Ha a Cronos: The New Dawn meg tudja húzni a határt a költekezésben, akkor más miért nem?

Ha a Cronos: The New Dawn meg tudja húzni a határt a költekezésben, akkor más miért nem?

A mai világban mondhatni potom pénzből készült a Cronos: The New Dawn, így a siker is sokkal közelebbi. De ezt mások miért nem tudják meglépni?

Az utóbbi néhány éve szinte minden nap látjuk azt, hogy egyszerűen túl nagyra fújták a lufit a gaming körül. Lehet persze elemezgetni hetekig, hónapokig (én ezt nem szeretném megtenni), de bárki, akinek van egy kis józan esze az látja, hogy azért vannak rendszeres elbocsátások, azért zárnak be sorban a fejlesztőcsapatok, mert túl nagyra lett fújva a lufi. Túl sok játék készül már évek, túl sok pénzből, ezek többsége pedig soha nem ér el egy maroknyinál több játékoshoz. Ezért van az, hogy legyen szó bármelyik csapatról is, elég egyetlen hiba és bárki lehúzhatja a rolót, és ezért van az is, hogy már lassan természetes lesz, hogy egy AAA-kategóriás játék ára 80 euróról indul. Nem azt mondom, hogy most jó dolog, ha a stúdiók ész nélkül meghúzzák a nadrágszíjat, mert emiatt emberek veszítik el a megélhetésüket, de valahogy realizálni kell a helyzetet és muszáj visszalöki a gaminget a helyes útra, mert ha ezen megy tovább, akkor semmit sem fog előre lépni, ellenben még több bezárást és még több elbocsátást látunk majd.

Nem szeretnék persze magas lóról kiabálni és nyilván nem vagyok pénzügyi szakember sem. Nem én fogom megmondani a stúdióknak, hogyan hozzák ki ugyanazt a játékot 50 millióból, amit amúgy 100 millióból akarnak. Ugyanakkor itt egy friss példa, ami kétséget kizáróan megmutatja, hogy igenis lehet reális költségekkel modern, prémium minőségű játékot készíteni, úgy, hogy közben jusson marketingre is.

Holnap jelenik meg a Cronos: The New Dawn, a lengyel Bloober Team legújabb játéka. Aki esetleg nem ismerné őket, ők alkották anno a Layers of Feart és nekik köszönhetjük a Silent Hill 2 Remake-et is. Utóbbi volt az, amivel igazán bizonyították, hogy van helyük a piacon, most pedig még inkább ráerősítenek erre a kijelentésre a Cronos-szal. A nagy helyzet pedig az, hogy a Cronos: The New Dawn nem emésztett fel elképzelhetetlen pénzeket.

A stúdió saját bevallása szerint a játék körülbelül 27 millió dollárból készült, ami persze sok pénz, de még sem annyira őrülten sok, mint amekkora összegeket látunk az utóbbi években a legtöbb AA- és AAA-kategóriás játék neve mellett. 27 millió dollárt emésztett fel a Cronos, miközben az első tesztek és mi magunk is arról számolhatunk be, hogy bizony remek a játék, az év egyik legnagyobb pozitív meglepetése!

Ja, és a Cronos bizony bőven kapott marketinget. Ütősek voltak az előzetesek, kapott hirdetéseket a játék, kiemelt szerephez jutott Gamescomon és még egy teljes hétvégés sajtóeseményt is tartottak, amire minket is meghívtak és, amire a résztvevőknek egyetlen centet sem kellett költsenek. Mindezek miatt pedig a játéknak elegendő lesz 1 millió példányban elkelnie és máris sikeresnek könyvelhető el!

Hogy van az, hogy a Cronos képes meghúzni a határt és tud olyan költségvetés mellett dolgozni, ami aztán az anyagi sikert is sokkal elérhetőbb közelségbe helyezi a fejlesztők és a kiadó számára, míg más erre nem képes? Mint mondtam, nem vagyok pénzügyi szakember, de itt a követendő példa, kedves AA- és AAA-kategória, ezt lehet tanulmányozni és rájönni a titok nyitjára.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések