Október 21-én a Budapest 7. kerületében található ISON-ban egy rendhagyó videojáték-kulturális előadást tart Jancsovics Klaudia, a hazai videójátékkutatás egyik úttörője, a Pac-Man-jelenségről, és annak modern adaptációjáról, a Shadow Labyrinth-ről.
Az ISON immár negyedik éve ad otthont a sokszínű, interdiszciplináris művészeti programoknak, amely között olyan események is megtalálhatóak 2025-ben, mint a Dalszerelőműhely, a KultúrFlipper, a BlattNight, a Wagner vs. Marvel, az Iparművészeti estek, vagy a kiscsoportos zeneterápiás mesefoglalkozások. Az idei év egyik különleges rendezvénye azonban egyértelműen a Shadow Labyrinth játék és a Secret Level: Circle című előzetese által inspirált videójáték-kulturális előadás, ahol a videojáték narratív fejlődését vizsgálják meg történelmi perspektívában. Az előadás során a régi és új Pac-Man feldolgozásokat elemzik, kiemelve a nosztalgia és a médiumok közötti átjárhatóság jelentőségét.
Az est előadója Jancsovics Klaudia, aki Magyarországon az elsők között szerzett doktori címet videójátékkutatás témában
Az előadó pedig nem más lesz, mint Jancsovics Klaudia, aki Magyarországon az elsők között szerzett doktori címet videójátékkutatás témában, majd 2022-ben megtartotta az első game studies szemináriumot a Szegedi Tudományegyetemen, és ezt követően a Tiszatáj vendégszerkesztőjeként járult hozzá ahhoz, hogy a hazai irodalmi lapokban is megjelenjen a témakör. Tanulmányait publikálták már többek között a Tiszatájban, a Literaturában, és a Replay. The Polish Journal of Game Studies-ban, az Acta Ludologicában és a Filológiai Közlönyben is, emellett pedig rendszeresen részt vesz nemzetközi és hazai konferenciákon.
A Shadow Labyrinth különlegessége egyébként abban rejlik, hogy eredeti Pac-Man arcade játékot először kisfilmként (Circle címmel), majd modern videojáték formában is újraértelmezi. Az előadás során szó lesz a videojátékok kulturális hatásairól, a történetmesélés lehetőségeiről a modern adaptációkban, valamint a nosztalgia erejéről a játékosok tekintetében. Az ISON eseménye egyedülálló lehetőséget kínál mindazoknak, akiket érdekel a játék- és kultúrtörténet találkozása, valamint a videójátékok narratív és kulturális jelentősége.