszerűen túl sokat várt a Sony. A játékosok megunták, hogy adott játék PC-s verziójára várnak és egyszerűen vettek maguknak egy PlayStationt, hogy játszani tudják kedvenc programjukat. Másrészt az sem segített az ex-exkluzívok PC-s debütálásain, hogy többször vállalhatatlan minőségben jelenetek meg a Sony játékai PC-n, de a Marvel's Spider-Man 2 esetében olyat is láttunk, hogy a cég mintha elfeledkezett a játék létezéséről, abszolút nulla kommunikációt folytattak a PC-s kiadást megelőző hetekben, utána meg fejüket vakargatva csodálkoztak, hogy hát miért nem veszik az emberek a játékot PC-n? Lehet azért, mert egyszerűen nem tudtak arról, hogy ott és akkor van a játék megjelenése Steamen, tekintve, hogy erről abszolút semmit nem kommunikált hetekig sem a Sony, sem az Insomniac.
Kíváncsian várjuk, hogy ezek után mi lesz a Sony következő lépése? Bár a Microsoft meglépte azt, hogy egyre több játékukat jelentetik meg PlayStationre is, a japán cégtől eléggé merész lenne, legalábbis jelenleg. Aztán, hogy mit, hoz a konzolos játékok piacán az élet, mondjuk a következő 5 évben...