A Newzoo nem teljesen érti, miért ragaszkodik még mindig minden kiadó az év végéhez úgy, mintha máskor nem is árulnának videójátékokat.
Egy nem túl erős nyári videójátékos felhozatal után rögtön két nagyágyúval indul az ősz, hiszen a múlt héten megjelent a várva várt Hollow Knight: Silksong, pénteken pedig érkezik köreinkbe a Borderlands 4 is. Ez a két cím már önmagában sok-sok órára lekötne bárkit az év végéig, de ne legyünk ennyire visszafogottak az elvárásainkban, mert decemberig még annyi AAA-s csoda jön, hogy azt sem tudjuk, hová tegyük őket.
Csak hogy a nagyobbakat említsük: Battlefield 6, Call of Duty: Black Ops 7, The Outer Worlds 2, a világ összes sportjátéka, Ninja Gaiden 4, Europa Universalis 5, Anno 117: Pax Romana, Arc Raiders. Szerencsére azért nem egy címnek más és más a célközönsége ezek közül, de összességében azt kell mondjuk, hogy ebből egy-kettővel is bőven kitölthetjük akár a következő egy évet is. És akkor még tegyük hozzá, hogy eredetileg itt egy Grand Theft Auto 6 is szerepelt volna még, mielőtt elhalasztották.
De miért mindig ennyire egyszerre érkezik az összes nagyobb cím? Nos, ezt már nem csak mi kérdezzük, hanem a piacelemzők is. A Newzoo legfrissebb jelentésében (amit a PC Gamer szemlézett) azt írja, hogy a kiadók feleslegesen kannibalizálják a saját és egymás eladásait azáltal, hogy még mindig az ünnepi időszakra időzítik a játékaikat. Az elmúlt néhány év alapján arra jutott a Newzoo, hogy augusztustól novemberig 34%-kal rosszabbul teljesítenek eladások terén a játékok, mint február és május között szoktak. De ha még ki is szűrik az olyan, már-már anomáliának számító sikereket az évek első feléből, mint az Elden Ring vagy a Hogwarts Legacy, akkor is 25%-kal lemarad az év végi teljesítmény.
A videójáték-ipar mentségére szóljon, hogy idén sokkal jobb volt az eloszlás, mint a 2010-es években bármikor. Mármint január-február régen az az időszak volt, ahová meghalni küldtek játékokat. Ehhez képest idén kaptunk akkor egy Kingdom Come: Deliverance 2-t és egy Monster Hunter Wildsot is, és egyik nagyobb siker volt, mint a másik, több millió példány ment el belőlük hetek leforgása alatt. Ezt követően Assassin's Creed Shadowst, Doom: The Dark Agest, és Clair Obscur: Expedetion 33-at hozott a tavasz, pedig ezek hagyományosan olyan játékok, amiket novemberben dobtak volna a piacra a kiadók régen. Jövőre pedig tavaszi játék lesz (ha nem késik) a GTA 6 is. Úgyhogy lassan, de biztosan tanul a szakma, a Newzoo jelentése pedig remélhetőleg újabb lökést ad afelé, hogy jobban szórják szét a cuccaikat a kiadók az év során. Talán akkor még lesz is időnk mindennek a végére érni.
Borítókép: FromSoftware