Streaming vs. mozi: nálad ki nyeri a csatát?
Ted Sarandos, a Netflix társelnöke és tartalomért felelős vezetője a napokban merész, de mondhatni valós kijelentést tett: a hagyományos mozik ideje lejárt, a jövő pedig a streaming szolgáltatásoké. Szerinte a közönség egyre inkább az otthon kényelméből szeretné élvezni a filmeket, és a mozik már nem tudják felvenni a versenyt ezzel a megváltozott igénnyel. Szerinte a streaming nemcsak komfortosabb, de jóval szélesebb közönséget is képes elérni – különösen azokban a régiókban, ahol nincsenek nagyon mozik, vagy az emberek nem engedhetik meg maguknak, hogy jegyet váltsanak ezekre az alkotásokra. Ráadásul egyes produkciók esetében a Netflix egyszerre tudja megoldani, hogy eljusson a mozikba, és még otthonról is meg tudja nézni a felhasználó már a premier napján – így egyidejűleg több milliós közönséget tudnak bevonzani.
Mikor megkérdezték Ted Sarandostól – miután egyre zsugorodik a mozis bemutatók időtartamának hossza, mielőtt átkerülnének a különböző platformokra, a csökkennek a jegybevételek, illetve egyre több stáb forgat az Egyesült Államokon kívül –, hogy a Netflix vajon tönkretette-e Hollywoodot, a vállalat társ-vezérigazgatója így válaszolt:
„Nem, mi épp hogy megmentjük Hollywoodot.”
A mozipénztárak hanyatlására utalva visszakérdezett:
„Mit próbál közölni velünk a közönség? Azt, hogy otthon szeretnének filmeket nézni.”
A mozizás közösségi élményéről Sarandos elismerte, hogy szereti a mozikat, de hozzátette:
„Úgy gondolom, ez egy elavult szokás – legalábbis a legtöbb ember számára, de persze ez nem mindenkire igaz.”
Ez a modell nyilván nem mindenkinek tetszik. Több ismert filmes – köztük Steven Spielberg – már korábban is hangot adott aggályainak, mint például, hogy a streaming filmek jogosultak-e az Oscar-díjakra, ha nem részei a klasszikus mozibemutatós rendszernek. Ugyanakkor a Filmakadémia végül úgy döntött, nem módosít a szabályokon: a streamingre szánt alkotások továbbra is versenyezhetnek a legrangosabb elismerésekért. Sarandos kijelentése tehát nemcsak egy vélemény, hanem jól mutatja, milyen átalakuláson megy keresztül a filmipar. A Netflix stratégiája pedig világos: a lehető legtöbb nézőhöz szeretné eljuttatni tartalmait, akkor és ott, ahol az számukra a legkényelmesebb. A kérdés már csak az, hogy a hagyományos mozik mennyire tudják tartani a tempót – vagy tényleg végleg kifutnak-e az időből.
Borítókép: Featureflash (Paul Smith)